Thru axle - Torque?

Thru axle - Torque?
15 Nm låter dock högt. Och det är gaffeln, ramen och hjul som borde bestämma hur stor kraft det behövs, inte axeln själva
Tycker också det låter högt för en kolfibergaffel, nu är det väl nån metallinsats inuti som tar upp krafterna men utanpå den ser det ut att vara kolfiber ytterst åt båda håll. Kläms inte kolfibern sönder av såna här klämkrafter? I synnerhet om det finns kanter i skruvskallen?

Thru axle - Torque?
Jag frågade DT Swiss om detta för några år sedan men fick inget svar. I mitt fall säger ramtillverkarens instruktioner emot axeltillverkarens anvisningar. Santa Cruz skriver att smörja hela axeln, DT Swiss skriver att undvika smörja gängor.

Jag brukar smörja allt och kontrollera regelbundet att axeln inte har lossnat. Det hände en gång i början att axeln hade verkat sig lite ur, men nu sker detta aldrig.
Det borde behövas fett på gängor, annars blir klämkraften för liten från TA runt 12 Nm. Inget fett på ytor som ska bära upp vertikal kraft med friktion, till exempel sidoytor mellan TA och ram.

Thru axle - Torque?
???
Hur skulle styvheten kunna påverkas (så länge ngt inte "glappar")?

Allt kan böja. När man drar genomgående axeln åt med låg kraft så finns det en bråkdel av en millimeter kvar som axeln skulle kunna dras i. Den bråkdel kan då gaffelben flexa mot ovan och undersidan av endcaps av navet. Distansen mellan ovan och undersidan av encaps är kring 2 cm så en bråkdel av en mm sidled kan ger några grader mer flex.

Thru axle - Torque?
Allt kan böja. När man drar genomgående axeln åt med låg kraft så finns det en bråkdel av en millimeter kvar som axeln skulle kunna dras i. Den bråkdel kan då gaffelben flexa mot ovan och undersidan av endcaps av navet. Distansen mellan ovan och undersidan av encaps är kring 2 cm så en bråkdel av en mm sidled kan ger några grader mer flex.
Om det är stumt så är det stumt.

Tillbaka
Topp