Tidningsprenumeration

Edarion

Aktiv medlem
Tidningsprenumeration
Hej!
Jag är lite sugen på att börja prenumerera på någon cykeltidning. Då jag vill kunna slöläsa dem är det svenska tidningar som gäller, vilket begränsar urvalet ordentligt.

Eftersom jag inte ens äger en mtb är det lvg som är intressant.

Jag tänker försöka mig på en super-randonneuer, samt vätternrundan (och vinterträna inför ett vasalopp). Jag är alltså inte heller jätteintresserad av tävlingscykling.

Vad vill jag då ha? Jo, en tidning för motionärer på landsvägen som vill kunna ge sig iväg långt. Vättern, breveter och kanske även veckolånga utflykter. Hellre reportage om veckolånga semestrar på cykel i fjärran länder än om alla tävlingar och elitcyklister.

De två tidningar jag hittat är "Svenska cykling plus" och "Bicycling". Ris och ros med dem? Finns det fler tidningar jag borde överväga?

Tidningsprenumeration
Med det intresseområdet skulle jag hellre köpa typ utemagasinet eller någon annan friluftstidning och sedan läsa om cykling på nätet.

Tidningsprenumeration
Har haft utemagasinet ett tag och är sugen på en tidning med lite mer cykelinriktning, så tipset var knappast missriktat :) Dock vill jag ha en renodlad cykeltidning denna gång... Friluftsliv har jag ägnat mig år sedan tonåren och det är roligt, men jag har också ganska god kunskap om det.

Nu har jag börjat cykla landsväg och blivit ordentligt biten. Kunskapen är dock relativt låg. Läser väldigt mycket på datorn redan, men det är något speciellt med en tidning...

Kan komplettera första inlägget med att jag gärna har med träningstips/träningsupplägg och anatomi/fysiologi i tidningen :) Sedan kommer det endast användas som inspiration, men intressant är det :)

Tidningsprenumeration
Det finns ingen Svensk tidning som matchar det du är ute efter.
Engelska Cyclist kommer väl rätt nära?
http://cyclistmag.co.uk/

Ännu mer kanske Seven Day Cyclist?
http://sevendaycyclist.co.uk/

Eller kanske Bicycle Quarterly?
http://www.bikequarterly.com/contributors.html

Träningstips tycker jag i ärlighetens namn du kan hitta bättre på andra ställen än i cykeltidningar.
Speciellt de stora publikationerna skriver mycket mumbo-jumbo som man kan fundera över hur relationen till sponsorerna ser ut

Finns böcker i ämnet kost och träning som håller hög klass. Om du vill få tips om detta finns det massor av folk här på forumet som kommer dela med sig av sina favoriter och säkert ett o annat säkert kort.

Tidningsprenumeration
Det finns väl bara två tidningar att välja på, men du radar upp en massa krav som väl inte passar in på någon av dem. Cycling plus är knappt godkänd och Bicycling är helt ok men ojämn.

Jag köper e-versionerna till min ipad. Billigare och utbudet är ju där vid fingertopparna.

Tidningsprenumeration
Pegorelli skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ingen Svensk tidning som matchar det du
> är ute efter.
> Engelska Cyclist kommer väl rätt nära?
> http://cyclistmag.co.uk/
>
> Ännu mer kanske Seven Day Cyclist?
> http://sevendaycyclist.co.uk/
>
> Eller kanske Bicycle Quarterly?
> http://www.bikequarterly.com/contributors.html
>
> Träningstips tycker jag i ärlighetens namn du
> kan hitta bättre på andra ställen än i
> cykeltidningar.
> Speciellt de stora publikationerna skriver mycket
> mumbo-jumbo som man kan fundera över hur
> relationen till sponsorerna ser ut
>
> Finns böcker i ämnet kost och träning som
> håller hög klass. Om du vill få tips om detta
> finns det massor av folk här på forumet som
> kommer dela med sig av sina favoriter och säkert
> ett o annat säkert kort.

Är som sagt i första hand ute efter att slöläsa... Träningstips från en tidning är inget jag behöver, men det är inte reportage från utlandet heller. Jag läser det för att få inspiration och ibland för att få lite tips och idéer till min egen träning. Det är med andra ord inget jag kommer fråga efter på forumet, utan något jag "råkar läsa om" och då får nya uppslag.

Det verkar som om flera av de engelska var helt ok, men de går tyvärr bort av just anledningen att de är på engelska.

Tidningsprenumeration
castrello skrev:
> Det finns väl bara två tidningar att välja på,
> men du radar upp en massa krav som väl inte
> passar in på någon av dem. Cycling plus är
> knappt godkänd och Bicycling är helt ok men
> ojämn.
>
> Jag köper e-versionerna till min ipad. Billigare
> och utbudet är ju där vid fingertopparna.

Varför är cykling plus knappt godkänd? För att den är dålig eller för att den passar dåligt in på det jag vill ha? Att jag frågar beror på att det just nu lutar åt den.

Tidningsprenumeration
Edarion skrev:
> Pegorelli skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns ingen Svensk tidning som matchar det
> du
> > är ute efter.
> > Engelska Cyclist kommer väl rätt nära?
> > http://cyclistmag.co.uk/
> >
> > Ännu mer kanske Seven Day Cyclist?
> > http://sevendaycyclist.co.uk/
> >
> > Eller kanske Bicycle Quarterly?
> > http://www.bikequarterly.com/contributors.html
> >
> > Träningstips tycker jag i ärlighetens namn du
> > kan hitta bättre på andra ställen än i
> > cykeltidningar.
> > Speciellt de stora publikationerna skriver
> mycket
> > mumbo-jumbo som man kan fundera över hur
> > relationen till sponsorerna ser ut
> >
> > Finns böcker i ämnet kost och träning som
> > håller hög klass. Om du vill få tips om
> detta
> > finns det massor av folk här på forumet som
> > kommer dela med sig av sina favoriter och
> säkert
> > ett o annat säkert kort.
>
> Är som sagt i första hand ute efter att
> slöläsa... Träningstips från en tidning är
> inget jag behöver, men det är inte reportage
> från utlandet heller. Jag läser det för att få
> inspiration och ibland för att få lite tips och
> idéer till min egen träning. Det är med andra
> ord inget jag kommer fråga efter på forumet,
> utan något jag "råkar läsa om" och då får nya
> uppslag.
>
> Det verkar som om flera av de engelska var helt
> ok, men de går tyvärr bort av just anledningen
> att de är på engelska.

Jag gjorde inte kopplingen mellan att slöläsa och att det måste vara på Svenska. Tolkar det som att du tycker det är jobbigt att läsa på Engelska?

Mycket av det som skrivs i de utländska tidskrifterna jag länkade till är ju universellt, inte minst då för dem som tycker om att cykla längre sträckor. Just det släktet är ju inte direkt stort här i Sverige, och då blir det till att söka sig till utländska källor för inspiration.

Du skriver längre upp "Kan komplettera första inlägget med att jag gärna har med träningstips/träningsupplägg och anatomi/fysiologi i tidningen :) Sedan kommer det endast användas som inspiration, men intressant är det :)"

och sedan senare "Träningstips från en tidning är inget jag behöver"

Förstår inte riktigt vad du menar ;-)

Om du är seriöst i detta och vill ha inspiration till det du beskriver i ditt första inlägg är det kanske enklare att gå till de seriösa källorna direkt och strunta i mellanledet av medelmåttiga och reklamspäckade Svenska tidningar? (Ok, Brittiska Cyclist har en del reklam den med...)

Tidningsprenumeration
Det du (väljer?) att missförstå är ju förklarat i orginalsammanhangen. Antingen i samma mening eller i meningen efter... Så istället för att förklara en extra gång väljer jag att citera mig själv...

"Då jag vill kunna slöläsa dem är det svenska tidningar som gäller", så ja... Ska jag läsa på engelska måste jag lägga lite energi på det.

"Träningstips från en tidning är inget jag behöver, men det är inte reportage från utlandet heller. Jag läser det för att få inspiration och ibland för att få lite tips och idéer till min egen träning.", så BEHÖVER tips gör jag inte, men INSPIRATION är trevligt...

Är det otydligt förstår jag helt enkelt inte vad du inte förstår. Vill jag sedan bekräfta något efter att ha läst det i en tidning kan jag gå vidare ut på nätet eller titta i litteratur.

Tidningsprenumeration
Edarion skrev:
> Det du (väljer?) att missförstå är ju
> förklarat i orginalsammanhangen. Antingen i samma
> mening eller i meningen efter... Så istället
> för att förklara en extra gång väljer jag att
> citera mig själv...
>
> "Då jag vill kunna slöläsa dem är det svenska
> tidningar som gäller", så ja... Ska jag läsa
> på engelska måste jag lägga lite energi på
> det.
>
> "Träningstips från en tidning är inget jag
> behöver, men det är inte reportage från
> utlandet heller. Jag läser det för att få
> inspiration och ibland för att få lite tips och
> idéer till min egen träning.", så BEHÖVER tips
> gör jag inte, men INSPIRATION är trevligt...
>
> Är det otydligt förstår jag helt enkelt inte
> vad du inte förstår. Vill jag sedan bekräfta
> något efter att ha läst det i en tidning kan jag
> gå vidare ut på nätet eller titta i litteratur.

Charmen och svårigheten med att mötas på nätet är ju att det inte alltid är lätt att veta vad folk egentligen menar. Det är inte lätt att veta om folk inte skriver tydligt. Utgå inte från att det du tycker är tydligt uppfattas på samma sätt av alla andra.

Lycka till med att hitta en bra tidningar, så ses vi kanske ute på vägarna någonstans! :-)

Tidningsprenumeration
Edarion skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns väl bara två tidningar att välja
> på,
> > men du radar upp en massa krav som väl inte
> > passar in på någon av dem. Cycling plus är
> > knappt godkänd och Bicycling är helt ok men
> > ojämn.
> >
> > Jag köper e-versionerna till min ipad.
> Billigare
> > och utbudet är ju där vid fingertopparna.
>
>
> Varför är cykling plus knappt godkänd? För att
> den är dålig eller för att den passar dåligt
> in på det jag vill ha? Att jag frågar beror på
> att det just nu lutar åt den.

För att jag tycker att CP i engelsk version är ganska dålig och den svenska är ännu lite sämre. Men ok.. det är en cykeltidning och den är ju på svenska så...

Tidningsprenumeration
Edarion skrev:
> Det verkar som om flera av de engelska var helt
> ok, men de går tyvärr bort av just anledningen
> att de är på engelska.

Hur många år har du läst engelska i skolan? Satt du och sov hela tiden? Det är väl inget svårt att läsa engelska cykeltidningar, det är bara att sätta igång. HTFU.
Om man är intresserad av ämnet som behandlas, så har man guldläge, nyfikenheten är den bästa drivkraften. Går lite trögt i början, men snart går det lättare. Och lättare. Inga konstigheter alls. Eller gillar du inte att lära dig nya saker?
Som andra redan påpekat så finns det inget vettigt på svenska. Tidningen cykla är ett skämt, kadens gick väl i graven?

Tidningsprenumeration
Det var väldigt va många gick igång på att jag inte har lust med en engelsk tidning. Jag har läst engelska genom alla skolår, läst engelsk litteratur på universitet och läser/skriver på engelska på nätet relativt ofta. Jag pratar även engelska på jobbet nästan dagligen...

MEN när jag läser på engelska måste jag fortfarande tänka. Jag kan inte 100% av orden, om än jag kan de första i en normal artikel. När jag läser om cykling kan jag inte alls begrepp ens på svenska och ska jag få kunna läsa som ren avkoppling uppskattar jag om texten är på svenska.

Men det är ju tydligt här att ingen tidning håller måttet... Så blir väl till att lägga prenumeration på hyllan ett tag framöver.

Tidningsprenumeration
Readly går tyvärr bort då jag börjar bli trött på att läsa på mobilskärmen. Annars har jag allt övervägt det, men då jag inte har någon platta skulle det i praktiken bli en massa tidningar på telefonen och det är mest irriterande...

Tidningsprenumeration
Tyska magasinen Tour och/eller Trekking, om du inte kan språket kan ju du slappna av hjärnan helt och bara titta på bilderna... Vältra i slöheten och hyr in en barnpassare som bläddrar åt dig.

Tillbaka
Topp