TI-ps på titan CX

iddqd

Medlem
TI-ps på titan CX
Jag drömmer om en TI-CX, och med nytt jobb så kommer det blir mycket längre cykelpendling vilket har gett mig skäl att skaffa en.
Har letat rätt mkt men landar alltid i att custombygge är det som ligger närmast till hands. Men så surt ska det väll inte vara.

Behovet cykeln ska fylla:
- Året-runt pendlare
- Cykelcross
- Långfärdscykel med familjen

Så jag vill ju ha en ram med disc-broms och skärmfästen.
Estetiskt så är jag väldigt glad för horisontella överrör och runda rörprofiler. Det är alltså här som utbudet avsmalnas väldigt mycket.

Älskar min Cannondale caad7, både geometri och utseende, så kan man komma närma den så är det optimalt.

Kolfiber och stål är inte intressant. Skulle i värsta fall kunna tänka mig en aluminium ram, men som nödlösning.

Jag behöver tips på alla möjliga Titan-modeller som ni kan tänka er passa in i min snäva värld!

Edit: Dålig instagrambild på geometri bifogad.

Bilagor

• IMG_2834.jpg
    IMG_2834.jpg
    220.9 KB · Besök: 85
Senast ändrad:

emilh

Aktiv medlem
TI-ps på titan CX
Är det här en sån där tråd där man lägger upp bild på en sån cykel man själv har?

I så fall: Mason Bokeh Ti.
BokehTi_GRXDi2_Side.jpg

Hyfsat traditionell geometri, dock med format topp- och diagonalrör.
Utmärkt alltiallo-cykel, kostar tyvärr än slant mer än t.ex. Planet-X ramen ovan.

Gustav S

Medlem
TI-ps på titan CX

igloo

Medlem
TI-ps på titan CX
Här är min lyxpendlare/gravel/allt-i-allo som jag är mycket nöjd med.
Kinesis Racelight Gf Ti. Kör denna året runt med skärmar vintertid. Får inte plats med happykorrekt breda däck men 32mm med skärmarna på räcker fint för mig. Har 25km enkel resa till jobbet.

20190625_111243.jpg

Senast ändrad:

emilh

Aktiv medlem
TI-ps på titan CX
iddqd sa:
Mason TI har jag helt missat faktiskt!

Men bra tips, och gött att se lite hur era varianter ser ut IRL.

Här är min i lite olika skepnader:

IMG_28642.JPG

DSC02121.JPG

IMG_2413.jpg

Some Spacekitty skrev kan leveransen ta lång tid, min tog också evigheter.
Har dock fått intrycket av att Mason nu fått lite bättre flyt i leveranserna av sina titanramar, så nu är det nog "bara" 3-4 månader.

Crocko

Aktiv medlem
TI-ps på titan CX
iddqd sa:
Jag drömmer om en TI-CX, och med nytt jobb så kommer det blir mycket längre cykelpendling vilket har gett mig skäl att skaffa en.
Har letat rätt mkt men landar alltid i att custombygge är det som ligger närmast till hands. Men så surt ska det väll inte vara.

Behovet cykeln ska fylla:
- Året-runt pendlare
- Cykelcross
- Långfärdscykel med familjen

Så jag vill ju ha en ram med disc-broms och skärmfästen.
Estetiskt så är jag väldigt glad för horisontella överrör och runda rörprofiler. Det är alltså här som utbudet avsmalnas väldigt mycket.

Älskar min Cannondale caad7, både geometri och utseende, så kan man komma närma den så är det optimalt.

Kolfiber och stål är inte intressant. Skulle i värsta fall kunna tänka mig en aluminium ram, men som nödlösning.

Jag behöver tips på alla möjliga Titan-modeller som ni kan tänka er passa in i min snäva värld!

Edit: Dålig instagrambild på geometri bifogad.

Så här blev min Reilly Gradient, men man kan ju köpa den färdig i ett antal olika varianter också, standard storlekar skall man kunna få hem på någon månad.

https://happyride.se/forum/file.php/1/file=326236/filename=Snett_framifra_n_mot_tra_d.jpg

https://www.reillycycleworks.com/collections/titanium-bikes

NickPick

Aktiv medlem
TI-ps på titan CX

alexander_s

Ny medlem
TI-ps på titan CX
Hjärnblödning?:)

Ramen är en Titchmarsh och byggs på beställning av Dan Titchmarsh i UK. Ramen åker snart tillbaka till Dan för att byggas om till directmount skivbroms (Jag vet, sjukt onödigt men bra mycket snyggare). Grym service!

Senast ändrad:

iddqd

Medlem
TI-ps på titan CX
Oj här händer det grejer. Tack för alla förslag!

Mason TI har lite för saftig prislapp på för att kunna rättfärdiga här hemma. Närmare 70K?
Waltly har jag koll på, även försökt komma i kontakt med dem med mindre framgång.

Alexander_s den var väldigt fin! ser ut som nått sånt jag e på jakt efter. Berätta gärna mer. Pris/ledtider osv?

Men som Andreas skriver, mesta är gravel, vilket inte är så intressant imo. Nu har jag bara haft en sådan (diverge) som jag upplevde som tråkig/slö.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer