Tillsatsmaterial vid svetsning.

johan82

Aktiv medlem
Hej.
Jag har av en bekant blivit ombedd att laga en sprucken svets på hans alu.ram (jag är licencierad tig-svetsare) Men är det någon här som vet vilket tillsatsmaterial man skall använda, skall man använda en ren alu.tråd så som OK tigrod 1070 eller skall man använda en tråd för legerad aluminum. Är det någon som vet vad det är för legering i en Trek ram?

johan82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej.
> Jag har av en bekant blivit ombedd att laga en
> sprucken svets på hans alu.ram (jag är
> licencierad tig-svetsare) Men är det någon här
> som vet vilket tillsatsmaterial man skall
> använda, skall man använda en ren alu.tråd så
> som OK tigrod 1070 eller skall man använda en
> tråd för legerad aluminum. Är det någon som
> vet vad det är för legering i en Trek ram?

Jag tror du måste hitta en tillsatstråd med så lik legering som rammatrialet som du kan få... Är svetsen på fel del av ramen kan du så lite som 0,6mm gods och då måste svets/ramrör hålla samma egenskaper för att reparationen ska hålla. Har du någon ugn att efterhärda ur eventuella spänningar ? :-/ T

Det brukar stå på ramen vad det är för sorts legering och härdning. När du vet vilken legering det är, tar du fram ESAB:s (el. motsvarande) bok om tillsatsmaterial och kollar vad du ska ha. Tillsatsmaterialet ska vara för samma legering eller möjligvis ett snäpp "finare". När du sen ska svetsa, GÖR RENT ordentligt, gärna 20-30 mm på var sida om sprickan. Färg, oxider och fett måste väck, använd rostfri, helst ny stålborste för att få bort oxiden, använd helst inte slipskiva el.dyl. Tvätta rent med aceton på både ram och tillsatsmaterial. Sen är det bara att svetsa :-)
Lycka till!

Okej, får helt enkelt be han leta på ramen och se efter vilken legering det är. Men jag hade tänkt att ta bort all svets på sidan som är sprucken och sedan penetrantprova för att hitta ev, microsprickor längre bort. Har ingen ugn men har tillgång till andra bra värmekällor för härdning =) Ingen som har känningar och kan smygtitta på en WPS...?

Det kommer inte att stå på ramen vad det är för legering...

Att härda ramen efteråt.. Bemöda dig inte. En sprucken ram är en sprucken ram är en sprucken ram...
Har du kunskap och utrustning för att värmehärda? Med alla avkylningsbad osv?
Vill kunden lacka om hela ramen efter härdning?

Antingen är det 6061.. eller 7005... möjligtvis 7075.. Alla i T6 tillstånd..

Tror inte det spelar nån roll om du kör med 1070 eller 1450 då du inte vet vad ramen är gjord av..
Svetsa ihop eländet och gå vidare ;)

För övrigt.. är du licensierad.... borde du ha kunskapen om att titta i den magiska boken...

7075 är inte svetsbart, bara ett förtydligande, antingen 6061 eller 7005, 7001 och Trek, Specialized har något annat.

/Mattias

Om du inte svetsat aluminium tidigare, rekommenderar jag dig att köra några provbitar. När det väl blir varmt får du vara med lite s.a.s. ;-) Ang. WPS:en, ca. 40 A/ mm tjocklek på godset, är du van TIG:are borde du troligtvis kunna köra lite varmare, men se för guds skull till att få bort oxider och annat jox :-)
Glöm ugn och värmebehandlig!

Tillbaka
Topp