Tips angående cykelskor för landsväg

Sladder?
Vad har du haft för skor?
Man köper de svarta klossarna och skor med hård sula då sitter man fast ordentligt.
Har inget med float att göra, det är stabiliteten som den större SL-klossen ger. Jag har både XC701 med SPD resp RC701 skor med SPD-SL och skulle aldrig komma på tanken att köra lvg med XC-skorna. Så mycket skönare känsla med SL-klossarna.

Senast ändrad:
BTW så ger inte SL några större fördelar framför vanlig SPD iaf om man ska tro GCN.
Vänliga SPD kan man dessutom gå med utan att se ut som en anka.
Jag har ett par vanliga SPD idag. Som är riktigt sköna att gå i.
SmartSelect_20220913_093321_Chrome.jpg

Ja, jag sätter ofta form före funktion ?
Det var ju omöjligt att tacka nej till chansen att cykla i samma skor som jag hade när jag var cool och stod i rökrutan 1991!

Men de är rätt täta/varma, så vill inte svetta sönder dem ullständigt på trainern. Och då tyckte jag Izumi dojan verkade luftig, fräsch och skitsnygg.

Men det är klart, den går inget vidare att gå i, och känner jag mig själv rätt så är det ju alltid nåt man glömt när man klickat fast sig på trainern. Kanske dumt att repa parketten mer än nödvändigt.

Senast ändrad:
Gör det enkelt, köp vanliga "mtb" spd som man kan gå i. Vill du dessutom ha lvg-skor så köp ett par sådana också. Håller man sig framme vid REA så går det att köpa två par skor utan att ta lån på huset. Lätt värt.
Känns som man ändå bara kommer använda ett par, för man pallar inte att hålla på och byta pedaler fram och tbax? Har "bara" en cykel.

Kapar en gammal tråd istället för att starta en ny.

Jag cyklar just nu landsväg med spd-skor, och funderar på vad det finns för nackdelar med att köpa 5-håls skor, kompatibla med både spd och spd-sl?

Jag är med på att en nackdel vs vanlig spd är att man inte kommer kunna gå särskilt enkelt i dom eftersom "kanten" saknas. Nåt mer?

Visa bilaga 580889
Funderar på att införskaffa par Pearl Izumi Tour Road. Verkar ventilerade och sköna att ha på trainern (spd-pedal) under vintern, och OM jag vill prova spd-sl till sommaren så klarar de ju det också. Så har jag tänkt i alla fall. Tänker jag rätt? Missat nåt?
Om du ska ha SPD på dessa skor skulle du helst behöva klossen SM-SH70 som har sidopontoner så att skorna går att gå i. Tyvärr verkar den ha utgått och nästan omöjlig att få tag på. Att dra dit en vanlig SPD-kloss innebär att du får en metallklump som sticker ut mitt under sulan, det funkar väl att gå på men lär bli vingligt och halkigt och stor risk att repa parketten. Om du envisas med SPD borde en sko med försänkt montering av klossen vara att föredra.

BTW så ger inte SL några större fördelar framför vanlig SPD iaf om man ska tro GCN.
Nja, det är inte så enkelt utan det, precis som så mkt annat, beror på.

Har inget med float att göra, det är stabiliteten som den större SL-klossen ger. Jag har både XC701 med SPD resp RC701 skor med SPD-SL och skulle aldrig komma på tanken att köra lvg med XC-skorna. Så mycket skönare känsla med SL-klossarna.
Skillnaden i upplevd stabilitet är mer beroende på individuella skillnader i biomekanik än på pedal/kloss-storlek

När man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen. MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur "instabila/vingliga" cyklistens fötter/fotleder är.
Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker, det är bara man själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.

Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tyckt att cyklingen har blivit sämre med den stora och breda anläggningsytan hos SPD-SL-pedaler.
Själv har jag fler cyklar med SPD än med SPD-SL, men det var länge sedan jag slutade med ännu mindre pedaler (Speedplay), men att jag gjorde det berodde inte på strl hos pedalen/klossen.

Känns som man ändå bara kommer använda ett par, för man pallar inte att hålla på och byta pedaler fram och tbax? Har "bara" en cykel.
Beroende på vilket vevparti, vilka pedaler, vilka verktyg du använder och hur du gör själva skruvandet
kan det av rena hållfasthetsskäl vara bra att begränsa pedalbytandet till några få ggr/år
Det är inte ovanligt att dra sönder gängorna i vevpartiet.

Jag föredrar SPD-SL för snabbracern åtminstone, helt klart. Tycker att jag känner mig säkrare i dessa jämfört med SPD (om det är inbillning eller ej vet jag inte), laddar man på max uppför vill man inte att skorna riskerar glida ur. Tror inte jag är så himla känslig i övrigt gällande bekvämlighet för de olika systemen men visst sjutton är SPD avsevärt bättre att gå med och jag föredrar ändå SPD för pendling.

Jag har proxyerfarenhet av SH-41 för att kunna köra SPD på landsvägsskor. Det verkar fungera över förväntan, men är ju lite av en hacklösning. Inget lämpligt för mycket promenerande, men det ska funka bra för den lila biten man går mellan cykeln och fikat på sommarrundorna. Under cyklingen så blir det som vanliga SPD (plus några gram plast).

Senast ändrad:
Jag föredrar SPD-SL för snabbracern åtminstone, helt klart. Tycker att jag känner mig säkrare i dessa jämfört med SPD (om det är inbillning eller ej vet jag inte), laddar man på max uppför vill man inte att skorna riskerar glida ur.
Precis så trodde jag också men även sparvben kan dra sönder plastklossar.
Ganska jobbigt att köra distans 4 timmar och skojä...n åker ur ett 10-tal ggr?
20220913_154830.jpg20220913_154819.jpg

Säkert. Blev förbryllad när jag upptäckte att det fanns både en sh-40 och sh-41.
Visa bilaga 581176
Visa bilaga 581177
Men det går väl antagligen med vilket som då... Fast varför finns det två olika? Cykelgrejer, sicken djungel ??
Den är verkligen en djungel ibland.
Visste inte att det fanns två olika.
Kollade mina. Jag har SH-41 och bara 3 hål i mina skor.

Vad är det för fel med mer än ett par skor? Då kan de vädra ur och torka mellan passen, du får tunnare sula och bättre kontakt med pedalen. Speciellt viktigt på lvg IMHO. Det är därför jag kör Speedplay där.

Vad är det för fel med mer än ett par skor? Då kan de vädra ur och torka mellan passen, du får tunnare sula och bättre kontakt med pedalen. Speciellt viktigt på lvg IMHO. Det är därför jag kör Speedplay där.
Det är inget fel alls. Mina sex par löparskor håller med dig till 100%! Eller nej, mina Saucony Speed 2, Camilla Speedson, håller inte med dig. Hon tycker det är idiotiskt eftersom hon används på tok för lite. Men de andra håller med.

Och det blir två par cykelskor nu. Mina adidas velosamba och ett par Fizik Infinito från köp/sälj. Det blir dock med adapter till SPD. På min cykel/trainer sitter vändbara spd/vanlig pedal. Och så får det vara ett tag eftersom tjejen precis gjort sina första zwift pass (på min profil). Då kör hon i vanliga dojor. Men förhoppningen är att jag älskar Fizik Infinito, då kanske det blir nån annan pedal till våren.

Vad är nu detta speedplay?

Men vafan, bump. Nu råkade jag okynnesbeställa en räsercykel. Och jag förstod nog att för att kunna använda mina gravelskor på även den så är det läge att slopa Crankbrothers-kombisarna som nu sitter på grushojen och gå över till SPD.

Är det legio att inte köra på SPD-SL på racern? Vill gärna kunna köra grusdojan (Giro Code Techlace) på båda cyklarna, samt på grushojen fortsatt pendla i mina Velosamba eller Vans eller randsydda kängor om andan faller på.

Är det bara att plocka upp ett par Shimano PD-ES600 till inkommande räser, samt ett par godtyckliga SPD-kombipedalerna till grushojen och så är vi klara med detta?

Edit: irrade lite från ämnet sett till trådtiteln ser jag nu. Men ja, sko, pedaler, samma sak typ..

Senast ändrad:
Ja, det är helt okej att köra med SPD på landsvägscyklar. Du kommer vara långt i från ensam om att göra så ?

PS-ES600 kan absolut vara ett bra alternativ om du vill köra med SPD-skor och samtidigt få något större anläggningsyta mot skon. Det blir inte riktigt samma som med SPD-SL, men bättre än "vanliga" SPD-pedaler.

Kombipedaler tycker jag personligen inte är någon höjdare. Det beror enbart på att jag helt enkelt inte gillar såna pedaler. Men det finns andra som tycker att kombipedaler är funkis. Om det är en lite längre pendelsträcka skulle jag cykla med riktiga cykelskor och ta med ett par vanliga skor att gå i. Är det en kortare sträcka skulle jag kört med ett par vanliga skor och ett par PS-ES600 (eller liknande pedaler).

Ja, det är helt okej att köra med SPD på landsvägscyklar. Du kommer vara långt i från ensam om att göra så ?

PS-ES600 kan absolut vara ett bra alternativ om du vill köra med SPD-skor och samtidigt få något större anläggningsyta mot skon. Det blir inte riktigt samma som med SPD-SL, men bättre än "vanliga" SPD-pedaler.

Kombipedaler tycker jag personligen inte är någon höjdare. Det beror enbart på att jag helt enkelt inte gillar såna pedaler. Men det finns andra som tycker att kombipedaler är funkis. Om det är en lite längre pendelsträcka skulle jag cykla med riktiga cykelskor och ta med ett par vanliga skor att gå i. Är det en kortare sträcka skulle jag kört med ett par vanliga skor och ett par PS-ES600 (eller liknande pedaler).
Okej då. Beställt ett par Shimano PD-R550, och svågern skall skicka över ett par dojor med rätt klossar som han hade över. Så blir det att behålla Crankbrothers-kombipedlarna på gruspendlaren.

Okej då. Beställt ett par Shimano PD-R550, och svågern skall skicka över ett par dojor med rätt klossar som han hade över. Så blir det att behålla Crankbrothers-kombipedlarna på gruspendlaren.

Instämmer med det @-Andy- skrev.
Jag kör med SPD på racern, på graveln (eller enduron eller vad det kallas just idag) har jag kombipedaler (SPD/platt).

Racern, SPD
Hur bra som helst. Det man inte vet har man inte ont a, typ. Kan tänka mig att om man kört med SPD-SL så kan man nog uppleva det som lite sladdrigt/dåligt stöd, jag har inte testat SPD-SL så lyckligt ovetande.

Dom pedaler -Andy- rekommenderade, PS-ES600, är förmodligen ett bra tips, ger väl bättre stöd. Har inte testat själv dock.

Har dessutom dom ganska löst justerade, plus klosstyp så dom kan lösa ut även "uppåt". Prioriterar att komma loss om jag klantar mig framför att ha det tajt. Är ändå ingen stjärna på spurter så behöver inte sitta jättefast.

Graveln, Kombi SPD/platt
Inga problem alls. Har cyklat mycket och långt med cykelskor, både cykelsemester och legat och tuggat asfalt i hårt tempo.
Är dom bara smörjda så vänder dom alltid upp sig med samma sida, den platta (iaf mina pedaler). Det händer att det blir fel sida ibland, men det stör mig inte speciellt. Det är klart kör man i stök och får stopp och skall starta i brant uppför så är det förmodligen ingen höjdare.

Känner mig tryggare när jag ståcyklar med SPD-SL men kan möjligen bero på att mina SPD skor är lite slitna. ? Pendlar med SPD

Instämmer med det @-Andy- skrev.
Jag kör med SPD på racern, på graveln (eller enduron eller vad det kallas just idag) har jag kombipedaler (SPD/platt).

Racern, SPD
Hur bra som helst. Det man inte vet har man inte ont a, typ. Kan tänka mig att om man kört med SPD-SL så kan man nog uppleva det som lite sladdrigt/dåligt stöd, jag har inte testat SPD-SL så lyckligt ovetande.

Dom pedaler -Andy- rekommenderade, PS-ES600, är förmodligen ett bra tips, ger väl bättre stöd. Har inte testat själv dock.

Har dessutom dom ganska löst justerade, plus klosstyp så dom kan lösa ut även "uppåt". Prioriterar att komma loss om jag klantar mig framför att ha det tajt. Är ändå ingen stjärna på spurter så behöver inte sitta jättefast.

Graveln, Kombi SPD/platt
Inga problem alls. Har cyklat mycket och långt med cykelskor, både cykelsemester och legat och tuggat asfalt i hårt tempo.
Är dom bara smörjda så vänder dom alltid upp sig med samma sida, den platta (iaf mina pedaler). Det händer att det blir fel sida ibland, men det stör mig inte speciellt. Det är klart kör man i stök och får stopp och skall starta i brant uppför så är det förmodligen ingen höjdare.
Kunde skrivit i princip allt me.I.am skriver, jag har liknande erfarenhet på LVG vs. Gravel/pendling. Jag har kört LVG-spettet först med A600 många år, och sen ES600. Båda har funkat väl för mig på rundor mellan 1-350km. På graveln/pendlarn/multi-toolet sitter ett par gamla A530-kombipedaler då jag pendlat med vanliga skor och cyklat med SPD-skor. De har snurrat rätt 99% av fallen för mig, och det sitter snabbt i ryggmärgen med "bakåt för i-klick och framåt för plattis". Eller om det är tvärtom, har inte cykeln här, men så fort jag sitter på den så tänker jag inte på det utan bara gör.

Jag kör vanlig spd på alla cyklar. Största nackdelen med spd för mig är att kopplingen har liten yta och består av stål till stål. Som gör att kopplingen glappar efter en tid och man måste byta pedaler för att bli av med glappet. Slitaget kan minskas genom att fetta in klossarna regelbundet eller spreja med silikon, men hur många kommer ihåg att göra det?

Tillbaka
Topp