TIPS! : Få bort RockShox Reverb svampighet

Mullerhawk

Ny medlem
Har testat på en kompis stolpe också som efter tre-fyra år troligen behöver en mer rejäl service. Det blev bättre, men inte perfekt som på min. Knappen dock blir jag inte klok på. Fattar inte hur den gradvis på kort tid blir sämre och sämre så man måste lufta den. Kan inte hitta någon läckage, men likförbannat är det luft i faanstyget när man testar. Nu på sistående har jag gått över till att bara lufta knappen genom att skruva ut hastighets justeringen till långsammaste, montera en spruta med olja i, pumpa på sprutan,knappen,sprutan tills all luft är borta. Sen fungerar den 1-2 månader igen.

Next step - köpa 3e parts mekanisk knapp.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Funkade inte alls på min, ska kolla lufttrycket.

Men i hemmaskogarna skulle jag lika gärna kunna köra med fast stolpe.

jomper sa:
Funkade inte alls på min, ska kolla lufttrycket.

Men i hemmaskogarna skulle jag lika gärna kunna köra med fast stolpe.
Det funkade inte alls på min förrän jag såg till att pumpa den ordentligt. Det håller ju i sig ett tag, men sen kommer svampen tillbaka. SÅ det är ju bara en quickfix för stunden. Så vill man inte hålla på och vända på hojen stup i kvarten får man ändå serva den.

olarsson

Medlem
Hittade den här gamla tråden. Magiskt bra tips. 👌🏻
Köpte ett bleed kit, men det får ligga kvar i lådan ett tag till. Det här gjorde susen, vi får se hur länge det håller.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ok! Förklara! Jag är novis på droppers...
Så för att fixa detta permanent behövs en service, inte en luftning?
Felet som tricket försöker åtgärda är att det kommer luft i oljan inuti stolpen. Alla hydrauliska stolpar har mer eller mindre av det problemet. T ex Bikeyoke Revive har byggt in en spak som hör samma sak som knepet, fast mer pålitligt.

Att lufta remoten åtgärdar bara eventuell luft i slangen, om det är så att reglaget inte gör att stolpen aktiveras t ex. Motsvarande att spänna vajern till en stolpe med vajer.

olarsson

Medlem
Felet som tricket försöker åtgärda är att det kommer luft i oljan inuti stolpen. Alla hydrauliska stolpar har mer eller mindre av det problemet. T ex Bikeyoke Revive har byggt in en spak som hör samma sak som knepet, fast mer pålitligt.

Att lufta remoten åtgärdar bara eventuell luft i slangen, om det är så att reglaget inte gör att stolpen aktiveras t ex. Motsvarande att spänna vajern till en stolpe med vajer.
Ok! Topp! Tack för att du tog dig tid! 🙂

Pihu

Ny medlem
Min reverb har blivit långsam och seg även i rumstemperatur och ännu segare ute nu när det är lite svalare (+10). Den funkade pefekt förra vintern i kallare väder. Har luftat och det hjälpte lite. Har även satt reglaget på sabbast. Den har inget sag (kör uppochner hacket då och då). Lufttrycket är 250 psi. Vad mer kan jag göra?

Plush

Moderator
Forumvärd
Min reverb har blivit långsam och seg även i rumstemperatur och ännu segare ute nu när det är lite svalare (+10). Den funkade pefekt förra vintern i kallare väder. Har luftat och det hjälpte lite. Har även satt reglaget på sabbast. Den har inget sag (kör uppochner hacket då och då). Lufttrycket är 250 psi. Vad mer kan jag göra?
Antar att du inte har gett den en fullservice nångång?

Pihu

Ny medlem
Nej det stämmer. Fick dock ett tips från Cykelcity i Stockholm att en gaffelpump med slang är svår att få rätt tryck med i revereben. De har bättre grejer på sin verkstad så jag skall testa det först.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer