Tips och råd, hjulköpartankar landsväg

vsen

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet att köpa nya hjul till landsvägshojen. Har en Scott speedster 30 där det idag sitter ett par Syncros (Alex) race 28 aero profile. Alltså inga direkta super däck.
Vägde dem igår och fick det till att de väger 925+1203 gram.

Valet står mellan
Campagnolo Zonda 1550 gram http://www.wiggle.se/campagnolo-zonda-hjulset-for-kanttradsdack-1/
PRO LITE Bracciano A42 1800 gram http://www.wiggle.se/pro-lite-bracciano-a42-kanttradshjulset-i-legering/
Budget kring 4000 kr.

Cyklar ganska mycket allround, nu skall jag flytta till Växjö och vet inte riktigt hur kuperad terrängen är i Småland. Men rent sponant vad tycker ni? Snittar väl kring 30-32 på mina ensamturer i lite blandad hälsingeterräng.

Själv tänker jag att högprofil är lite fränt, och skulle det nu blåsa sjuhelvetes jävla mycket, så kan jag ju kasta på syncros 28 däcken för att undvika att hamna i diket i sidovinden. Men det vore även lite kul med zonda just då de väger lite.

Jag kör med några år gamla fulcrum racing 3 som jag är riktigt nöjd med. Dock verkar de ha gått upp pris då jag gav 3kkr för mina. De väger 1555g.

Har kört med Campangolo Zonda i snart ett år och är nöjd! Fortfarande helt raka efter nära 1000 mil på blandade vägar i Sverige, Norge och Spanien.

Om du kör 10-delat, så trillar det då och då in Shimano DA 78xx/7900 C24 på Köp/Sälj från sådana som uppgraderat till 11-delat. Köpte ett par sådana för 2.500:-. Fina Happykorrekta hjul.

Kan instämma i att Zonda är ett par toppenhjul, rekommenderas starkt i den prisklassen. Gav 2800:- för mitt par på Evanscycles för inte så länge sen.

vsen skrev:
-------------------------------------------------------
> Står i valet och kvalet att köpa nya hjul till
> landsvägshojen. Har en Scott speedster 30

Jag brukar ofta rekommendera bättre hjul (eller åtminstone bättre däck + slangar)
men Scott Speedster är en så pass simpel ram (för att uttrycka det snällt) att i det här fallet tycker jag att du bör spara dina pengar och i stället lägga dem på en ny och bättre cykel.

Tyvärr kommer väldigt många cyklar, även de för upp till 20-25kSEK, med onödigt simpla hjul, däck o slang
Ett undantag är Rose där kan du där speca bättre hjul direkt vid beställningen av din cykel.
Kolla tex på Rose Xeon RS den har en aluram som enl test är lättare, säkrare (=stabilare), bekvämare och billigare äm många dyrare kolfiberramar.
Kolla själv testsammanställningen av den, och många fler inkl Scott Speedster, här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2656931/2658509#msg-2658509
Men kolla leveranstiderna innan köp, Rosecyklar är så populära att det kan dröja upp till 8(!) veckor, eller mer, innan du får cykeln.

/Håkan

Köp inte hjul som begränsar dig till 10 delat. Det kan ju vara kul att använda hjulen igen på nästa cykel.

Tack för all input!
Näpp ny cykel blir det inte (än...) Det kanske blir aktuellt efter nästa säsong eller ytterligare en säsong.
Att nyare cyklar i högre prisklass också säljs med onödigt simpla hjul är ju anledningen till att jag kollar på just den uppgraderingen nu. Då har jag ju ett par lite mer kvalitativa hjul att kränga på den nya hojen när det nu blir aktuellt. Speciellt om jag nu siktar på ett par hjul som är kompatibla med 11 delat. Sen får jag inte superduper carbon hjul för 4000 kr, men fortfarande ett par som troligtvis kommer vara bättre än de som sitter på den cykel jag senare köper för strax under 20 000.

Sen är såklart min cykel inte i närheten av många andra, men det är en instegscykel då jag kom som ny in i sporten i år och den duger absolut att cykla på för min del. Men denna tråd, och hjulköpartankarna kommer ju från detta eviga köpsug som finns, där nya prylar alltid är kul.

Senast ändrad:
Fulcrum 3or är ju typ samma som Zonda. Kostar kring 370 euro i Tyskland (billigare än Wiggle). Sen är ju nya Ksyrium Elite 2016 lite tillpiffad. Går att hitta för 470 euro och då ingår däck och slang. Inte speciellt superaero några av alternativen men vem bryr sig om sånt när man inte tävlar?

Tillbaka
Topp