Tips för säkerhet/ Cykling på landsväg

Andreluiz

Ny medlem
Hej

Imorgon börjar jag pendla i min första riktiga cykling på landsväg som är 70 km/h. Då är trafik rusning vid 4 tiden och jag vill gärna få lite tips om det.
I helgen gjorde jag en test på den vägen och det var inga bilar på den under 40 minuter när jag cyklade till stan och några få bilar på väg tillbaka. Det var så lugnt så jag kunde titta bakåt och ser när det kom bilar och flyttade mig till kantlinge, då är det smuts, risk för gropar och så vidare. Vid en liten by cyklade jag på två mindre gropar vid kantlinge men som tur hände ingenting men nu vet jag i alla fall att dem finns.

Då kommer fråga! När ni cyklar, hur hanterar ni det säkerhet i landsvägen vid vardagen och rusning i trafiken ? Cyklar ni på körbana i mitten, lite på kanten till höger, vägren? Hur gör ni?

Ta plats lått dig inte bli trängd du har rätt att vara där. Kör såklart inte i mitten men inte längst in.

Kolla framåt och sväng undan för gropar.

Stingpinne!
Bilden är från touring på engelska landsbygden, därav pinne uppochner och på fel sida. Bilisterna där var så artiga och försiktiga att den inte behövdes, men för landsvägscykling här hemma har jag övervägt en dubbelt så lång pinne med lite järnskrot i änden.
(Fast jag började cykla i skogen istället)

Bilagor

• 1E36589D-4FF9-4F0A-A6A2-12491CB6B68E.jpeg
    1E36589D-4FF9-4F0A-A6A2-12491CB6B68E.jpeg
    210.3 KB · Besök: 224
Jag försöker ligga så långt till höger jag kan under bivillkor att det ska kännas säkert. Om du cyklar samma väg kommer du rätt snart att lära dig var problemområdena finns som gör att du behöver ha lite extra marginaler till vägkanten och var du kan ligga närmare kanten utan att det direkt inverkar på säkerheten. Att demonstrativt ligga jättelångt ut i vägen tycker jag är en dålig idé. Skapar bara irritation vilket i förlängningen kan leda till aggressioner.

Upptäckte i går och idag att det är bättre att cykla på 1+2 väg än vanlig landsväg utan vägren.
Brukar inte cykla 1+2 väg, men nu blev det två dagar i rad.
Betydligt större andel bilar höll ett bättre avstånd på 1+2 vägarna.
Jag cyklade precis utanför den heldragen linjen på 1+2 vägen och precis innanför den streckade kantlinjen på landsväg utan vägren, men alltså en hel mötande fil för omkörande bilar att använda.
Det var inte bara det att en fil är bredare på 1+2 väg. Bilarna höll sig också mer åt vänster i filen på den vägen än på vanlig landsväg.

eketjall sa:
Upptäckte i går och idag att det är bättre att cykla på 1+2 väg än vanlig landsväg utan vägren.
Jag cyklade precis utanför den heldragen linjen på 1+2 vägen och precis innanför den streckade kantlinjen på landsväg utan vägren, men alltså en hel mötande fil för omkörande bilar att använda.
Det var inte bara det att en fil är bredare på 1+2 väg. Bilarna höll sig också mer åt vänster i filen på den vägen än på vanlig landsväg.
Snackar du om 1-delen eller 2-delen av 1+2 vägen? 2-delen kan jag tänka mig att det funkar på, men 1-delen skulle jag aldrig vilja cykla på. Dels är den trång som den är, men bilarna ska väl tränga sig förbi ändå; dels är det väl oftast vajerräcke även mot diket, så trängs man ut har man ingenstans att ta vägen. Jag undviker alltid 1+2 väg av den anledningen, häromveckan blev det till att lägga på 1 mil på rundan då jag glömt att vägen jag tänkte ta hemåt numer är 1+2 väg. Och då hade jag redan förlängt rundan två ggr pga nylagd tankbeläggning på de vägar jag tänkt ta. Var därför bra sliten, men tvekade inte att cykla ytterligare 1 mil för att slippa 1+2 vägen...

eketjall sa:
Håller med om detta men undviker ändå de vägarna. Ska jag köra mtb på en av favoritrundorna så är det oundvikligt för att komma dit. Kör jag racer så väljer jag ändå de mindre landsvägarna även om jag varje jävla gång blir förbannad därför att en eller fler bilister måste svepa förbi tätt intill även fast det är raksträcka och ingen mötande trafik.
Det känns helt enkelt fel att cykla på 2+1 vägarna och pratar man med folk så blir många (bilister) förvånade över att man ens får cykla där :(

Det börjar dock dyka upp 2+1 där vajerräcket sitter en bit in på ena sidan så att där blir en, liten ömklig men dock, cykelväg.
Något att undvika ändå för det är ett jävla oväsen från alla bilar.
Halva nöjet med att cykla är ju lugnet och ron och lyssna på fåglar och blänga tillbaka på korna och väja för ormar som ligger och gassar sig på vägen :-)

ooms sa:
eketjall sa:
Snackar du om 1-delen eller 2-delen av 1+2 vägen? 2-delen kan jag tänka mig att det funkar på, men 1-delen skulle jag aldrig vilja cykla på. Dels är den trång som den är, men bilarna ska väl tränga sig förbi ändå; dels är det väl oftast vajerräcke även mot diket, så trängs man ut har man ingenstans att ta vägen.

Min erfarenhet av 2+1-vägar är tvärtom, där de är enfiliga är fil + vägren bred nog för säker passage från både lastbilar, bussar och bilar (eftersom räddningsfordon ska kunna passera havererade fordon), däremot är 2-filssektionerna ofta väldigt otrevliga då TV sällan breddat den ombyggda 13-metersvägen och vägrenen därmed blir för smal (eller snudd på obefintlig) för att cykla på och de två körfälten inte är breda nog för att en lastbil omkörd av annat fordon ska kunna hålla ut tillräckligt.

Ted_B sa:
Det känns helt enkelt fel att cykla på 2+1 vägarna och pratar man med folk så blir många (bilister) förvånade över att man ens får cykla där :(

Ja, det har väl varit TVs strategi att bygga dem tillräckligt otrevliga för oskyddade trafikanter för att de inte ska välja dem men ändå inte skylta med förbud för då måste man ju tillhandahålla ett alternativ...

Synlig - tänk på att när det blir mörkt i höst/vinter, så räcker inte lampor och de lagstiftande reflexerna om man vill vara ordentligt synlig. Använd reflexväst. Även på sommaren är någon form av hi-viz bra för den som vill synas på långt håll. (reflexväst eller en neongul t-shirt, eller ryggsäck)

Hör - använd inte hörlurar, så slipper du bli överraskad av bilar som kommer bakifrån. (I bland hör man inte bilar ändå, tex om det är blåsigt)

Se - backspegel, tex. (backspegeln använder jag dock inte själv)

Senast ändrad:
Ni som kör innanför den streckade linjen. Hur löser ni när en långtradare blåser om en utan att svänga ut och påföljande vinddrag? Med lite (!) marginal mot diket kan man ju veta in. Och man tvingar folk att visa hänsyn.

Om vägrenen är bred tycker jag inte att det är några som helst problem att hålla sig på vägen om man cyklar på vägrenen och en lastbil blåser förbi (på vägbanan). Är det däremot en vägren som är någon decimeter bred föredrar jag att inte ligga på denna utan någon decimeter in på vägbanan.

Sen kan vägrenen vara olämplig av andra skäl såsom håligheter eller skräp.

Senast ändrad:
Jonatan F sa:
Ni som kör innanför den streckade linjen. Hur löser ni när en långtradare blåser om en utan att svänga ut och påföljande vinddrag? Med lite (!) marginal mot diket kan man ju veta in. Och man tvingar folk att visa hänsyn.

Ingen aning... har aldrig hänt. De långtradare som kommit ikapp mig har hållt ut ordentligt.

Det riktigt otrevliga är ju när TV i asfalten fräst räfflor vid kantlinjen istället för att bara måla dem, iaf om man inte har en cykel som Jan Heine

Ja, frästa räfflor är inte kul. Lyckligtvis är det sällsynt där jag cyklar. Men, det finns ju alltid försämringspotential. ;-)

NLC sa:
Det riktigt otrevliga är ju när TV i asfalten fräst räfflor vid kantlinjen istället för att bara måla dem, iaf om man inte har en cykel som Jan Heine

Dom är jättebra! Man vaknar ju lätt, sådär kl 5 på morgonen efter 50 cyklade mil :p

Tillbaka
Topp