TIPS! : Få bort RockShox Reverb svampighet

Mullerhawk

Ny medlem
Litet RockShox Reverb tips! Jag har redan bytt ut två Reverb stealth stolpar på garantin och fick till sist "B" modellen med guldtext på toppen av stolpen. Den har varit fullt fungerande tills i vintras då den sedvanligt laggade mer och mer och luftning krävts. Nu fick jag åter igen problem med att stolpen åker ner 1-2cm när man sitter på den *suck*. Efter lite googlande så lyckades jag hitta en quickfix som jag önskat att jag vetat om tidigare (förutsätter att du redan har 250psi i stolpen och att den fungerar i övrigt) :

1. Ha stolpen fullt ut och vänd upp och ner på cykeln
2. Skydda Reverbknappen med handen och tryck samtidigt in den samtidigt som du trycker ner sadeln i botten (obs - tryck inte ut sadeln när cykeln är upp och ner, då blir det värre!).
3. Vänd cykeln rätt igen (med sadeln i botten) och låt den åka fullt upp igen.
4. Förhoppningsvis nu stiff som faan igen och inget mer sag på stolpen.
// Lycka till!

Senast ändrad:

mikaeljc

Aktiv medlem
Sjukt! Det funkade! Men varför? (Testade direkt, utan några större förhoppningar)

Senast ändrad:

Mullerhawk

Ny medlem
Troligen för att luften trycks ut ur den negativa kammaren. Men som sagt, bara en teori. Men är sjukt nöjd att det fungerar och att det hitintills har hållit. Inte allt för jobbigt att repetera lite då och då heller ;)

Mullerhawk

Ny medlem
Det skall fungera på samtliga modeller då dom fungerar på likvärdigt sätt. Det är lite annan uppbyggnad på "B" modellen kontra A1/A2 men funktionsmässigt så är dom likvärdiga.

Brattis

Medlem
Du förstår att du fått ett helt forum av Reverbägare att vända sina cyklar upp och ner och prova detta va? ?

laasesku

Medlem
Måste pröva. Århundradets knep om det går vägen!! Men vad menar du med "skydda reverbknappen"?

mikipedia_

Aktiv medlem
laasesku sa:
Måste pröva. Århundradets knep om det går vägen!! Men vad menar du med "skydda reverbknappen"?
Om man har den ovanpå styret som Rs "tänkte" från början är den lätt att bryta av.
Okej kanske inte lätt men lättare än om den sitter under styret?

Jolinwood

Aktiv medlem
Det funkade! Kors i taket vad jag stört mig på det j*vla saget som tycktes uppstå vid körning i minusgrader? Tiotusen bug och bock!

Varför har inte rockshox informerat om detta? Deras garantikostnader måste vara helt enorma. Aja, stort tack till dig hur som helst Mullerhawk!

Mullerhawk

Ny medlem
"Skydda knappen" var kanske lite otydligt, men det är för att inte skada golv eller böja pistongen på reglaget om den sitter monterad ovanpå styret. Kul att höra att det fungerar för fler än mig ;)

Mullerhawk

Ny medlem
Brattis sa:
Du förstår att du fått ett helt forum av Reverbägare att vända sina cyklar upp och ner och prova detta va? ?
Haha... Ja! Och det skall ju vara bra för cykeln att låta den stå 5-10 min upp och ner för att olja in packboxarna i framgaffeln och fylla på olja på skumringen under packboxen. Så den är en win-win.

Mullerhawk

Ny medlem
Jolinwood sa:
Det funkade! Kors i taket vad jag stört mig på det j*vla saget som tycktes uppstå vid körning i minusgrader? Tiotusen bug och bock!

Varför har inte rockshox informerat om detta? Deras garantikostnader måste vara helt enorma. Aja, stort tack till dig hur som helst Mullerhawk!
Jo, bra fråga. Skulle nog spara många inskickade Reverbstolpar till SRAM. Nu måste jag bara hitta en fix för att få bort trögheten som kräver konstanta luftningar av reglaget. Kanske bara är nya versionen som sitter monterad under styret som avhjälper detta :(

mikipedia_

Aktiv medlem
Mullerhawk sa:
Brattis sa:
Haha... Ja! Och det skall ju vara bra för cykeln att låta den stå 5-10 min upp och ner för att olja in packboxarna i framgaffeln och fylla på olja på skumringen under packboxen. Så den är en win-win.
Det låter ju som Revives funktion typ.

Shrue

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Mullerhawk sa:
Brattis sa:
Det låter ju som Revives funktion typ.
Skillnaden är bara att Revive tar in luft om man håller den upp och ner. Vill man ha in extra mycket luft rullar man den över en lång spång (räcke gör den ocyklingsbar) på bakhjulet samtidigt som man studsar den... Tur att den går att lufta på 1min :)

xdr

Aktiv medlem
Som alla fantastiska idéer så funderar man på, varför har ingen kommit på det här tidigare?

Lars.E

Aktiv medlem
Jag måste vidarebefordra detta till han som lånat min svampiga gamla stolpe.
Funkar det utan service på den så kommer jag att kräva att detta tips klistras längst upp... på alla cykelforum.

JojjeM

Aktiv medlem
Varför begränsa sig till cykelforum??
Det bör klistras längst upp på hela internet.

Jag kan tyvärr inte prova. Jag valde istället att betala en dryg tusing och vara utan cykel en vecka ;)

/Johan

InlineOla

Aktiv medlem
Det här ska testas! Blev så trött på min reverb att jag stoppa den längst in i garderoben för ett år sen. Får gräva fram den igen:)

Kid1000

Aktiv medlem
Jag har tre reverbs, på en funkar det på första försöket på två funkar det inte alls, tror det handlar mycket om hur sunkig stolpen är på insidan.

Har du sett till att det är 250 psi? När jag testade med lägre tryck fungerade det inte. Men är de helt rassliga på insidan lär det kanske inte funka lika bra.

Kid1000

Aktiv medlem
Första jag gjorde var att pumpa till 250, sen gjorde jag som TS sa, upp o ner, på en fungerade det direkt, två andra lika kassa så det beror nog inte på hur kass jag är utan mer annat - hoppas jag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer