Tips inför några dagars cykling från sthlm

Fick några dagars egentid i början av oktober. Tänkte således ge mig ut på en liten cykelsemester och njuta av höstsolen. Jag utgår från södra sthlm. Cykel blir en cyclocross som jag vanligtvis pendlar på ett par mil om dagen. Sitter ett par 35mm däck som jag kör tubeless. Jag tänker två eller tre övernattningar och det ska sovas på hotell eller pensionat. Ett krav är att jag kan äta ngt gott och ta en kall öl. Tänker att jag cyklar runt fyra timmar om dagen. Hur långt blir det med en cykel med en del packning på? 8 mil?
- Vart ska jag? Tips på runda och övernattning?
- Tips på väskor att montera på cykel. Tänker primärt ngn väska att sätta på sadelstolpe och ngn på ramen blir minimal packning.
- Andra tips eller glada tillrop?

Ta ett varv runt Mälaren i maklig takt. Andra riktningar (typ Nyköping och inåt sörmland) finns nog risk för att det är glest mellan hotellen.
Själv har jag Apidura sadelstolpsväska som rymmer mycket.

Södertälje Eskilstuna Nyköping Södertälje. Är ingen dum höst tur. Både Nyköping och Eskilstuna är väl värda att bo på hotell i och ta en pilsner i. Finns även fina vägar mellan dessa städer. Det är ruggigt fint att toura på hösten.

Finns ju några fina 200km banor här att kika på http://stockholm.randonneurs.se/wp/breveter/
Jag har cyklat Södertäljes slottsrunda nattetid och då till alla slotten i närheten. En bit ut på banan kan man göra en kort avvikare till Sillekrog för fika (öppet 24/7) om man är ute sent. Mälsta slott är ett fint ställe för lite vildcamping fast det går ju bra överallt. Mariefred och sen Taxinge slott är också schyssta ställen att besöka/ proviantera på. Om man filar lite på banan så är det schyst att dra returen till Södertälje via Sundsvik/Ekeby. Även in till Stockholm så är Ladviksvägen/Vällinge riktigt fint.
Tror jag cyklade runt 250km på den rundan så det borde vara lagom för en 3-dagars runda.
Vandrarhem finns utmed vägen.

Tips! Skulle ngt gå snett så finns pendeltåg i Gnesta och Järna.

Senast ändrad:
Öregrund via Täbys 30-milare är också nice, från Hargshamn via Sandika, Östhammar, Kavarö. Väl i Öregrund kan du bo på vandrarhem, kasta av packningen och ta färjan till Gräsö. Ön är cirka 70km lång och passar bra att cykla upp/ner på en förmiddag. Hem skarvar du in på samma 30-milare vid Gimo som tar dig tillbaka mot Stockholm.

Senast ändrad:
Tack som fan för alla tips. Var först säker på att det skulle gå söderut men börjar ev tänka om. Tittar nu på sthlm till marholmen i norttälje dryga 8 mil dag ett. Set ut som fin tur och marholmen ser fint ut. Finns hotell med trevlig mat. Dag två vidare till öregrund knappa 10 mil tror jag. Ser också ut som fin tur. Dag tre kvar i öregrund och cykla gräsö. Dag fyra vända hem och cykla mot uppsala typ 8 mil. Antingen sova över i uppsalaområdet eller bara ta sig till uppsala och ta pendeln hem. Vad tror ni?
Fler tips på väskor?

Vad säger hotell och vandrarhem om cykeln? Brukar man får ta med sig den upp på rummet - eller hur fixar de med den saken?

Jag kör topeak och tycker att de är bra mellanprisalternativ. Speciellt sadelstruten som har en intern drybag som jag gillar. Bara att öppna och dra ut korven och ta den med sig. Den har även ventil så man kan komprimera ner kläderna till riktiga russin. Måste ju vara kanon för en hotellcyklist. Annars är väl halva nöjet nu på hösten att kunna dra igång en brasa utanför tältet på kvällen.

Murdock sa:
Vad säger hotell och vandrarhem om cykeln? Brukar man får ta med sig den upp på rummet - eller hur fixar de med den saken?

Hotell har aldrig varit några problem att ta in cykeln på rummet för min del. bodde på ett b&b utanför Kopparberg för ett tag sen där vi ställde cyklarna i ladan de hade :)

Angående väskor så kolla in cordell, har en mindre sadelväska jag är sugen på.

Även trevligt via Väddö finns boende i Älmsta sen vidare mot innan Grisslehamn finns en bro över mot Häverödal,Östhammar o Öregrund :)

Tillbaka
Topp