tights till både löpning och cykling?

tigobos

Medlem
Hej!

någon som testat om det funkar OK att använda löpar-tights till att cykla med, dra på över de korta cykelbyxorna? vill inte ha så många olika och de kostar ju en del att köpa.

/

Köp triathlonshorts - de är gjorde just för det ändamålet. Du får kanske inte världens bästa kudde i röven men fullt tillräckligt.

Körde det på 90-talen innan jag fattade bättre :-)
Nu kör jag löpartights till löpningen och benvärmare som komplement till de korta cykelbyxorna

Jag använder löpartajts när det är för kallt med kortbyxor. Först cykelbyxor under och sen tajts utanpå. Funkar jättebra. Skulle aldrig köpa långbyxor med blöja, och lösa benvärmare känns inte vettigt.

Enda nackdelen är att löpartightesen inte är konstruerade för slitaget mot sadeln - min erfarenhet är att de nöts fort i sömmarna i grenen.

Jag har kört med ett par Craft löpartights över cykelbyxorna flera år. Funkar prima. Men i skogen hade de en tendens att glida ner och fastna i sadeln. Just de Craftbyxorna har inte slitits nånting, till skillnad från Shimanos cykelspecifika byxor slets efter första rundan.
/J

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Enda nackdelen är att löpartightesen inte är
> konstruerade för slitaget mot sadeln - min
> erfarenhet är att de nöts fort i sömmarna i
> grenen.

+1
Har IOFS inte nött ut några sömmar, men däremot har jag några som blivit skrattretande noppiga.

Mina tajts är från Nike, och uppvisar inga påtagliga tecken på slitage efter snart två år. De kostade 400 kr, så det är ju inte stora pengar att skaffa nya när de väl slits ut heller.

Kör oxå med ett par Nike löpartights som har tjänat mig i under dom sex åren jag cyklat. Håller nog denna säsongen med sedan är dom slut.

Jag köpte ett par Endura vinterbyxor, utan blöja givetvis, i höstas och efter mindre än 200 mil var det stora hål efter sadelvingarna. Så bara för man köper cykelbyxor skall man inte tro dom håller för cykling. Dom skall fö skickas tillbaka, får se vad Endura säger....

Kör också med Nike, inget slitage trots många varma mil. Finns mkt löparkläder på freeport i kungsbacka utanför gbg till bra priser, synd att de inte kan sälja lite cykelkläder också.

+1 på Nike. Har kört med samma par i tre års tid till både löpning, cykling och längdskidor. Nu har de fåt ett hål på knäet efter en vurpa. :-(. Cykelbyxer+tajts funkar bra up till 11-13 grader. Är det varmare kör jag med benvärmare.

Ja, när ni säger det så höll de Nike-tajts jag hade tidigare ända tills jag vurpade sönder dem.
Nu har jag klippt av benen på dem och använder dem som hotpants.

Asics och Craft har hållit sämre.

Har tights från Brooks, funkar bra, har hållt bra. Inte testat i kombination med cykelbyxor, men det funkar säkert det också.

Globalistic (fd Bang) skrev:
> Med respekt för sporten ska man ha våtdräkt.
> Tillräckligt mjukt i röven men ändå
> aerodynamisk i elljusspåret.

+1

jag tror inte du tjänar nåt på att ha samma tights. Tights slits, inte minst när du cyklar, men de slits även när du tvättar dom. Så på sikt är det antagligen lika dyrt att ha ett par för både cykling och löpning som att ha en av varje, och du får sämre funktion eftersom det antagligen inte är så skönt att springa i cykelbyxor.
Speciellt för löpning så bör ju billiga tights i sportaffärerna funka bra.

Har ett par Newline sen flera år tillbaka, har inte slitit hål på dem i baken trots att jag även har dem till cykling med "riktiga" cykelbyxor under. Men det kanske är för att min Selle Italia SLR är för mjuk?

Benvärmare is da shit!

DS2020G.jpg ht=371

ason skrev:
> Jag köpte ett par Endura vinterbyxor, utan blöja
> givetvis, i höstas och efter mindre än 200 mil
> var det stora hål efter sadelvingarna. Så bara
> för man köper cykelbyxor skall man inte tro dom
> håller för cykling. Dom skall fö skickas
> tillbaka, får se vad Endura säger....

Har upplevt detsamma med hajpade Enduras vintertajts; de började gå sönder i grenen relativt omgående.

Tillbaka
Topp