Thule Proride - montage?

Jools

Medlem
Thule Proride - montage?
Har köpt ett twinpack av Thule Proride, och ska montera bägge på ett Thule wingbar edge. Gör efter instruktionen och spegelvänder den ena Proriden, den som kommer sitta på förstasidan.
Men vet inte om jag gör nått fel eller om konstruktionen är knäpp? Då skruvhålen för T-skruvarna som ska gå i spåret på wingbaren är längs med sidan av fästet (inte mitt på) så när man vänder ena stället så hamnar hela Proriden förskjutet med ca 10-15'cm!

Har man ett ställ så syns det ju såklart inte, men har man två bredvid varandra så ser det helknäppt ut!

Skulle man ha fyrkantsprofil till takräcke så hamnar fästet mitt på räcket oavsett om det är vänt eller ej ä. Pga då man använder en bygel istället för T-skruvarna.

Gör jag nått fel eller har Thule gjort en konstruktionsmiss när man har tänkt använda deras egen wingbar?

Thule Proride - montage?
Har googlat och kollat på bilder, och tydligen verkar den lite äldre modellen varit lite annorlunda. Kolla bilden för den modellen jag har:
20200516_200128.jpg

Thule Proride - montage?
Här ser man en bild tagen på mina där den ena är vänd, och pilarna pekar på skruvhålen som ska linjera i spåret på takräcket. Alltså måste den ena hållaren skjutas framåt/bakåt. Eller så får man skjuta själva fästet, men det ser oxå konstigt ut då fästet sitter är i själva upphöjningen på skenan på cykelhållare, vilket gör att hållaren hamnar högre eller lägre....

Konstigt att man inte kan få det symmetriskt....
20200516_200853.jpg

Thule Proride - montage?
Vad spelar det för roll? Du vill ju ändå inte att styrena ska gå i varandra. Bara bra om den ena sticker fram lite längre än den andra.

Thule Proride - montage?
Nu hajar jag.. gillar också symmetri men det där är inget jag reflekterat över med mina två som sitter ”skavfötters”

Thule Proride - montage?
Alltså, det är väl bara att öppna den svarta boxen som själva röret sitter i och bara vända den delen utan att vända hela hållaren? På så vis borde du kunna få dom precis på samma avstånd om du har tillräckligt med bredd på taket för att styrena inte ska slå i varandra.
20200516_200853.jpg

Thule Proride - montage?
Alltså, det är väl bara att öppna den svarta boxen som själva röret sitter i och bara vända den delen utan att vända hela hållaren? På så vis borde du kunna få dom precis på samma avstånd om du har tillräckligt med bredd på taket för att styrena inte ska slå i varandra.
Visa bilaga 417524

Det svarta fästet är helgjutet i plast, enda sättet att få ut röret för att vända det, är att ta bort handtaget med låsratten på, och det är ihopnitat.

Thule Proride - montage?
Uppdaterar min egen tråd, med att berätta att jag störde mig så mycket på detta så jag gjorde min egen lösning med bult och mutter.
Bulten passade i T spåret på räcket och stack då upp på "fel" sida och i dom fyrkantiga hålen på fästet (istället för dom vanliga runda skruvhålen) där det säkrades med låsmutter. Satte även dit dom vanliga snabblåsbyglarna för syns skull.

Nackdelen gör att det blir till att använda verktyg när hållaren ska bort, och att inte låset fyller nån funktion men det skiter jag i så länge det blev symmetrisk! ?

Thule Proride - montage?
Stör mig också extremt mycket på detta med 591! Antingen får jag ha ena hållaren med armen "åt fel håll" eller så får jag ha den så att själva plattan som sitter på Thule wingbaren sticker fram framför själva wingbaren vilket resulterar i ett visslande missljud... Blir galen på det

Thule Proride - montage?
Lånar denna gamla tråd!

Hur många 598 går det montera på taket? Är det möjligt med 4? 2 åt varje håll

Går det justera i sidled för att styren inte ska ta i varann?

Har någon maxat ut takmonteringen? ? eller tips på andra hållare

Thule Proride - montage?
I sidled? Det går i någon mån att flytta mackapärerna fram/bak men har man dem på olika håll bör det vara rätt breda styre innan det blir ett problem?

Får man upp tre så får man upp fyra. Jag är lite sugen på ett 3e själv

Thule Proride - montage?
I sidled? Det går i någon mån att flytta mackapärerna fram/bak men har man dem på olika håll bör det vara rätt breda styre innan det blir ett problem?

Får man upp tre så får man upp fyra. Jag är lite sugen på ett 3e själv
Ja sant, kör man varannan bakåtvänd så borde styren inte behöva ta i varann. Var bara inte sugen att köpa 4 om det inte skulle funka ?

Thule Proride - montage?
Ja sant, kör man varannan bakåtvänd så borde styren inte behöva ta i varann. Var bara inte sugen att köpa 4 om det inte skulle funka ?
Jag har inte testat själv och det skiljer ett antal dm mellan olika bilar och räcke

Om det kan bli problem så tror jag det är med 4 stora och identiska cyklar? Annars kommer inte styre mot styre...och en liten cykel bör man kunna justera var på skenan den står....

Thule Proride - montage?
Jag har inte testat själv och det skiljer ett antal dm mellan olika bilar och räcke

Om det kan bli problem så tror jag det är med 4 stora och identiska cyklar? Annars kommer inte styre mot styre...och en liten cykel bör man kunna justera var på skenan den står....
Ja det kanske blir problem, men får väl helt enkelt vrida styren i vissa fall =)

Tillbaka
Topp