Tips för första cykelsemsestern

Prag83

Ny medlem
Ska för första gången bege mig ut på en liten längre tur med cykeln. Har tänkt att cykla ifrån Göteborg till Stockholm.
Är rätt så vältränad löpare men cyklingen har bara varit någon sporadisk alternativträning, men senaste veckorna har jag börjat fastna mer och mer och har bestämt mig för att prova cykla lite längre och göra det till en liten mini semester tripp. Dock har jag några stora amatörmässiga fundering då jag inte kan nått alls förutom att bara cykla:)
Mina funderingar/

Fundering 1/ Har tänkt att köpa en garmin touring edge gps för att hitta. Räcker en sån?? eller behöver man karta också, jag är kass på kartläsning och vill helst av allt slippa och bara cykla. Är i så fall en garmin touring edge enkel att förstå och följa? viktigt att påpeka är nog också att jag är rätt dålig att hitta bara sådär.

Fundering 2/ Jag har en cykelcross som jag tänkte lämna in och sätta pakethållare och väskor, det är inga bekymmer att cykla långt med den eller?

Fundering 3/ Är det något jag en helt grön cyklist som jag har missat/bör tänka på, vad som helst? Alla tips är varmt välkomna

Tack!

Edge 810 hade jag valt. I med OSM. Planera rutten på datorn med valfritt verktyg och ladda ner i gps. Följ spår istället för turn by turn.

CX går utmärkt att cykla långt på. Skärmar, styrväska, något packsystem bak så går det fint.

Ställ in cykeln noga så att du inte får ont. Öva gärna lite. Bra bibs är värt mycket. Skaffa klädsel som är lättjusterad. Solskyddscream. Solglasögon. Reservslang(ar). Rätt lufttryck. Multiverktyg, däcksjärn, buntband. Bra pump.

När det gäller sträckan så titta på detta spår http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ushpytqtupfdghbz
Det är Södertäljes 100-milare, cykla den från Landvetter genom Småland för en oförglömlig upplevelse. Vägnoter finns om gps:en strular här http://stockholm.randonneurs.se/wp/sodertalje-1000-km/
Bara att ladda ner till touringmodellen och cykla, vägnoterna behöver du ju bara från Landvetter och framåt.
2 kompisar till mig tourade denna nyligen, 1 bröt i Borås och den andre tältade sig runt på 5 dagar eller ngt sånt.

1. Garmin Touring räcker nog alldeles utmärkt men batteriet måste laddas så skaffa ett powerpack på minst 5000 mAh från Kjell & Co (eller liknande) annars slutar den att fungera efter 12h typ logg + navigation. Se exemplet med vägnoter, sådan kan du skriva hemma också om du planerar en viss rutt, inte så detaljerade men stöd för minnet kan vara bra.

2. CX med väskor på pakethållare kan vara problematiskt om kedjestagen är för korta så slår hälarna i väskorna bak. Cykla långt med en CX går fint annars.

3. Börja lugnt!

PS. vid köp av powerpack kolla så att det är samma kabel till laddning som urladdning d.v.s min-usb/Micro-usb. Till det så köper du en kontakt d..v.s en sån som man har till androidmobilen för att ladda från vägguttag. Få sladdar enkel laddning av powerpack. Jag har mitt powerpack i eller på styrväskan i en vattentät 2 liters packpåse, meckar ut sladden och kopplar in den på gpsen när det behövs.

Senast ändrad:
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Edge 810 hade jag valt. I med OSM. Planera rutten
> på datorn med valfritt verktyg och ladda ner i
> gps. Följ spår istället för turn by turn.
>
> CX går utmärkt att cykla långt på. Skärmar,
> styrväska, något packsystem bak så går det
> fint.
>
> Ställ in cykeln noga så att du inte får ont.
> Öva gärna lite. Bra bibs är värt mycket.
> Skaffa klädsel som är lättjusterad.
> Solskyddscream. Solglasögon. Reservslang(ar).
> Rätt lufttryck. Multiverktyg, däcksjärn,
> buntband. Bra pump.

Turn by turn hade jag inte valt. Upplagt för problem med 810 där den inte följer rutt utan genar in på kostigar. Välj visa rutt på display zooma till 300-800m läge och kolla att du ligger på det ritade strecket (ungefär). Har du mobiltelefon som är smart så ladda även ner gps-spåret på den, med appen osmand (android) så kan du kolla banan om gps strular.

Läs på om gps.en du köper, det finns bra tips på setup här för 810 http://ridewithgps.com/help/edge-810

För touring så fungerar "Touring" tillfredställande, inget HRM, kadens, fart via magnet och kontakt med smartphån, sånt behövs inte på touring iaf. Kolla dock om det går att ladda in kartor från OpenStreetMaps OSM, klar fördel med gratis detaljerade och uppdaterade kartor

Senast ändrad:
Oh vad många bra tips. De där med att ladda ner rutten förstår jag inte riktigt. Kan man inte bara skriva ner adressen på start och mål så kommer bästa alternativ fram, eller måste man koppla garmin-gps till datorn och ifrån datorn ladda ner rutter ifrån någonstans. Hm får nog läsa på lite om Garmin-gps nu så jag förstår bättre.
Powerrack, jätte bra tips, visste inte ens att det fanns sån, då slipper man ju leta efter ställen att ladda den på.
Blir att beställa garmin touring edge eller 810 nu i dagarna så jag hinner lära mig lite. Styrväska var också bra tips, tack:)
Jag kan alltså lämna papperskartor hemma eller låta dom ligga i väskan under hela resan?

Prag83 skrev:
> Oh vad många bra tips. De där med att ladda ner
> rutten förstår jag inte riktigt. Kan man inte
> bara skriva ner adressen på start och mål så
> kommer bästa alternativ fram, eller måste man
> koppla garmin-gps till datorn och ifrån datorn
> ladda ner rutter ifrån någonstans. Hm får nog
> läsa på lite om Garmin-gps nu så jag förstår
> bättre.
> Powerrack, jätte bra tips, visste inte ens att
> det fanns sån, då slipper man ju leta efter
> ställen att ladda den på.
> Blir att beställa garmin touring edge eller 810
> nu i dagarna så jag hinner lära mig lite.
> Styrväska var också bra tips, tack:)
> Jag kan alltså lämna papperskartor hemma eller
> låta dom ligga i väskan under hela resan?

Även om du skrev ner en bra adress så skulle din navigator inte leda dig på särskilt vackara vägar. Cykla längs E4:an känns väl sisådär i mer än 30km? Dessutom har gps:en ingen koll på trafikmängd, 2+1 vajerväg, platser för övernattning/proviantering etc.
När du köpt gps så kolla den länken samt youtube hur du laddar in banor och kartor i den.

Ta med papperskartan om du vill men jag föreslår ändå rutten Landvetter - Söderköping - Södertälje - Stockholm. Annars kan du åka rutten baklänges d.v.s till Ödeshög men den är inte lika backig och fin :) Gå in på ruttten på gpsies som jag länkade till och studera vägnoterna i datorn så ser du att sträckan går på ganska små vägar (även en del grus).

Ne det skulle ju vara hemskt att ligga efter e4 hela tiden, sitter och kollar på länkarna nu, svårt att läsa av noterna dock, men fattar nog snart. Men kolla lite, det står på visa ställen att det kostar med visa kartor, är det så att det brukar kosta eller kan man alltid ladda ner gratis också? Antar att man lär sig snabbt att ladda ner och hitta kartor och sånt för att följa gps:ens förvalda karta är aldrig att föredra då? man ska alltså först och främst lita på egna nedladdade kartor och inte den som blir när man bara skriver adressen?

Se till att du har olika märken på cykelbyxorna och handskar. Det ändrar trycket och nötningarna mellan dagarna och minskar risken för skav och trycksår.

Då du ska vara ute och turista så ta dej en funderare på hur mycket du vill se dej omkring gåendes.
Racerskor med utanpåliggande klossar begränsar din rörlighet. Om du kan välja ett par skor med infällda klossar, dvs MTB, har du större möjlighet att gå och titta på saker. Eller ha ett par sandaler för turistande och kör på racerskor.(sätt på ett par nya racerklossar innan du far så dom inte nöts ut under vägen då du förmodligen kommer att gå mer än normalt.)

Ta med ett bakväxelöra i reserv. Allt går rimligen att ersätta på cykeln hos en cykelhandlare utom just dessa.

Du har redan fått många bra tips, så jag skippar det för med cykling och siktar på packningen.

Fundera noga på vad du behöver. Ta inte med en massa "bra att ha". Låg vikt är trevligt och det når man bäst genom att lämna saker hemma, inte genom att köpa svindyr utrustning. Ska själv ut i tält imorgon. Packar allt i en kylväska för styret från biltema och en väska man monterar på sadelstolpen (ca 12 liter). Då hamnar liggunderlag och tältpinnar ovanpå väskan. Inte vägt allt, men gissar på 5-8 kilo + mat och vatten.

Min tur blir dock kortare än din och jag har prioriterat bort mycket för att få med mitt bekväma 2-mannatält.

nieves skrev:
> Turn by turn hade jag inte valt. Upplagt för
> problem med 810 där den inte följer rutt utan
> genar in på kostigar.

Om man ställer in den rätt så räknar den inte om rutten.
instruktion här: http://ridewithgps.com/help/edge-810

Prag83 skrev:
> Ne det skulle ju vara hemskt att ligga efter e4
> hela tiden, sitter och kollar på länkarna nu,
> svårt att läsa av noterna dock, men fattar nog
> snart. Men kolla lite, det står på visa ställen
> att det kostar med visa kartor, är det så att
> det brukar kosta eller kan man alltid ladda ner
> gratis också? Antar att man lär sig snabbt att
> ladda ner och hitta kartor och sånt för att
> följa gps:ens förvalda karta är aldrig att
> föredra då? man ska alltså först och främst
> lita på egna nedladdade kartor och inte den som
> blir när man bara skriver adressen?

Kartan finns i gps:en eller laddas ner från en gratissajt på nätet. OSM =open street maps är just gratis och ofta bättre än garmins egna.

810 har ingen karta om du inte köper det till vilket är dyrt. Den kartan ger dig inga årliga uppdateringar utan måste köpas igen för dyra pengar. Eller det finns en karta där du ser E4, E18 och nån annan jätteväg men resten är tomt.

Touring har karta, huruvida den är uppgraderingsbar vet jag inte men troligtvis är den inte det. Är kartan som följer med bra så är allt ok annars byter man precis som på 810.

När du laddar ner en ny rutt på din PC (Mac kan jag inget om) så ansluter du din gps till den och överför rutter kartor etc. till din gps. På min 810 har jag 3 kartor och ett tiotal rutter. Sen när du cyklar så kör du igång gps:en och väljer rutt, på 810 finns då olika val. Ett är "Ride" vilket innebär att maskinen magiskt kalkylerar rutten och börjar visa vart du ska. Ett annat är att du trycker och väljer always show (?) och rutten visas som ett färgat spår på din karta vartefter du cyklar.

Rutter bygger du själv hemma vid datorn, att bara skriva in en adress som i bilen är ok om man ska till Konsum, på touring vill man ofta åka den vackraste vägen. Det är därför jag ofta rekommenderar banor/rutter i Sverige som byggts av människor med lokalkännedom och som gillar långdistanscykling. Där hittar du nästan säkert den roligaste och backigaste vägen. Fördelen med dessa rutter är att du kan kopiera och ändra/bygga om dom efter eget huvud i t.ex gpsies.com kartverktyg.

Strava appen/sajten vilken jag inte använder erbjuder också en fin möjlighet. Där kan du se vart andra ofta cyklar, kan vara bra när du bygger rutter genom storstäder t.e.x.

OBS! Ladda ALDRIG ner kartor som kostar, bondfångare som vill ge dig virus i datorn kan du vara utan.

Läs mer här http://www.dcrainmaker.com/2013/05/download-garmin-705800810.html

Senast ändrad:
Eller varför inte använda mobilen som gps? En apparat mindre som krånglar och kostar. Använder du sedan wievranger tex som gps program och gör rutten hemma i datorn så gör det inget om mobilen skulle paja, rutten finns sparad i din användare på nätet. Det enda du behöver skulle isf. vara en powerbank så har du extra kräm till luren.

Bullabus skrev:
> Eller varför inte använda mobilen som gps? En
> apparat mindre som krånglar och kostar. Använder
> du sedan wievranger tex som gps program och gör
> rutten hemma i datorn så gör det inget om
> mobilen skulle paja, rutten finns sparad i din
> användare på nätet. Det enda du behöver skulle
> isf. vara en powerbank så har du extra kräm till
> luren.

Kanonbra om man har bra fäste till cykeln, vattentålig mobil där skärmen fungerar när den är blöt. Jag hade jättegärna skippat min 810:a om det funnits en sådan lur med utbyttbart batteri och utbyggbart minne.

+1 på att använda mobilen som gps. Jag uppfattar inte att TS vill lagra pulsdata etc, vilket enligt mig gör en 810 el likn helt meningslös om man har en smartphone. Vattentäta hållare med fäste kostar några hundralappar. Jag kör med Topeak's smartphone drybag vilken funkar perfekt. Med ett bra gratis kartprogram och telefonen är det just bara hållaren (och ev laddpack) som kostar något. Det finns flera trådar här om kartprogram. Jag gör mina rutter på pc'n med google maps och laddar ned dem i OsmAnd. Allt gratis och funkar skitbra. Dessutom, om man inte behöver ha gps'en på hela tiden (typ nu ska jag följa den här vägen i 1 mil) räcker batteriet bra långt. Kan man ladda på natten borde man kunna slippa laddpacken också.

Nackdelen med mobil är ju batteritiden och att man inte alltid kan tanka ned kartor när man är i obygden. Kör man med skärmen igång käkar den batteri. Men om man är beredd på att bara kolla lite ibland funkar det förstås och man dessutom har lite koll på grejerna som kontorsråttan.

Själv har jag försökt med bla ViewRanger och OSM men aldrig lyckats komma över tröskeln att få det att funka som jag vill.

Är man på semester tittar man väl hellre på den vackra omgivningen än på en karta? Det är ju inte som ett randonnelopp där varje felsväng blir dyrbar mot sluttiden.

Cykla och ha kul!

Senast ändrad:
Du borde kika på ortlieb classic 6 styrväska, finns i lite olika utförande med olika typer av fickor på utsidan bland annat.
Den sväljer 7liter/3kg och sitter som gjutet runt styret med en fästanordning som är väldigt effektiv i sin enkelhet. Finns flera olika tillbehör som underlättar för touring och kartläsning.
Vattentät och möjlighet att dela upp insidan i olika fack.

Till wievranger följer en 1:100000 karta med gratis så man behöver inte ha mobiltäckning för att navigera. Sedan finns det onlinekartor bla cykelledskarta, den verkar man kunna tanka hem i förväg men har inte prövat det själv, men är gratis ivf. den med.
Vilket du än väljer så rekommenderar jag att du gör dej bekant med pinalerna innan du sticker iväg så du vet hur de funkar.
Ha en trevlig resa ☺

Nu ska vi väl inte snöa in på navigeringen, det var ju trots allt en semester det handlade om men för mig är det skönt att slippa stanna vid varje vägskäl och titta på kartan så därför gillar jag tanken på att ha ett litet blått streck på kartan att följa :-) Att min höga ålder etc etc innebär att jag inte kommer ihåg mer än max 1 sväng i taget gör det bara än mer nödvändigt. TS kan ju ha ett helt annat läge...

Laddar man ned ett bra kartprogram kan man ha kartorna offline och internettäckningen är ointressant. Nackdelen är att ruttplaneringen blir lite statisk och tar tid framför pc'n innan man kommer iväg. Jag tycker dock personligen att ruttplaneringen är en del av det roliga.

Utan rutt är risken stor att man får cykla vajerväg i Sverige, jag är allergisk mot det fenomenet och det kliar i hela kroppen av olust när jag måste åka ens 1 kilometer av den skiten. All lust att cykla rinner av mig när jag måste cykla på sådan väg.

Mange. skrev:
> Du borde kika på ortlieb classic 6 styrväska,
> finns i lite olika utförande med olika typer av
> fickor på utsidan bland annat.
> Den sväljer 7liter/3kg och sitter som gjutet runt
> styret med en fästanordning som är väldigt
> effektiv i sin enkelhet. Finns flera olika
> tillbehör som underlättar för touring och
> kartläsning.
> Vattentät och möjlighet att dela upp insidan i
> olika fack.

+1, fast med Klikfix fäste isf Ortliebs original.

nieves skrev:
> Utan rutt är risken stor att man får cykla
> vajerväg i Sverige, jag är allergisk mot det
> fenomenet och det kliar i hela kroppen av olust
> när jag måste åka ens 1 kilometer av den
> skiten. All lust att cykla rinner av mig när jag
> måste cykla på sådan väg.

Typ. Den enda vajerväg jag hittills har cyklat utan obehag var den utanför Ronneby där man isf att prioritera 2+2 har gjort 1+1 och med rejäl vägren på båda håll.

Tack för alla tips. Ja mobilen hade ju varit ett billigare alternativ men har tyvärr ingen smartphone. Funderar fortfarande på om jag verkligen ska köpa en garmin eller ta det mera jobbiga alternativet med en gammal men hederlig karta, billigare med karta. Dock låter ju garmin fruktansvärt enkelt när man ser och hör er och andra som har lärt sig att använda den. Bara att jag är enormt dålig på allt som har med dator att göra. Men antar att man även kan lära sig kartläsning så pass bra att det ändå funkar för folk har ju cyklat långt i alla år.

Cykling är bra mycket mera krävande när det kommer till tekniskt kunnande om man jämför med löpning som jag annars håller på med. Dock väldigt roligt när man väl har lärt sig, som när jag just har lärt mig att fixa min egen cykel då saker går sönder, krångligt men en sån glädje när man lyckas.

Styrväska ska jag handla på måndag i alla fall, sätta på pakethållare och köpa väskor till den, ska dock packa väldigt lätt. Hm mycket att tänka på.
Dock så har jag insett om jag har förstått det rätt att sträckan inte är den svåraste när det gäller att hitta.
Tack för alla superbra tips.

Hej, kul att du ska ge dig ut. Jag körde för några veckor sedan runt Vänern och ska ut igen nästa vecka. Jag använde mobilen och Google maps cykel navigation på min smartphone. Visade sig vara klart överlägsen osm och strava global heat map. Google rekommendera vägar som såg helt galna ut t ex e45 men det visade sig finnas cykel vägar på varje ställe, på ett ställe visade den att jag skulle följa en järnväg, samma sak där, nybyggd cykelväg utmed.

Ibland är det också viktigt att våga släppa kartan och gps, bara låta sig ledas i ungefär rätt riktning. Glöm inte att prata med folk du möter, folk som bor i närheten har ofta grym koll på de bästa vägarna, speciellt de som cyklar eller kör mc.

Jag kan tycka att du borde investera i en ny mobil istället för en gps. Köp en vattentålig och teckna ett abonnemang med internet så du kan söka upp affärer och restauranger och boende. Vida överlägset alla gps idag.

jag cyklade just göteborg-sunne (men en sväng in i norge) och hade hör och häpna pappers kartor. printade ut dem härifrån http://kso2.lantmateriet.se/ tycker att de är överlägset de bästa kartor som finns att tillgå enkelt, mycket bättre än t.ex. google maps

som nämnts tidigare är det viktigaste att cykeln är bekväm. Nu var inte min det riktigt för lågt styre bland annat men detär också första gånger jag cyklar långt med cykeln jag har nu.

skulle rekommendera fram pakethållare. Cykeln får en konstig känsla om man har alla vikt bak.

till sist ha inte för bråttom,

Tillbaka
Topp