Thule cykelhållare, jakten förtsätter

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Hej

Jag har bestämd mig att köpa en av 2 cykelhållare för dragkrok. Thule Velo Compact eller Thule Easy Fold. Jag lutar mot Velo Compact. Och här funderar jag på en sak. Det känns att båda versioner, för 2 och 3 cyklar, har identisk skena på bak, då skulle man kunna köra 2 cykel versionen med ytterligare skena för en tredje cykel, varför skriver de att det är bara 3-cykel versionen som tar ytterligare skena? Alttså finns den som 2 eller 3+1. Varför inte 2+1 ?!

Har någon av er några erfarenheter med Easy Fold? Bikeradar skriver att remmar är for korta för en modern Enduro hoj eller DH cykel. Sant eller BS?

Det som är viktigt har för mig är möjligheten att sätta ihopfälld hållare in bagage luckan i min v70, så att den tar så lite plats som möjligt.

Tack ;)

Easy Fold blir jäkligt kompakt ihopfälld Inga problem att lägga längs väggen i bagaget t ex. Det blir inte de andra. Har tyvärr inga mått på Easy Fold men den ser spontant inte större eller mindre ut än något annan utfälld.

Det handlar mer om, går det att köra Velo compact som 2+1, då är det kul för att den är inte lika stor när monterad och jag ska oftast köra med den lastad med 1 eller 2 cyklar. Behöver 3 cyklar för längre resor. Och det går att sätta den in i bagage luckan. Med Easy Fold måste jag köpa 3 cykel versionen.

Jag har försökt lista ut samma sak. Varför man inte kan bygga ut 2ställs stället. Men blir inte klok på varför det inte skulle fungera.

Yttre skenan som man fäster extra skenan i ser likadan ut på båda ställen så.

Funderar ändå på att köpa något med plats för 3-4 cyklar iofs.

Marr - det som är jäkla jobbigt i Sverige är att kunna hitta en “factory” butik Svenska märke. I polen har jag sätt 2 Thule butiker med alla modeller av nästan allt... jag har dock inte kommit på det varför skulle skena inte passa så jag har inte provat att sätta den på tvåan mellan jag var där :/

Flera har som sagt frågat detta tidigare och konstaterat att det inte går, sen hur väl de efterforskat är väl en annan fråga... Anledningen känns ganska enkel från thules sida. Skulle du kunna köra tre cyklar på 2-modellen skulle inte folk köpa den betydligt dyrare 3-cykel varianten utan tänkt att "jag tar 2-varianten och köper till den där adaptern OM jag behöver i framtiden". Så resonerar nämligen jag :)

WAKIdesigns sa:
Marr - det som är jäkla jobbigt i Sverige är att kunna hitta en “factory” butik Svenska märke. I polen har jag sätt 2 Thule butiker med alla modeller av nästan allt... jag har dock inte kommit på det varför skulle skena inte passa så jag har inte provat att sätta den på tvåan mellan jag var där :/

Jag ska se, har lite kontakter. Om jag kan låna en på något sätt att testa med.

WAKIdesigns sa:
Hej

Jag har bestämd mig att köpa en av 2 cykelhållare för dragkrok. Thule Velo Compact eller Thule Easy Fold. Jag lutar mot Velo Compact. Och här funderar jag på en sak. Det känns att båda versioner, för 2 och 3 cyklar, har identisk skena på bak, då skulle man kunna köra 2 cykel versionen med ytterligare skena för en tredje cykel, varför skriver de att det är bara 3-cykel versionen som tar ytterligare skena? Alttså finns den som 2 eller 3+1. Varför inte 2+1 ?!

Har någon av er några erfarenheter med Easy Fold? Bikeradar skriver att remmar är for korta för en modern Enduro hoj eller DH cykel. Sant eller BS?

Det som är viktigt har för mig är möjligheten att sätta ihopfälld hållare in bagage luckan i min v70, så att den tar så lite plats som möjligt.

Tack ;)

Är inte bileradars test på den gamla easyfold? Alltså inte XT versionen. För om jag inte minns fel är just bredden utfäld och bättre strappar runt hjulen det som de förbättrat

Jag kör Velocompact för 3 cyklar med skena för en fjärde. Den fungerar suveränt bra när den sitter på kroken, men tar i stort sett hela bakluckan på en A6:a om man vill frakta den inne i bilen. Nu sker ju det dock inte så ofta förutom möjligen vid förvaring när man kommit fram till sitt mål och ska vara på samma ställe ett tag.

Överlag väldigt nöjd!??

Tillbaka
Topp