Till er som köper kinakopior...

Jag häpnar, sno en privatpersons bild och använda den som marknadsföring. Kan inte dom bättre själv när dom till och med tillverkar sånt...

Kinakopior är en sak, bildstöld är en sak, men blanda två onda ting gör inte saken bättre.

Hur vet vi att skogling inte har köpt en chinalgo och kopierat köket på bilden? Vem har kopierat vem här va? Va va?

AH har nu kommit på varför det heter happymtb varenda djävel tro att dom är komiker här inne
inte ett enda inlägg utan att det är några som ska dryga sig mot TS

Det verkar vara lite dålig passform på köket i bakgrunden med nivåskillnad mellan köksbänken och spisen och spisen ser även ut att vara en no-nameprodukt så jag tror att det är Skogling som stulit bilden från Ali

Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> AH har nu kommit på varför det heter happymtb
> varenda djävel tro att dom är komiker här inne
> inte ett enda inlägg utan att det är några som
> ska dryga sig mot TS

Jaja, jag undrar om leveransen av Skogljgs nya Kinakök kommer gå lika smärtfritt som de där hjulen han köpte från tyskland för ett par år sedan.

Trist, men det där är ett vanligt tilltag tyvärr. Om man läser mtbr:s monstertråd om direktköpta kolfiberramar från Kina så finns det ett antal bilder som medlemmar tagit på sina egenbyggda cyklar som "tillverkaren" sedan snott rakt av för att göra reklam för sin produkt, utan ersättning förstås.

De snor bilder av varandra också vilket tyvärr gör det lite svårt att veta vem som egentligen gör ramen och vem som bara säljer den vidare. Men det är BILLIGT! Det är det viktigaste...

Inte för att vara sån, men det är väl mer förvånande att de snodde just den bilden än att de snodde nån bild överhuvudtaget. Vit ram mot vit bakgrund gör ju att man knappt ser ramen. Ingen vidare försäljningsbild. Hoppas du inte tar allt för illa upp, Skogling.

skier skrev:
> Trist, men det där är ett vanligt tilltag
> tyvärr. Om man läser mtbr:s monstertråd om
> direktköpta kolfiberramar från Kina så finns
> det ett antal bilder som medlemmar tagit på sina
> egenbyggda cyklar som "tillverkaren" sedan snott
> rakt av för att göra reklam för sin produkt,
> utan ersättning förstås.
>
> De snor bilder av varandra också vilket tyvärr
> gör det lite svårt att veta vem som egentligen
> gör ramen och vem som bara säljer den vidare.
> Men det är BILLIGT! Det är det viktigaste...

Fast det är en STOR skillnad på att använda en bild som en köpare lagt ut på sin kinaram för att sälja fler kinaramar, och att använda en bild på en äkta vara köpt någon helt annanstans för att sälja fler kinakopior.

Inget är rätt, men det senare är mer bisart, sjukt och fel.

Tack för tipset, jag beställde två. De var ju så billiga, särskilt som man får ett par Oakleys på köpet!

Men hur var det, ingick spisen?

trib skrev:
> Inte för att vara sån, men det är väl mer
> förvånande att de snodde just den bilden än att
> de snodde nån bild överhuvudtaget. Vit ram mot
> vit bakgrund gör ju att man knappt ser ramen.
> Ingen vidare försäljningsbild. Hoppas du inte
> tar allt för illa upp, Skogling.

Jag tar inte alls illa upp. Jag har precis börjat med foto så...

Jag meddelar Alibabba att jag har en bättre bild som dom kan använda sig av. Det måste ju vara bra bilder när man skor sig på andra.

Säljer dom bra fotokameror på Alibbaba föresten?

Fast nu blev jag sugen på en sådan där (äkta) Colnago att ha i köket.
Ser ju jättefin ut. Snygga hjul också.

Skogling skrev:
> Jag meddelar Alibabba att jag har en bättre bild
> som dom kan använda sig av. Det måste ju vara
> bra bilder när man skor sig på andra.

Alibaba är väl typ som Ebay fast för piratkopior. Fast iofs är väl Ebay också som Ebay fast för piratkopior.

Man undrar ju varför de snor bilder och inte använder egna. What you see is definitely not what you get?

fyrbåk skrev:
> Cerb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rickard.v skrev:
> >
>
> > -----
> > > Maila dem o säg att din advokat kommer att
> > > kontakta dem angående copyrights på din
> bild.
> > >
> > > Det är långsökt men testa om de brys sig.
> I
> > > sverige hade du fått rätt.
> >
> >
> > Måste inte bilden nå en viss konstnärlig
> > verkshöjd för att man ska ha upphovsrätt?
>
> För att få skydd som fotografiskt verk enl
> paragraf 1 i upphovsrättslagen så måste den
> uppnå verkshöjd som för övrigt är en låg
> tröskel i Sverige. Men om den inte uppnår
> verkshöjd så har den skydd enl paragraf 49a som
> fotografisk bild. Det som skiljer är i stort sett
> skyddstiden som är kortare för fotografisk
> bild.
>
> Kan bara rekommendera Skogling att glömma det
> hela. Det är inte värt besväret och kommer
> kosta skogling en förmögenhet att stämma.

Nej så är det inte. Hur bedömmer du att din bild är fin o skyddas o din kompis bild inte är fin o skyddas inte???

Det har inte med kvaliteten på bilden att göra.
Det är den som tagit bilden som äger upphovsrätten till den. Även om du lånat din kompis kamera o fottat med är det din bild.

42Hz skrev:
> Dags för en gruppresa och ett besök hos
> säljaren? ;)

Ta med lite övertalningsmedel (som jag har på kontoret utifall att folk inte håller med mig).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    29.8 KB · Besök: 27
Rickard.v skrev:

>
> Nej så är det inte. Hur bedömmer du att din
> bild är fin o skyddas o din kompis bild inte är
> fin o skyddas inte???
>
> Det har inte med kvaliteten på bilden att göra.
> Det är den som tagit bilden som äger
> upphovsrätten till den. Även om du lånat din
> kompis kamera o fottat med är det din bild.

Vad jag skrev är att ett fotografi skyddas oavsett om det uppnår verkshöjd eller inte. Enda skillnaden (i praktisk bemärkelse) är att ett fotografiskt verk enl § 1 i upphovsrättslagen har skyddstid till och med utgången av det sjuttionde året efter upphovsmannens död (fotografen alltså) medan en fotografisk bild skyddas enligt § 49a upphovsrättslagen till och med det femtionde året efter den dag fotografiet togs. I det här fallet med Skoglings bild/verk på cykeln i köket så skyddas den alltså upphovsrättsligt oavsett vilket vilken kvalitet bilden har.

Det är domstol som dömer om ett fotografi uppnår verkshöjd eller ej. Det finns ingen annan som bestämmer det. Man kan argumentera för det ena eller det andra och ha uppfattning, men det är bara domstol som kan bestämma, ingen annan.

Den ekonomiska upphovsrätten kan överlåtas permanent. Då är det någon annan än fotografen (som trycker på knappen) som har innehar upphovsrätten. Skyddstiden räknas dock alltid efter när fotografen tryckte på knappen oavsett om den ekonomiska rätten har överlåtits eller inte. Den ideella rätten (dvs rätten att för upphovsmannen att få sitt namn angivet) kan dock inte permanent överlåtas, se HD:s avgörande NJA 2008 s. 309 om filmen Hajen som visste för mycket. Den ideella rätten kan dock överlåtas tillfälligt för specifika ändamål.

Ovanstående gäller uteslutande svensk rätt. Snodda bilder på nätet är ett globalt problem som involverar nationell rätt i många länder, internationella konventioner, internationell domsrätt och lagval. Kineserna vet att de kan sno bilder lite hur som helst och skiter i vem som har rätten eftersom det skulle kosta så mycket att börja bråka att ingen gör det. Om det däremot är ett svenskt bolag som snor en bild som en svensk har upphovsrätten till så blir det mycket farligare eftersom parterna befinner sig på samma spelplan. Man kan alltså säga att risken för intrångsgöraren minskar i förhållande till avståndet till den vars rätt man gör intrång i.

Om vi bortser från bilstölden och sättet att marknadsföra sej. Hur står sej kinakopior på exempelvis colnagoramar mot riktiga tror ni? Att de är skillnad fattar ju jag oxå men vad och hur mycket. Är det större skillnad på rena kopior än på noname ramar?

Tjingeling Skogling

Vad får dig att tro att kopiorna ens presterar jämförbart från exemplar till exemplar?

Skillnaden mellan en katalogram och en kopia är ju att katalogramtillverkaren vill sälja sin produkt.
Kopietillverkaren vill bara hitta någon lättlurad stackare som betalar för något som ytligt liknar en annan(s) produkt - och när pengarna kommit in skiter han i om den är säker eller ens fungerar.

FakeCapacitor1.jpg

bojsänke skrev:
> Vad får dig att tro att kopiorna ens presterar
> jämförbart från exemplar till exemplar?
>
> Skillnaden mellan en katalogram och en kopia är
> ju att katalogramtillverkaren vill sälja sin
> produkt.
> Kopietillverkaren vill bara hitta någon
> lättlurad stackare som betalar för något som
> ytligt liknar en annan(s) produkt - och när
> pengarna kommit in skiter han i om den är säker
> eller ens fungerar.
>
> http://www.discovercircuits.com/dc-mag/Issue_4/Pho
> tos/FakeCapacitor1.jpg

Jo jag jobbar med inköp av löparskor så jag är inte tappad bakom ett skogsbryn när det gäller kopior... Men tack för din knivskarpa och seriösa tolkning i ämnet.

Senast ändrad:
Rödprickigt skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > Vad får dig att tro att kopiorna ens presterar
> > jämförbart från exemplar till exemplar?
> >
> > Skillnaden mellan en katalogram och en kopia
> är
> > ju att katalogramtillverkaren vill sälja sin
> > produkt.
> > Kopietillverkaren vill bara hitta någon
> > lättlurad stackare som betalar för något som
> > ytligt liknar en annan(s) produkt - och när
> > pengarna kommit in skiter han i om den är
> säker
> > eller ens fungerar.
> >
> >
>
> > tos/FakeCapacitor1.jpg
>
>
>
> Jo jag jobbar men inköp av löparskor så jag är
> inte tappat bakom ett skogsbryn när det gäller
> kopior... Men tack för din knivskarpa och
> seriösa tolkning i ämnet.

Jag antar du menade jobbar "med". Du kanske tappade förmågan att stava bakom ditt skogsbryn?

Tjingeling!

Rödprickigt skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > Vad får dig att tro att kopiorna ens presterar
> > jämförbart från exemplar till exemplar?
> >
> > Skillnaden mellan en katalogram och en kopia
> är
> > ju att katalogramtillverkaren vill sälja sin
> > produkt.
> > Kopietillverkaren vill bara hitta någon
> > lättlurad stackare som betalar för något som
> > ytligt liknar en annan(s) produkt - och när
> > pengarna kommit in skiter han i om den är
> säker
> > eller ens fungerar.
> >
> >
>
> > tos/FakeCapacitor1.jpg
>
>
>

Trist svar av bojsänke, förstår din reaktion. Jag kan lugna dig med att alla kinakopior är egentligen originalramar, bara det att dom tillverkas på nattskiftet och säljs mycket billigare. Så köp, finns ingen anledning att betala en massa för ett "fint" märke.

Mer nöjd med det svaret?

Rödprickigt skrev:

Och gympapjuck är ju verkligen jämförbara med cykelramar i konstruktionsteknisk komplexitet och säkerhetshänseende. Vad var det du frågade förresten?

bojsänke skrev:
> Vad får dig att tro att kopiorna ens presterar
> jämförbart från exemplar till exemplar?
>
> Skillnaden mellan en katalogram och en kopia är
> ju att katalogramtillverkaren vill sälja sin
> produkt.
> Kopietillverkaren vill bara hitta någon
> lättlurad stackare som betalar för något som
> ytligt liknar en annan(s) produkt - och när
> pengarna kommit in skiter han i om den är säker
> eller ens fungerar.
>
> tos/FakeCapacitor1.jpg

Det där tror inte ens jag på, trots att jag är "märkesgubbe". Klart att de som gör kopior är intresserade av att bygga "sitt" varumärke de också. Finns en hel del att tjäna även för dem. De fula fiskarna är de västerländska företag som köper in kopior och säljer dem som äkta i sin annars så rena och tvättäkta rörelse. Nu kanske inte cykelramar är så lätt att smussla med, men ta t.ex märkeskläder och träningskläder. Kan vara hårfint att se/upptäcka skillnaden men för företaget kan det handla om många goa % i ökad marginal!

grump skrev:
> Det där tror inte ens jag på, trots att jag är
> "märkesgubbe". Klart att de som gör kopior är
> intresserade av att bygga "sitt" varumärke de
> också.

Det finns exempel på bootlegs och replikor med bättre kvalité än till och med orginalen.

Däremot finns det betydligt fler exempel liknande kondensatorn jag visade. Elsäkerhetsverket förbjöd försäljningen av ett billigt datornätaggregat för ungefär [en massa år] sedan. Det såldes av många av de stora, respekterade webshoparna här i Sverige. Bland annat var "fasregulatorn" en klump betong inlindad i papp.

Menar du att piraterna som kopierade den där fasregulatorn var intresserade av att vårda sitt varumärke? Fick svenska konsumenter en säker och bra produkt, fast från en billigare tillverkare?
Det var precis det jag menade med att en kopia inte är en annan lik.

Vilken amatör som helst kan kladda ihop en cykelram med lite väv och klister. Att se till att varenda exemplar verkligen är trafiksäkert klarar inte samme amatör. Och det förutsätter att viljan finns, vilket den bevisligen inte gör hos många pirater.

----

Vi kan väl ta några bildexempel till.
Fake_Intel_Processors_Overclockersforums.jpg

images

1998.1.709-DgR_01-.jpg

Senast ändrad:
grump skrev:
> Det där tror inte ens jag på, trots att jag är
> "märkesgubbe". Klart att de som gör kopior är
> intresserade av att bygga "sitt" varumärke de
> också.

Särskilt de som använder bilder på andra tillverkares produkter i sin marknadsföring va?

Visst finns det. En gång i tiden kopierade man elektrolytrecept för att med ärlig ambition och i all välmening bygga sin verksamhet och erbjuda kunderna en billigare produkt. Det blev en dyr affär för hela världen trots att ingen hade ont uppsåt den gången.
Var det en ljusare svart nyans?

Det kan omöjligen ha gått rakt förbi att det är en mångmiljard business med billigare kinagrejer. De lär inte heller vara dummare än att vårda sina affärer för att kunna maximera vinsterna. Utifrån det är jag skeptisk till att dra alla kinaprylar över samma lurendrejerifuskluskam. Självfallet har de mer sostifikerade tillverkarna ett intresse av att deras "varumärke" fortsättningsvis är attraktivt för t.ex europeiska detaljhandlare.

Europeiska detaljhandlare får ju inte ta in piratkopior.

Vad du pratar om är i så fall katalogramtillverkarna och dessa har ju ingen några invändningar mot. Tvärt om är de ju riktigt populära både hos slutkunder direkt och via europeiska varumärken.

Bra, nu ska vi ha med kriminella handlare att göra också som köper in fulvaror och säljer som äkta vara. Det känns ju tryggt. Men man vet ju att kokset aldrig är utblandat. Skurkarna skulle ju pajja sitt varumärke. Persbrandt skulle få spelet och köra en live-Gunvald.

Skogling skrev:
> Rödprickigt skrev:
> -----
> > bojsänke skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad får dig att tro att kopiorna ens
> presterar
> > > jämförbart från exemplar till exemplar?
> > >
> > > Skillnaden mellan en katalogram och en kopia
> > är
> > > ju att katalogramtillverkaren vill sälja sin
> > > produkt.
> > > Kopietillverkaren vill bara hitta någon
> > > lättlurad stackare som betalar för något
> som
> > > ytligt liknar en annan(s) produkt - och när
> > > pengarna kommit in skiter han i om den är
> > säker
> > > eller ens fungerar.
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > tos/FakeCapacitor1.jpg
> >
> >
> >
> > Jo jag jobbar men inköp av löparskor så jag
> är
> > inte tappat bakom ett skogsbryn när det
> gäller
> > kopior... Men tack för din knivskarpa och
> > seriösa tolkning i ämnet.
>
> Jag antar du menade jobbar "med". Du kanske
> tappade förmågan att stava bakom ditt
> skogsbryn?
>
> Tjingeling!

Antagligen.. Jag har en riktig Colnago i alla fall, inte alla som har det här i världen!

Jag lyfte frågan för att det är otroligt stor skillnad på en pritatkopia gällande löparskor och väldigt lätt att se skillnad mot en riktig sko om man vet hur man ska titta på dem. Frågan var hur cykelramar oavsett pirat eller bara noname står sej mot original om det då är ren kopia vill säga. Svårare än så var det inte även om svaret kanske varierar sej kraftigt vem som tillverkar och säljer produkten från öst.

schture skrev:
> Kör Persbrandt med Kinakoks?

Finns inget annat kvar. Johannes Brost drog i sig större delen av världens framtida produktion för ett bra tag framöver. På kredit, så att säga. Nu är det mest tvättmedel med fultjacksdoft som erbjuds. Privatkopierat.

Rödprickigt skrev:
> Jag lyfte frågan för att det är otroligt stor skillnad på en pritatkopia gällande löparskor
> och väldigt lätt att se skillnad mot en riktig sko om man vet hur man ska titta på dem. Frågan
> var hur cykelramar oavsett pirat eller bara noname står sej mot original om det då är ren kopia
> vill säga. Svårare än så var det inte även om svaret kanske varierar sej kraftigt vem som
> tillverkar och säljer produkten från öst.

Det finns nog alla varianter, från de som sett en bild på en kolfibergjutform och byggt en kopia utifrån den till de som faktiskt vet vad de gör. Problemet är att du som som slutkonsument har väldig svårt att veta vilket alternativ du just köpt.

Sen är det väl också lite så att de som lär sig och blir bra på vad de gör hellre vänder sig mot OEM-marknaden och bygger riktiga ramar än piratkopior, det är ju trots allt olagligt även i Kina.

Mycket snack om kopierade Colnagos här. Då tycker jag det är ett värre problem med ful-EPO, där talar vi hälsorisker. Jag kör bara originalet från Amgen köpt över disk i Schweiz, man vet aldrig vad man får annars. :-(

Tillbaka
Topp