Tidsrapporter Vätternrundan

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Snillen spekulerar.

Visst. Men nu har vi i alla fall lite bättre underlag för att spekulera var undre gränsen går för vad som är möjligt på VR jämfört med när vi utgick från tider satta av elitmotionärer.

Pro Tour-loppet Milan-San Remo, 298 km, har har haft en segrartid på mellan 6:42 och 6:59 de senaste fyra åren och då det är backigare än VR samt att det nog inte är hård körning hela tiden så kan 6 timmar på VR vara möjligt med tillräckligt många motiverade proffs samt gynnsamma förhållanden. Men varför skulle ett proffsstall vilja köra jättesnabbt på ett motionslopp runt en svensk pöl?

DrGT skrev:
> Men varför skulle ett
> proffsstall vilja köra jättesnabbt på ett
> motionslopp runt en svensk pöl?

Precis.
Därför tror jag inte vi någonsin kommer se så myckte lägre tider än 6:37.

Min taktik???

För övrigt tror jag att jag vet varför gruppernas registrerade starttider skiljer sig från angivna. De börjar kanske registreras när de passerar en antennsamling för chipen. Målets antenner stod placerade ganska många hundra meter före målbågen. Kanske såg det ut på motsvarande sätt i starten?

Atlas skrev:
> Undrar hur fort det hade gått om de hade följt
> Geologens taktik. Runt 6?

Fikade inte Geologen i Motala medan de andra cyklade?

Atlas skrev:
> Undrar hur fort det hade gått om de hade följt
> Geologens taktik. Runt 6?

Jag hörde den första gången från Phil (Spoke). Nästan alla som är med i satsningen i första startgrupp och låt dem vila upp sig längs med banan och starta sedan 20 cyklister ganska sent. Målet är att få 5 cyklister i mål och de ska inte dra en meter, fräscha cyklister dyker upp med jämna mellanrum och fyller de luckor som uppstår. Rullande langning från några tandemhojar längs banan. Då borde man kunna få en tid runt 6h eller mindre.

Jag tror att man måste besluta sig för vilka förutsättningar man avser om man snackar om en "undre gräns".

Måste alla som ska dra i gruppen starta samtidigt som de som ska sätta rekordet?

Under vilka väderförhållanden ska rekordet slås? Cirkulär medvind är väl kanske att ta i, men nog kan man tänka sig inte helt orimliga situationer där man har vindförhållanden som är bättre än helt vindstilla, vilket i sig är klart gynnsamt jämfört med vädret under vissa år.

Kan man anta att de startar s.a. de inte har några omkörningar att göra, d.v.s. att de kör med start 19.30? Och, hur påverkar mörkret i så fall farten? Ska man över huvud taget anta att den gör det? De kanske har riktigt bra lampor?

Min gissning är att med en klunga av TdF-storlek som startar tillsammans, helt fria vägar och en extrem disciplin och offervilja skulle de någon få in några cyklister ner mot 5.40, d.v.s. 52 km/h i snitt. I vindstilla bör tio åkstarka cyklister i världseliten greja att hålla upp den snittfarten i ett par mil, lämna över till nästa tio man, etc.

Intressantare är kanske att försöka gissa vad rekordet är om, låt säga tio år. Där beror det helt på hur intressant det kommer att vara för svenska elitcyklister att köra loppet. Nu har det ju varit ett par år där det faktiskt dykt upp ett antal vassa killar. Om det fortsätter och kanske t.o.m. ökar så skulle jag bli förvånad om det inte körs under 6.30 med ett lite större gäng än Bäckstedts inom några år. Även här kommer dock frågan upp om det kan bli s.a någon grupp "hyr in" ett gäng andra starka cyklister för att dra de första tio milen i ett jämnt högt tempo (de kan se det som ett bra hårt träningspass). Det skulle absolut sänka den möjliga tiden.

JT skrev:
> Kan man inte lika gärna pacea bakom
> bil/motorcykel om det bara handlar om att köra
> så fort som möjligt?

+1

Godtyckligheten skjuter i taket vad gäller nya möjliga "rekord" om förutsättningarna inte är "hyfsat" konstanta (ingen extern trafik, inga ändringar i dragningen, osv.) En rekordtid med hemmasnickrade förutsättningar/regler tappar såklart inte i imponering, men däremot i relevans.

Vad blir den första rekordtiden i att cykla runt Vättern inkl. avstickare till Skövde och Askersund?

Jag tycker att det hela är rätt enkelt. Om nån person, utan att bryta mot, eller tänja på, reglerna för Vätternrundan, får en bättre tid, så är det allt jag räknar. Om det sen gick åt 80 pers längs vägen, så må det vara hänt. Tiden är fortfarande korrekt.

Jag håller med geologen, var inte syftet förra året att få en cyklist över mållinjen under 7 timmar. Fast de var bra många i klungan.

Undrar hur fort jag skulle kunna köra om jag fyller upp en startgrupp med snabba cyklister som kör tre led där jag ligger inbäddad i mitten nånstans och alla anpassar farten precis efter min kapacitet?

Tiden för Team Bäckstedt är giftig.
Bäckstedt och grabbarna verkar inte ha haft några depåstopp och då har de troligtvis haft langning i strid med VR:s regler. Jag kan även tänka mig att de har haft följebil.

Senast ändrad:
Regler
För allas trivsel och säkerhet visar erfarenhet att vid stora motionslopp krävs regler utöver gällande trafikregler.
I Vätternrundan gäller följande:
• 18 år är lägsta ålder för deltagande (man måste fylla 18 under aktuellt år)
• Startbevis får ej överlåtas, ej nyttjas av annan person.
• Varje cyklist ansvarar för att vara registrerad på den nummerlapp och chip som används.
• Inga följebilar eller egna depåer är tillåtna, vare sig privata eller från företag. Vätternrundan har fullgod service och en väl utbyggd transportorganisation.
• Inga ej anmälda följecyklande personer är tillåtna på banan
• Godkänd cykelhjälm ska användas under HELA loppet. Tänk på att du skall använda en godkänd hjälm även när du är ute på träning.
• Chip ska bäras på hjälmens högra sida ovanför örat, nummerlapp på bröstet och cykelnummerlapp på styret under hela loppet.
• Inga liggcyklar är tillåtna, dispens kan ges i undantagsfall/medicinska skäl, kontakta kansliet före anmälan.
• Inga tempostyren, triathlon eller extrabågar är tillåtna (barends är tillåtna), heltäckta hjul är inte tillåtna.
• HPV:s, trehjuling, roller eller motordriven cykel är ej tillåtna.
• Fungerande fram och baklyse samt godkända reflexer måste användas från skymning till kl 03.00. Observera att detta gäller både natten till lördag och natten till söndag. Läs mer om korrekt belysning här eller på NTF's sida!
• Inga cyklar med plats för mer än två personer får användas, båda måste vara anmälda.
• Cyklar som bedöms vara trafikfarliga tillåts ej användas, vid tveksamhet, kontakta kansliet.
• Hänsyn ska visas mot samtliga medtrafikanter, funktionärs/flaggvakts anvisning ska följas.
• Ingen langning, draghjälp eller pace från motorfordon är tillåten.
• I övrigt ska gällande trafikregler, lagar och förordningar följas.
• Vila minst sex (6) timmar innan bilkörning efter målgång, se Trafikförordningen 3 kap. 1§.

Ja, VR informerade ju innan om att de fanns en langningszon längs sträckan, där den som ville langa kunde stå, så det är inget konstigt med det. Tror det var efter Bankeryd på ett litet vägavsnitt, det stod rätt mkt folk där med påsar osv.

Senast ändrad:
Vätternrundan på 7:06 i kalasväder! Idag gav jag allt kroppen hade att ge mig. Riktigt roligt!

MEN, jag gillar inte fuskare! Att en cyklister med mekaniskt problem får pace upp till klungan kan jag se mellan fingrarna på. Men när en cyklist som släppte i samma backe som jag, med 6 mil kvar, får pace och till och med håller i bilen upp till klungan och sedan rullar in en kort stund efter snabbaste MAS. Det är f-n för jä-ligt! Hade fuskaren och jag kunnat köra partempo till mål så hade 7 timmar inte varit något problem! Surt!

Senast ändrad:
Då Vätternrundan inte är en tävling vet jag inte riktigt varför det är så fruktansvärt hemskt att bryta mot reglerna bara för att få en bra runda tillsammans med sina lagkamrater. Jag menar, vad spelar det för roll, egentligen? Är det inte lite som att sitta och vara arg och svära över att man har sett någon fuska i patiens?

Ajfan, ja det var inte roligt att höra. Då borde det väl vara ok om alla andra gör likadant. Nästa år så borde det ingå en lastbil (med öglor längs med fordonets sidor) till varje snabbgrupp/klunga där cyklisterna kan kroka i och bara rulla med ifall de inte orkar trampa själva.
Eller så kan man hoppa in i lastutrymmet, får skjuts upp till Medevi och sedan cykla därifrån till mål. Det borde ge rätt så bra tider.

Liknelsen med patiens haltar väl lite då det ju där bara är den som spelar som påverkas. Om jag inte helt missuppfattar situationen har ju här fuskandet inneburit skillnaden mellan sub7 och inte sub7 för drjoushua.

Carl A skrev:
> Hur många hade ringklocka egentligen?

Bäckstedts var blommig. Antagligen välanvänd också.

Maggy.jpg

ja men sluta nu, det är faktiskt cykelsport det handlar om.... inte regler. Kedjan skall ligga rätt och man skall vara färgmatchad....resten hör liksom inte hit..eller dit.

drjoshua skrev:
> Vätternrundan på 7:06 i kalasväder! Idag gav
> jag allt kroppen hade att ge mig. Riktigt roligt!
>
> MEN, jag gillar inte fuskare! Att en
> Cykelcitycyklist med mekaniskt problem får pace
> upp till klungan kan jag se mellan fingrarna på.
> Men när en Cykelcitycyklist som släppte i samma
> backe som jag, med 6 mil kvar, får pace och till
> och med håller i bilen upp till klungan och sedan
> rullar in 4 minuter efter snabbaste MAS. Det är
> f-n för jä-ligt! Hade fuskaren och jag kunnat
> köra partempo till mål så hade 7 timmar inte
> varit något problem! Surt! Förresten, grattis en
> dag i efterskott på 54-årsdagen fuskar´n...

Enligt ganska säker källa (från en som körde i masklungan drygt halva rundan) så skyddades 2 personer i klungan hela tiden. Jag vet vilka men vill inte peka ut dem. Den ena var antagligen drjoshua's "polare".
Dessa två blev påknuffade i branta backar och i slakmotor så hängde den ena i följebilen som var med dem hela tiden.
Personligen skiter jag i hur folk kör, men det kan ju inte vara mycket att vara stolt över att bli knuffad i mål.
Det här med följebil är ju en annan sak. Knappast troligt att Vätternrundan inte har OK'at det. Innebär det att alla subgrupper åker omkring med följebil nästa år?

drjoshua skrev:
> Vätternrundan på 7:06 i kalasväder! Idag gav
> jag allt kroppen hade att ge mig. Riktigt roligt!
>
> MEN, jag gillar inte fuskare! Att en
> Cykelcitycyklist med mekaniskt problem får pace
> upp till klungan kan jag se mellan fingrarna på.
> Men när en Cykelcitycyklist som släppte i samma
> backe som jag, med 6 mil kvar, får pace och till
> och med håller i bilen upp till klungan och sedan
> rullar in 4 minuter efter snabbaste MAS. Det är
> f-n för jä-ligt! Hade fuskaren och jag kunnat
> köra partempo till mål så hade 7 timmar inte
> varit något problem! Surt! Förresten, grattis en
> dag i efterskott på 54-årsdagen fuskar´n...

Någon som legat inbäddad i en klunga i 24mil och t.om fått hjälp i varje liten backe blir inte mycket till hjälp när han släppt, så att de skulle påverkat ditt resultat kan du nog glömma. Han hade i bästa fall orkat följa dig till första backe.

drjoshua skrev:
> Förresten, grattis en dag i efterskott på 54-årsdagen fuskar´n...

Aha, och ändå var han efter i mål...

Senast ändrad:
geologen skrev:
> Trident21 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förresten, grattis en dag i efterskott på
> 54-årsdagen fuskar´n...
>
> Aha, och ändå var han efter i mål...

Varför citerar du mig felaktigt?

Mats65 skrev:
> Innebär det att alla subgrupper åker
> omkring med följebil nästa år?

Nästa år åker jag också följebil runt. Det verkar inte riktigt lika jobbigt. Och mindre upprörande. ;-) Strunta i min lilla reflektion nu och skriv om något annat positivt så glömmer vi snart alla detta inlägg.

Trident21 skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Trident21 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Förresten, grattis en dag i efterskott på
> > 54-årsdagen fuskar´n...
> >
> > Aha, och ändå var han efter i mål...
>
>
> Varför citerar du mig felaktigt?

Oj, förlåt! Det var inte meningen. Jag raderade visst på fel rad!

wiknil skrev:
> Stäng tråden!
> Den har tappat syftet...

Det sammanfattar väl de flesta trådar rätt så bra?

PappaG skrev:
> wiknil skrev:
> -----
> > Stäng tråden!
> > Den har tappat syftet...
>
> Det sammanfattar väl de flesta trådar rätt så
> bra?

+1 ;)

PappaG skrev:
> wiknil skrev:
> -----
> > Stäng tråden!
> > Den har tappat syftet...
>
> Det sammanfattar väl de flesta trådar rätt så
> bra?

Va, är inte syftet med samtliga trådar att de ska spåra ur och på sidan tre vara totalt omöjliga att avgöra vad den ursprungliga frågeställningen var att någon känner sig nödd (eller vad det nu är) att slänga in en bild på en diktator? Om inte så borde någon ta och skriva en manual till detta forum så man fattar vad det går ut på!

Det är något vackert med att fuska på VR. Först betala 1500:- för att åka förbi alla depåer på svindyr cykel men trots det vara ute i sju timmar i spöregn och kyla.

Att sedan på det lägga att man inte gjort det utan att man fuskat.

Hoppas att de blev osams i gruppen också. Tror jag ska låta mig inspireras av Populärmusik från Vittula och skriva en bok. Karbonhjulssång i Motala ska den heta.

Problemet som jag ser det är inte att de eventuellt fuskade, utan att de hade följebil. Nästa år så är det någon sub 8 grupp som tycker "kan de, kan vi" och har en egen bil de med. Rätt vad det är har varenda < Sub 10-grupp en egen bil som langar och pacar. Tillräckligt svårt att få till bilfria mil utan att lägga till ytterligare bilar.

Någon menade för länge sedan att om man skulle fuska på ett randonneurlopp så skulle det vara lika meningsfullt som att onanera och sedan fejka orgasmen. Är det inte ungefär samma sak att fuska/tänja på reglerna på Vätternrundan?

Det finns ingen officiell resultatlista, och inga prispengar att slåss om. Om någon vill köra med motorcykelpace runt sjön så står det väl hen fritt att göra det så länge som dom inte är i vägen för oss andra, och så länge som hen är beredd att mötas av spydiga kommentarer från dom som orkade runt för egen maskin ...

/s-o

Tillbaka
Topp