Thule VeloVise 511

• Trådstartare Trådstartare Ben
  • Start datum Start datum

Ben

Medlem
Thule VeloVise 511
Nån som haft problem med denna 511 cykelhållaren pga skivbromsar?
Jag såg att de har en ny å lite dyrare variant "för" skivbromsar.
------------------------------------------------------------------------------------
Thule VeloVise Pro 511-1
Specialkonstruerad för cyklar med skivbroms.

Nya VeloVise Pro 511-1 har en genialisk konstruktion för fäste av framgaffeln, som gör att du kan lasta alla typer av cyklar, även de som är utrustade med skivbroms.
--------------------------------------------------------------------------------

Thule VeloVise 511
För den som vill transportera lika stadigt som proffsen.

Thule VeloVise 511 är en stadig, gaffelmonterad cykelhållare med ett snabbfäste som du justerar snabbt och lätt efter typ av gaffel.

Thule VeloVise 511
Jag har någonstans sett en lösning med en adapter mellan kopplingen på VeloVise och framgaffeln, så att det funkar med skivbromsen. Nån som vet vad jag menar?

Thule VeloVise 511
Du menar en "fork up adapter". Finns för alla möjliga framgafflar och bromsar.

Finns på diverse amerikanska webshoppar, och kostar ca 45 USD (ex frakt).

/Mattias

Thule VeloVise 511
Mattias: förmodligen det jag menar. (Edit: visst är det det!)
Fiffig lösning -- nån som har testat?

Hököga: Gick du loss på cykeln eller takräcket? ;-)

/Johan

Post Ändrad (04-03-29 23:52)

Thule VeloVise 511
Dewe: Funderade på en sådan då jag har lefty gaffel.
Men takhållare+adapter blev lite för dyrt, speciellt när man räknar med strulet att ta loss framhjulet varje gång man skall någonstans. Så det blev Thule modellen där man slänger upp hela cykeln och spänner fast ramen. Fungerar kanon, och man slipper montera loss något när man skall sätta upp hojjen på taket.

Vad är anledningen till att man vill montera av framdäcket på cykeln när man sätter den på taket egentligen? Det känns om en lite äldre lösning, eller en typisk tävlingsinriktad sådan (dvs ha många cyklar på taket).

/Mattias

Thule VeloVise 511
Jag råkar ha ett par 511 sen tidigare, men nu har jag precis skaffat cykel med skivbroms och funderar på lösning. Jag har i och för sig inte testat nya hojen på 511:an än, men enligt lagen om alltings djävlighet så strular det säkert. Frågan är hur praktiskt det blir med en sån där "fork up adapter"...

Jag köpte 511 för att det (då) var den stadigaste lösningen. Testade med en annan modell -- den som har en stötta upp under ramen, och båda hjulen kvar -- men det blev för svajigt tyckte jag.

/Johan

Thule VeloVise 511
Jag ska köpa cykelhållare och har tittat på Mont blanc Barracuda.

Är det någon av er som har en sådan? Funkar den bra isåfall?

centerbild2.gif

Montblanc

Lite annorlunda design.

/Erik

Thule VeloVise 511
Nu har jag testat VeloVise med min nya hoj som har XT 765 skivbromsar -- och se på f*n, det funkar! Det är ett par millimiter till godo, både i höjdled och sidled.

Ser nästan ut som om Shimanos ingenjörer anpassat formen på bromshuset så att det ska gå fritt...

Skönt, då slipper jag göra som Hököga och ta fram vinkelslipen.

/Johan

Thule VeloVise 511
Står också i valet och kvalet mellan en Velovise 511-1 alt en Thule tour... och ser egentligen ingen större anledning att köpa Velovisen förutom att det ser coolare ut (men verkar mer omständigt).

Måste man ha verktyg för att fästa cykelhållarna på takräcket?

// J.

Thule VeloVise 511
Joe skrev:

> Måste man ha verktyg för att fästa cykelhållarna på takräcket?

Min Thule har "rattar" man skruvar för hand, likaledes Harris snikvariant från Biltema. Skulle gissa att alla Thuleställ är verktygslösa (så länge man inte måste gå loss på dem med vinkelslip vill säga).

Thule VeloVise 511
Krävs inga verktyg för mitt Thuleställ. Köpt på Bilbiten ("Volvo branded") och kostade där garanterat mer än hos CC.

Post Ändrad (04-04-16 19:51)

Tillbaka
Topp