Tips! Justera styret rakt

Vikkktor

Medlem
Har inte lyckats hitta någon tråd om detta!

Har ni likt mig ”problem” när ni ska skruva fast styrstammen att få styret rakt, i linje med framgaffeln? Man sitter och måttar med ögonen men det känns snett hur man än gör?

Har sett att det finns någon slags laser för detta men hittar den inte längre.

Så jag tänkte att folk kanske sitter på några riktiga MacGyver lösningar på hur man får till detta på bästa sätt

Dela gärna med er ?

IMG_4326.jpeg

Eller en bit snöre från ytterkant styre - ned på vardera sidan till centrum bakaxel... edit - att hjulen står rakt får arrangeras med en planka.

Personligen har jag inte OCD av den här sorten utan syftar in stammen utifrån ögonmått. Sedan cyklar man en bit. Och ändrar om det behövs.

Senast ändrad:
Eller en bit snöre från ytterkant styre - ned på vardera sidan till centrum bakaxel... edit - att hjulen står rakt får arrangeras med en planka.

Personligen har jag inte OCD av den här sorten utan syftar in stammen utifrån ögonmått. Sedan cyklar man en bit. Och ändrar om det behövs.

Toppen tips! Har inte stört mig särskilt mycket innan men på nya hojen lyckas jag inte få till det, så jag har börjat störa mig ?

På dämpgaffel så ställer jag in styret med hjälp av de här två fixpunkterna, bara se till så de ligger i linje med styret. Hur enkelt som helst att få det bra. Krullstyre kanske är ett par nivåer värre.

Visa bilaga 645468

Har just upptäckt den methoden. Tycker att det är ännu enklare med framsidan av gaffelben, då kan man titta hur mycket "luft" man har emellan på vänster och höger.

Är detta verkligen ett problem?
Med tanke på att folk väljer stammar och rammar på 10mm när så borde logiskt sett någon grad snett styre påverka hållning, axlar, pretanda och upplevd bikefit rejält.

Personligen sätter jag bara det så att det ser rakt ut. EN gång har jag fått det snett och fick lite ont. Justerade om på rundan och levde lycklig därefter.

Med andra ord - är nog inte så satans kinkigt. Sätt det visuellt rakt och var nöjd tänker jag.

Axel, och litet handleden: Krokig gaffel på brukscykeln.
Edit: Om man har tricepsmuskler känns det litet på långtur.

Senast ändrad:
rakt styre är väl bra, det går bra att cykla även om det är en aning snett. men det känns fel, i själen.

sen bör man betänka att cyklisten själv nästan aldrig är symmetrisk och rak. vi begåvas med en liten aning olika långa armar och ben, axlarna sitter gärna olika högt, och vilka har inte haft en handledsfraktur eller nyckelbensfraktur, bara för att nämna två vanliga skador som kan ge åtminstone viss ergonomisk assymetri.

Tillbaka
Topp