Tips angående höstpäls

freddes

Aktiv medlem
Tips angående höstpäls
Tänkte införskaffa mig en bra cykeljacka till höstens rusk gärna vattentät.
Är idag i storlek XL skulle jag säga i alla plagg och har börjat spana på jackor, grejen är ju den att man skall ha med sig ett ryggskydd under tänker jag vilket gör att man borde gå upp en storlek i såna fall till XXL tänker jag, sedan är vissa mindre i storlekarna har jag läst vilket kanske gör att man får gå upp till XXXL...och de köper jag den biten.
Men armarna måste ju bli längre och längre beroende på storlek tänker jag vilket gör att XXXL kanske inte funkar jättebra med armarna (detta mätpunkt finns ju sällan med i size charts).

Finns det jackor som är mer baggy (om någon har erfarenhet av detta?)

Tips angående höstpäls
Skulle inte köpa en vattentät jacka för MTB-cykling. Den blir alldeles för tät. Bättre att satsa på nåt mer ventilerat. En kort- och en långärmad underställströja + en ventilerad tröja och en tunn windstopperjacka täcker in dom flesta höst/vinterväder. Händer och fötter är svårast att hålla varma om det är många minsugrader. Om det spöregnar gör jag hellre nåt annat.
Och ja, XXXL funkar nog inte jättebra om du normalt har XL. :)

Tips angående höstpäls
Oftast blir jackorna mest tjockare, inte längre, i större storlek. Kasst för mig som är lång och smal…

Instämmer annars i att regnjacka är svårt vid cykling om man inte åker lift, blir väldigt varmt. En skapligt vindtät jacka av något slag med olika lager av underställ under och vid risk för riktigt kasst väder en liten packbar regnjacka kör jag med hela vintern. Vinter här i Göteborg är ju mest kallt regn.

Tips angående höstpäls
Oftast blir jackorna mest tjockare, inte längre, i större storlek. Kasst för mig som är lång och smal…

Instämmer annars i att regnjacka är svårt vid cykling om man inte åker lift, blir väldigt varmt. En skapligt vindtät jacka av något slag med olika lager av underställ under och vid risk för riktigt kasst väder en liten packbar regnjacka kör jag med hela vintern. Vinter här i Göteborg är ju mest kallt regn.
Å jag upplever precis tvärtom, trots större storlekar så är de inte tillräckligt vida upptill ( kort å tjock?)
Mange

Tips angående höstpäls
Själv väldigt sugen på en Dirtlej.

Dra på den på någon sekund så är man redo för lera, regn och rusk. Bara hänga den i garaget när man kört klart. Tvekar pga risken att den är för varm och att ventilationen inte funkar men sugen pga smidigheten. Sverige är ju ändå relativt kallt så borde ju kunna funka bättre här än i landet den kommer från (Tyskland).

Tips angående höstpäls
Själv väldigt sugen på en Dirtlej.

Dra på den på någon sekund så är man redo för lera, regn och rusk. Bara hänga den i garaget när man kört klart. Tvekar pga risken att den är för varm och att ventilationen inte funkar men sugen pga smidigheten. Sverige är ju ändå relativt kallt så borde ju kunna funka bättre här än i landet den kommer från (Tyskland).
Perfekt när man åker lift i regn eller åre-gegga. Men den funkar ju inte om man trampar själv.

Tips angående höstpäls
Håller med om Dirtlej, har den med kortbyxor och den har tyvärr använts lite pga den blir väldigt varm. Liftåka i misär har bara varit den enda användningen, typ 1 gång.

Tips angående höstpäls
Håller med om Dirtlej, har den med kortbyxor och den har tyvärr använts lite pga den blir väldigt varm. Liftåka i misär har bara varit den enda användningen, typ 1 gång.
Ok. Då får man stryka den idén, hade ju varit trevlig om det hade funkat. Gillar dock deras stora ventilatiosnmöjligheter, kanske får bli ett par Dirtlej byxor

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp