Tips för nybörjar köp av MTB

Sebastien W

Ny medlem
Hej.

Jag har länge funderar på att börja med mtb och nu äntligen ska jag ta tag i saken och köpa en cykel. Dock vet jag inte var man ska börja leta efter. Vilka märken? Vad är viktigast bra växlar eller bra ram? Hade tänkt lägga ca 6-10000kr.

Kommer börja cykla i skogarna i närheten av malmö.

Tacksam för tips :-)

En vettig bra känns ju som det bättre valet och sedan kan du i efterhand om du fastnar uppgradera de andra komponenterna.

Spontant känner jag för att tipsa om scott som gör fina cyklar även i de lägre klasserna.

En scale 960 bör väl gå att hitta runt 10k.
Jätte fin ram. Kör själv samma ram fast i form av en uppgraderad 950.

Om du inte letar begagnat. Mtb sjunker fort i pris, så du kan få en rätt bra utrustad 2-3årig cykel för runt 10tsk.

Ett tipps är att kolla här på köp och sälj. Många som säljer här är cyklister och vet oftast att en cykel sjunker mer än 1000kr/år + att många också har kunskapen att serva själv eller vettet att låta någon annan serva cykeln.
Men givetvis finns väl också här en och annan dåre..

Tack för tipsen.

Var i malmö idag och letade lite.

Hittade den här

SCOTT ASPECT 10 2012a
30-VXL SHIMANO XT/DEORE
ALU RAM
SHIMANO HYDRALISKA SKIVBROMSAR
ROCK SHOX RECON SILVER POP LOCK
RAMHÖJD M--L--XL
REK PRIS 10995:-

Priset jag fick var 69oo:- inkl pedaler.

Verkar va en helt ok cykel som man kan avancera lite med ?

Om du ska ha HT köp en 29er.
Hittade i lokala butiken 2 st för runt 4-5000 den dyrare med hydrauliska bromsar 29ers pratar jag om då.
Ingen superbra framdämpare men den kan du uppgradera via happys köp och sälj :-)
Vilket kan vara ett bra insteg samt om du skulle fatta tycke för sporten kan köpa en bättre hoj senare och ha denna billiga till vinter hoj.
/Ebbe

Tillbaka
Topp