Thule Freeride?

Bergholm

Ny medlem
Thule Freeride?
Är det någon som har några åsikter om hur Thule Freeride sykelctäll fungerar?

Tänkte införskaffa ett par cykelhållare för takräcke inför bilsemestern i sommar. Kommer att lasta två mtb.

Är dom stabila och bra kvalitet?

Thule Freeride?
Jag har ett proride 591 <http://82.145.131.163/Thule/ProductPage____27641.aspx>
Det funkar skitbra. Bra kavalitet och väldigt stabilt. Riktigt smidigt att hantera. Helt enkelt toppen.
/Johan

Thule Freeride?
Tänk på storleken på takräcket. Jag köpte ett Freeride i veckan och när jag skulle prova det vissade det sig att det inte passar på mitt räcke eftersom det är ett aeroräcke som är för brett(själva balken är för bredd) för fästena. Någon som vet hur bredda räcken Proride klarar

Thule Freeride?
Joakim D skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på storleken på takräcket. Jag köpte ett
> Freeride i veckan och när jag skulle prova det
> vissade det sig att det inte passar på mitt räcke
> eftersom det är ett aeroräcke som är för
> brett(själva balken är för bredd) för fästena.
> Någon som vet hur bredda räcken Proride klarar

Är det Thules aeroräcke så finns det en skåra i mitten som du fäster stället i. Då får du använda de andra fäst-mojängerna.
/J

Thule Freeride?
Jag skulle köpa ett 591 förra sommaren på Bilia och fick ett pris på runt 1200:-. Bra, bara att dela upp på 4 månader. Förra veckan tänkte jag beställa ett. Det finns ej i vårt sortiment svarade en anställd på Bilia. :o(

//Skogling

Thule Freeride?
Tycker deras nya ser riktigt bra ut Thule OutRide 561 >http://82.145.131.163/Thule/ProductPage____27641.aspx<

Fungerar med 20 mm axel och skivbroms.

-Åke

Thule Freeride?
Jag har en 591:a monterat på fyrkantsräcke och är mycket nöjd med det. Enda nackdelen är att klämman vill lägga sig på flaskhållaren. Tänk också på att gaffelbenen är utsatta för stenskott och bör skyddas med t.ex rörisolering i skumplast.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Thule Freeride?
Jag har 2st Freeride, som jag är nöjd med.
Antar att Proride är ett strå vassare.
Freeride känns prisvärda.
Jag gav 450:- styck för mina.

Thule Freeride?
Martin O skrev:
> Jag har en 591:a monterat på fyrkantsräcke och är
> mycket nöjd med det. Enda nackdelen är att klämman
> vill lägga sig på flaskhållaren. Tänk också på att
> gaffelbenen är utsatta för stenskott och bör
> skyddas med t.ex rörisolering i skumplast.
>
> /Martin
>
> http://www.cykelforum.se

Fast man kan ju montera cykeln baklänges...

//Skogling

Thule Freeride?
Bergholm skrev:
> Ingen mer än Joakim som har provat Freeride? ;)

Jorå, jag har två stycken Freeride brandade som det står Volvo på men det är samma.
Funkar bättre än mitt lite dyrare Thule i aluminium, tycker de står betydligt stadigare i Freeriden, men något krångligare att fästa då det inte är snabblås på ramfästet, men det kanske det är nu för tiden.
Givetvis kör jag dem baklänges.

Thule Freeride?
Skogling skrev:
>
> Fast man kan ju montera cykeln baklänges...

Nä, det är bättre att slå in hela hojen i pressening och sedan gjuta in den i en kubik bly. På så sätt klarar den även radioaktiv strålning.
/J

Senast redigerad av en moderator:
Thule Freeride?
Trådkapning...

Någon som har koll på Thules dragkrokssortiment?

Jag vill komplettera mina takhållare med hållare för dragkrok.

Ska man lyxa till det med Thule RideOn 9403 eller duger det gott med Thule HangOn 970-3?

Går det ens att få på tre AM-cyklar på någon av de där? Jag förstår att 45 kg är lätt överskridet i den situationen, men det är ju inte med speciellt mycket. :)

Thule RideOn 9403

ThuleRideOn.jpg

Pris på Mekonomen: 2.015,-

Lättmonterad och smidig cykelhållare med bra kapacitet.

En kompakt cykelhållare med patenterad dragkrokskoppling för säker och snabb montering, utan justeringar. Tiltfunktion gör bagageutrymmet åtkomligt även med cyklar monterade. Spännband som håller cyklarna säkert på plats ingår. Lättstuvad med lastbågen nerfälld. Thule RideOn 9402 lastar upp till två cyklar, Thule RideOn 9403 lastar maximalt tre.
Max antal cyklar                              3
Lastkapacitet (kg)                            45
Vikt (kg)                                     12
Passar ramdimensioner (mm)                    22-70
Justerbara hållare för hjulen                 Quick release
Låser cykel till hållare                      Tillbehör 538
Låser cykelhållare till lasthållare           Tillbehör 957
Tiltbar med cyklar                            Ja
Passar bilar med externt monterat reservdäck  Nej
Bakljus                                       Ja
Elkontakt                                     7-polig
TÜV-EuroBE-godkänd                            Ja
Uppfyller City Crash-normen                   Ja
Övrigt                                        Tillbehör: Tredje bromsljus 9902.

Thule HangOn 970-3

ThuleHangOn.jpg

Pris på Mekonomen: 692,-

Lättanvänd och enkel lösning på cykeltransporten.

Mycket smidig och lättanvänd cykelhållare, med skyddande ramhållare av gummi. Patenterad Snap-On-koppling som sitter säkert på de flesta typer av dragkrokar. Lastar upp till tre cyklar.
Max antal cyklar                              3
Lastkapacitet (kg)                            45
Vikt (kg)                                     6
Passar ramdimensioner (mm)                    Alla
Justerbara hållare för hjulen                 Nej
Låser cykel till hållare                      Tillbehör 538
Låser cykelhållare till lasthållare           Ja
Tiltbar med cyklar                            Nej
Passar bilar med externt monterat reservdäck  Nej
Bakljus                                       Med tillbehör art. no. 975
Elkontakt                                     Nej
TÜV-EuroBE-godkänd                            Nej
Uppfyller City Crash-normen                   Nej
Övrigt                                        Spännband för fixering av cykeln ingår.

Thule Freeride?
Freeride fungerar bra vilket även Proride gör det enda typen av ställ jag undviker är de man tar av framhjulet för att använda..... Jag har både freeride och någon föregångare till det och även ett äldre Thuleställ som man fäster gaffeln dirket i stället på... det senare har inte riktigt goidkänd kvalité enligt mig....

Thule Freeride?
Jag har en 970-3 och även om jag inte använt den så mycket ännu, så kan det vara lite klurigt att få dit en heldämpad MTB, som inte har en klassisk diamantram, på ett vettigt sätt. Gummiklossarna som cykeln hänger på är ganska stora så det är trångt om en bakdämpare sitter i framtriangeln som på min Bullit. Maxvikten 45kg fördelat på 3 cyklar är ju också lite låg, känns som att den är riktad till LVG-folket.
Att jag köpte 970:an var mest för att Mekonomen sålde dem för 500:- förra sommaren. Tyckte att 300:- extra mot en Feltema-hållare var acceptabelt.

Thule Freeride?
Tobe skrev:
> lite klurigt att få dit en heldämpad MTB

Jo, jag är lite anti mot häng-hållare. Ofta svårt att få dit cyklar med slopande topprör utan att något hjul hänger bakom avgasröret.

Thule Freeride?
En till nackdel med freeride 575 är att man inte låser fast det vid räcket utan endast låser fast cykeln vi stället. Det blir enkelt att skruva av stället med cykel och bära iväg.
Mitt räcke är Renaluts eget så det råkar vara 1-2mm för stort för att få över klämmorna.
På thules sida finns det inte ett 575 utan 530 som ser ut att låsas fast vid räcket någon som vet var det finns att få tag på. En annan sak vet någon hur bredda räcken proride klarar och om det stället låses vid räcket.

/Joakim

Thule Freeride?
Jag har en Thule EuroWay 947 som monteras på dragkroken.
Slipper tunga lyft men också mindre risk att smutsa ner mig och bil vid lastningen.
Den lastar upp till 3 cyklar och jag tycker att jag har bättre kontroll över cykeln/cyklarna då jag kan se dem i backspegeln.
http://82.145.131.163/Thule/ProductDetailPage____27692.aspx
Kostade ca 2 900:-.
Ganska smidig att montera och den sitter som gjuten på kroken. Jag är väldigt nöjd med den.

Thule Freeride?
Joakim D skrev:
> En till nackdel med freeride 575 är att man inte
> låser fast det vid räcket utan endast låser fast
> cykeln vi stället. Det blir enkelt att skruva av
> stället med cykel och bära iväg.

Mitt äldre Thule-ställ av samma typ är självlåsande (vet ej prudktnamnet). När man lyfter upp bågen som håller diagonalröret blockeras skruvarna i främre fästet så man inte helt enkelt kan ta loss stället från takräcket.

Biltema har också liknande ställ, Harri har ett som vi använt mycket utan problem. Nackdelen med det är att det tar längre tid att montera samt att klamman inte klarar lika grova ramrör. Monteringsaspekten är inget problem för mig, jag behåller cykelhållarna på takräcket och lyfter av/på allt som en enda enhet.

34-233_h.jpg

119,- Art# 34-233

Vad gäller takhållare där man tar loss framhjulet och fäster i gaffeln finns det vissa risker med att gaffeln kan gå sönder. I värsta fall tappar man då cykeln på motorvägen... Har skrivit om det förr med en länk till en artikel på Singletrack World.

Thule Freeride?
Ok kollade inte så noga om den låser skruvarna iuppfällt läge eftersom det inte passar på mitt räcke. Är det någon som vet om proride klarar större räcken?

/Joakim

the_TnT skrev:
> Joakim D skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En till nackdel med freeride 575 är att man
> inte
> > låser fast det vid räcket utan endast låser
> fast
> > cykeln vi stället. Det blir enkelt att skruva
> av
> > stället med cykel och bära iväg.
>
> Mitt äldre Thule-ställ av samma typ är
> självlåsande (vet ej prudktnamnet). När man lyfter
> upp bågen som håller diagonalröret blockeras
> skruvarna i främre fästet så man inte helt enkelt
> kan ta loss stället från takräcket.
>
>
> Biltema har också liknande ställ, Harri har ett
> som vi använt mycket utan problem. Nackdelen med
> det är att det tar längre tid att montera samt att
> klamman inte klarar lika grova ramrör.
> Monteringsaspekten är inget problem för mig, jag
> behåller cykelhållarna på takräcket och lyfter
> av/på allt som en enda enhet.
>
> http://www.biltema.se/Archive/Product_images/34/Hu
> ge/34-233_h.jpg
> 119,- Art# 34-233
>
>
> Vad gäller takhållare där man tar loss framhjulet
> och fäster i gaffeln finns det vissa risker med
> att gaffeln kan gå sönder. I värsta fall tappar
> man då cykeln på motorvägen... Har skrivit om det
> förr med en länk till en artikel på Singletrack
> World.

Thule Freeride?
Joakim D skrev:
> På thules sida finns det inte ett 575 utan 530 som
> ser ut att låsas fast vid räcket någon som vet var
> det finns att få tag på. En annan sak vet någon
> hur bredda räcken proride klarar och om det
> stället låses vid räcket.
>
> /Joakim

Jag försökte att beställa 530 hos Mekonomen idag. Dom kollade med Thule och det finns inte tillgängligt förrän om 3-4 w. 530 ersätter tydligen 575. Har inte koll på ev skillnad.

Thule Freeride?
Thule proride är att rekomendera har två stycken man får vara noga med att sätta tillbaka strappen i fästet annars så lossnar den när man kör utan cyklar. Proride har fästen både för vanligt räcke och för aero freeride räckena suger. Det är som oftas att man får vad man betalar för, eller buy the best and cry once.

Jag köpte nyligen en krokmonterad Thule euroway 947 för tre hojar går att tillta så man kommer in i bagageluckan mm funkar mycket bra, slipper man tunga lyft och inget lkuftmotstån och buller i bilen. Pro

Thule Freeride?
Jag kör med Freerdie och tycker det funkar bra. Klon är lite för kort för min ram (räcker inte runt) så det gnagde lite på ramen. Men det löste sig med ett par bitar slang och ett par buntband.

Jag är helt klart nöjd med mitt freerideställ.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp