Tips angående reperation av vevlager.

Hej!

För ett par år sen gick min vevarm sönder vid en cykeltur, sen dess har cykeln inte känts likadant.
Jag bytte ut vevarm till en ny och det har varit fungerande men det känns fortfarande som något är lite löst runt vevpartiet.
Tog cykel idag till Decathlon för en inspektion, och dom sa med stor sannolikhet att det är vevlagret(sönder eller måste bytas ut)

Tyvärr så är det högsäsong och det är antingen väldigt långa väntetider eller höga priser för reparation.

När det har kommit till de mindre komplexa delarna, som rengöring av kedja och byte av vevarm, så har det inte varit några större problem.
Vevlagret är för avancerat för mig och jag känner att det hade varit en lärorik del att lära sig för framtida bruk ifall något liknande problem skulle uppstå, men tror inte det går till så i en cykelverkstad.

Jag fick cykel i present efter min ryggoperation och den har varit en bästa vän för mig. Men just nu är jag rädd för att cykla till fullo på grund av att jag är stelopererad och en olycka skulle inträffa.
Lägger upp 2 bilder i hopp på att någon vänlig själ kan bidra med lite tips eller kanske en lite billigare reparation av en cykelverkstad(Stockholm/Järfälla). 1500-2000kr är lite för dyrt för mig.

Med vänliga hälsningar
CykelNisse85

Bilagor

• vevlag.jpg
    vevlag.jpg
    66.3 KB · Besök: 123
  • vevlag1.jpg
    vevlag1.jpg
    52.9 KB · Besök: 114
Tyvärr, det vi har är en lokal cykelaffär, Decathlon, Sportson och XXL.
Decahtlon tog bara emot sina egna cykelmärken pga högsäsong, de andra var lång väntetid eller lite väl saftig prislapp.

rätt snabbt jobb om man har delar men de där är truativ howitzer isis lager inte de vanligaste i butikshyllorna o inte alla "verkstäder" som har verktyget heller inte illa menat men så kallade verkstäderna på xxl eller dechatlon kan nog knappt stava till howitzer

Ring till jarla cykel alvik och fråga dom vad det skulle kosta o fixa den för dom. Har lämnat in cykeln där en gång. De verkade båda kunniga och billiga.

Har du väl fått av vevarmarna är det okomplicerat att byta vevlager. Det krångliga är att ta reda på vilken modell du ska byta med. Vanligast är BSA, sedan behöver du veta längden på axeln, bredden på vevlagret och tjockleken, samt om det fyrkantaxel eller Hollowtech. Dessutom måste du ha ett verktyg för att montera loss det gamla vevlagret och montera det nya.
Det är inte nödvändigt att ha samma fabrikat som du har nu, du kan byta t.ex. mot motsvarande Shimano.
Vad är det för cykelmodell och årsmodell? Kolla på Youtube, där finns bra videosnuttar hur man byter vevlager, t.ex:

Tillbaka
Topp