tickande ljud

loppanspappa

Ny medlem
tickande ljud
Hallå! Är en amatör som inte kan ett skit om cykelmekning,nu är det så att ett tickande ljud uppstått från bakhjulet,låter som om något ligger emot någonstans men har haft cykeln i mekställ och letat i över timman nu utan att hitta något fel! Är det någon som har något förslag vad det kan vara för nåt? Håller på att bli galen!

tickande ljud
Kolla så det inte är en tidsinsälld bomb... ;o)

Jag tror dock att det är precis i sin ordning. En del bodysar i baknavet tickar riktigt mycket.

//Skogling

tickande ljud
loppanspappa skrev:
-------------------------------------------------------
> Det tickar hela tiden så länge det är hygglig
> fart på bakhjulet.

Jo, men gör det så medan de frihjular (att vevarmarna står still relativt cykeln) så är allt i sin ordning. Då är det bara frihjulsmekanismen som tickar. Om ljudet uppstår när du trampar vet jag inte vad det är....

tickande ljud
Jag har samma problem som TS, dvs ett tickande ljud som uppstår vid högre hastigheter på en CX med lvg-hjul. Det är inte det vanliga frihjulsljudet utan något som tickar en gång per hjulsnurr (bara när jag sitter på cykeln, ej i ställ).

Det är inte bromsarna som tar, hjulet är heller inte direkt skevt, inga reflexer eller plastskiva (dork disc) på hjulet... Någon som har lite ideer på åtgärd? Sjukt irriterande!

Tillbaka
Topp