[Tips] Cykeluthyrning Gran Canaria (Ingles)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
I dessa vintertider är det inte helt ovanligt att vi åker till denna fantastiska ö och hyr oss en hoj. Själv hade jag glömt att göra research på området utan fick bara gå runt lite och sedan efter att ha avverkat ett ganska hemskt ställe kom jag hit. Blev så helnöjd med allt så jag tänkte jag måste tipsa om det. Kan vara bra med alternativ om det ena skulle vara stängt eller slut i lagret.

Bike 10Mil. Det ligger i nordvästra hörnet av Playa Del Ingles nära stora vägarna (karta).
Hemsida: http://happybiking.info/ (observera det mycket happykorrekta namnet också)

Hyrde en racer där en dag, för att cykla på självaste julafton. Killen hade inga problem med tiderna utan det gick så bra att lämna/hämta även då. Kostade 20 Euro för 1-2 dagar att hyra instegsmodellen (billigare vid längre uthyrning, handpenning 100 Euro). Det var då en kolfiberracer med Ultegra! Finare racer än jag själv hade :) den var välskött, i bruksskick liksom men allt fungerade som det skulle utan problem och man fick med en sadelväska med lagningskit samt nyckel för att ändra sadelhöjd. Jag hade även glömt mitt Garminfäste hemma så han skakade fram ett till och satte på styrstammen! Bara en sådan sak, det var grymt bra.

De hade även värre racer, lite mer tävlingsstuk på den. Samt mountainbike 29". Det var de jag såg på broschyren. Sedan visade det sig även att de hade cityhojar och en MTB-tandemcykel också, kanske någon annan MTB, det kollade jag inte så noga. Lås, hjälm, pump ingick om man ville.

Cityhoj blev faktiskt att tjejen ville hyra så då hängde jag på och hyrde en sådan jag med, den kostade bara 7 Euro. De var faktiskt riktigt bra också. Väldigt ändamålsenliga liksom, för att glida runt bland stränder och butiker, även lite lättare äventyr blev det. De hade en lustig kassett, var Nexus-7 men kassetten var mer som 6-växlad med ett extra stort drev för de tyngre backarna. Funkade väldigt bra, väldigt uppskattat för tjejen som har klena cykelben.

Killen i butiken var även väldigt trevlig, vi pratade en del cykling och han hade bra koll på grejjerna och kom med bra tips och tricks samt turtips också. Vi var helnöjda och ska garanterat hyra där nästa gång också.

IMG_2081.jpg

IMG_1927.jpg

IMG_2202.jpg

Bottenplan på hotell Corona Rojas? I så fall hyrde jag också där första gången jag var nere på GC. Ägarna var holländare eller belgare. Cykeln jag hyrde var en Specialized i kolfiber med Soraväxlar. Jag tyckte också att de var bra uthyrare som bytte pedaler osv åt mig. Jag hade gamla Look då. Det enda jag inte var nöjd med, och som de knappast kunde påverka var den förlorade tiden för hämtning och lämning. Efter det har jag alltid haft med egen cykel. Känns friare och så passar den ju perfekt. :)

Hasse#7 sa:
Bottenplan på hotell Corona Rojas? I så fall hyrde jag också där första gången jag var nere på GC. Ägarna var holländare eller belgare. Cykeln jag hyrde var en Specialized i kolfiber med Soraväxlar. Jag tyckte också att de var bra uthyrare som bytte pedaler osv åt mig.
Nä, det här var en fristående byggnad på ett litet köpcentrum (inte långt från stora postkontoret).
Det satt inga pedaler på hojen utan jag fick välja vilken sort jag ville ha. Det glömde jag skriva men det borde ju vara standard, fast det kanske man inte får anta (!). Fick det dock på Fuerte Ventura när jag var där förra året också (men GC har bättre cykling, alla kategorier! På södra halvan dock nästan bara LVG som är någon mening med).

Tillbaka
Topp