Tips inför första MTB loppet

Kristian_f

Ny medlem
Efter många om och men lutar det mycket kraftigt åt att jag kan ställa upp på Snapphaneturen på söndag. Jag är helsugen, men insåg precis att jag inte kört något lopp tidigare (eller att det var 20 år sedan sist om man skal vara petig). Vad skall man tänka på? Planen är att ta vatten i min camelbak sportdryck i cykelflaskan och en proteinbar som nödproviant. En extra slang, pump och verktyg för att ta av däck. Saknas något?

Vad gäller annars i skogen? Släppa fram snabbare cyklister utgår jag ifrån, men vad mer? Finns det vätskedepåer som vid löptävlingar?

Kan någon vänlig själ förbarma sig över dessa nybörjarfrågor och vägleda mig till ett lyckat lopp?

På förhand tack!
/Kristian

Planen är att köra den kortare motionsturen så jag tänker att jag kanske inte behöver mer än en bar. Har inte testat någon energibar än och med tanke på hur många kolhydrater proteinbaren innehåller har jag tänkt att det är ett fullgott alternativ. Men kanske innehåller energibarerna något som tas upp snabbare av kroppen.

Tack för din kommentar, jag funderar en runda till på min matsäck.

//Kristian

Gissar att du ska köra 40km med andra ord. Då behöver du inte nämnvärt med vatten/sportdryck eller bars. En 50cl flaska med sportdryck räcker gott och väl om du har ätit en bra frukost.

Verktyg:
Däckjärn
Slang
Pump

Långsamt till höger, omkörning på vänster.

Det är mina tips.

/G

Det kan bli väldigt jobbigt att tugga när man cyklar, det blir som en jobbig deg bara. Därför rekommenderar jag flytande gel istället.

Tack, har testat och jag håller med. Det blir inte någon fantastisk konsistens av det. Men med lite vatten brukar det gå ner. :-)

Vad skall man kolla på cykeln innan start?

//Kristian

Pumpa däck och dämpare rätt
Dra åt, kolla alla skruvar så de sitter
Kolla bromsbelägg
Smörj där det behövs
Åtgärda ev rasslande växlar, glappande nav, vevalager och sånt innan.
Allt som är lite himpavimpa (uttalas med fördel på skånska) brukar nämligen krångla extra när det är allvar. :)

På Ränneslättsturen fanns det både vätskedepåer och mekdepåer, all info fanns på hemsidan så säkert samma för dig på Snapphaneturen.

Tugga bitar av bar är värdelöst samtidigt som man försöker styra och andas. Gel är bättre!

Lycka till!

Cyklar du ett varv kommer du passera två depåer där du kan fylla på vatten. Det finns även en depå i varvningszonen men den är ju knappast aktuell för de som cyklar ett varv

Tack för ditt fina svar Kristoffer! Det tror jag svarar på mina frågor.

=> Jenny, depå är det vattenpåfyllning eller sportdryck?

Tack igen!

//Kristian

Senast ändrad:
Kristian_f skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för ditt fina svar Kristoffer! Det tror jag
> svarar på mina frågor.
>
> => Jenny, depå är det vattenpåfyllning eller
> sportdryck?
>
> Tack igen!
>
> //Kristian

Det finns endast vatten, så vitt jag vet

Chrissofsweden skrev:
> Långsamt till höger, omkörning på vänster.

Det där funkar kanske bra på asfalt eller vissa grusvägslopp, men när man kör tävlingar i skogen väljer man det spår som är bäst, och den som kör om får anpassa sig och köra om där det passar.

fredrikw skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Långsamt till höger, omkörning på vänster.
>
>
> Det där funkar kanske bra på asfalt eller vissa
> grusvägslopp, men när man kör tävlingar i
> skogen väljer man det spår som är bäst, och
> den som kör om får anpassa sig och köra om där
> det passar.

+1, den som ligger först på stigen har rätten att välja spår, men samtidigt bör man om man har möjlighet släppa fram cyklister som är MYCKET snabbare, t.ex. cyklister som punkat tidigt i loppet. Det gör jag alltid eftersom det är stressande att ha de tätt efter mig och jag förlorar bara någon sekund på att rulla vid stigkanten medan han/hon cyklar förbi.

Jenny W skrev:
> Det finns endast vatten, så vitt jag vet

Det finns följande i depåerna:

Vatten
Enervit sportdryck
Saltgurka
Pågens gifflar
Vingummi
Bananer

Tillbaka