Tips om bromsar (fälgbroms) och bromshandtag

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Min första och enda semi-racer, vet inte hur det heter på svenska, standard "franska" cykelmodell på 80-talet, hade stålfälgar. Tror att den hade Shimano belägg. Bromsade riktigt dåligt. Men i Nederländerna där det finns ingen backar och alla cyklister och bilister beter sig förutsagbar räckte det (men utan marginal). Skulle aldrig ville köra med stålfälgar och fälgbroms i Stockholm.

Miljön är viktigt, men din egen säkerhet är viktigare.

Min första och enda semi-racer, vet inte hur det heter på svenska, standard "franska" cykelmodell på 80-talet, hade stålfälgar. Tror att den hade Shimano belägg. Bromsade riktigt dåligt. Men i Nederländerna där det finns ingen backar och alla cyklister och bilister beter sig förutsagbar räckte det (men utan marginal). Skulle aldrig ville köra med stålfälgar och fälgbroms i Stockholm.

Miljön är viktigt, men din egen säkerhet är viktigare.
Japp, men som tur är har jag hygglig bromsverkan och få backar. Det är således inte försvarbart att byta ut hela bromssystemet.

Japp, men som tur är har jag hygglig bromsverkan och få backar. Det är således inte försvarbart att byta ut hela bromssystemet.

Måste ju inte slänga och köpa nytt, kan köpa beg och sälja beg :) så sköter jag hela min flotta. Kan tipsa om grupp stålracer och vintage Steel bicycle och cykelhistoriska föreningen på facebook för tre bra svenskspråkiga grupper (namnen till trots).

Måste ju inte slänga och köpa nytt, kan köpa beg och sälja beg :) så sköter jag hela min flotta. Kan tipsa om grupp stålracer och vintage Steel bicycle och cykelhistoriska föreningen på facebook för tre bra svenskspråkiga grupper (namnen till trots).
Bästa förslaget i dag. Jag arbetar så i min verksamhet. Är finsnickare och reparerar mycket åt kunder samt renoverar och säljer en del objekt. I det fallet försöker jag alltid hitta begagnade delar om jag inte kan tillverka dem själv. Det måste bli ett slut på den här konsumtionen av billigt skräp som ska bytas ut varje år.

Problem med billigt, eller dyr, skräp finns framförallt med elektronik, som tyvärr sitter i nästan allt nuförtiden. Elektroniken själva går sönder, t.ex. i en tvättmaskin som annars funkar bra, eller mjukvara är buggy, eller ännu värre blir onavändbar efter uppdatering.

Men cykeldelar kan man alltid använda igen, sälja eller ger vidare! Jag har aldrig slängt en cykeldel, förutom om den var trasigt och inte gick att laga, som inte händer ofta.

Problem med billigt, eller dyr, skräp finns framförallt med elektronik, som tyvärr sitter i nästan allt nuförtiden. Elektroniken själva går sönder, t.ex. i en tvättmaskin som annars funkar bra, eller mjukvara är buggy, eller ännu värre blir onavändbar efter uppdatering.

Men cykeldelar kan man alltid använda igen, sälja eller ger vidare! Jag har aldrig slängt en cykeldel, förutom om den var trasigt och inte gick att laga, som inte händer ofta.
Bekymret är att man måste ha plats att förvara delarna på och att det måste vara rätt delar av god kvalitet.

Jag håller på att renovera vår lådcykel just nu, en gammal CargoBike. Den var väldigt rostig och sliten, vi är tredje ägarna, och egentligen kanske den inte är värd alla timmar. Men jag tänker inte skrota den så länge den går att reparera. Har enbart använt begagnade delar. Durken är byggd i mahogny och teak som tidigare var lister och foder i en 60-talskåk. Vagnsbulten i mässing kommer från en kompis segelbåt. Slitdelarna är förvisso nya, däck och bromsbelägg och sånt, men det får man ju ta. Men då köpte jag ordentliga Schwalbe och inte billig skit.

Bilagor

• 5FACE5E2-69DD-45A8-B928-2C20156E8463.jpeg
    5FACE5E2-69DD-45A8-B928-2C20156E8463.jpeg
    767.1 KB · Besök: 59
Fint!

Du verkar ha lite gamlare, exotiska saker. Då blir det svårare att hitta och återanvända delarna. Jag har gamla, rätt standard delar. Vi hade t.ex. tur att min frus 20 år gamla MTB passar perfekt till min som cykel i stan. Vi hade original stelgaffel kvar och behövde bara byta till kortare vevarmar och smalare däck och sätta på skärmar.

Fint!

Du verkar ha lite gamlare, exotiska saker. Då blir det svårare att hitta och återanvända delarna. Jag har gamla, rätt standard delar. Vi hade t.ex. tur att min frus 20 år gamla MTB passar perfekt till min som cykel i stan. Vi hade original stelgaffel kvar och behövde bara byta till kortare vevarmar och smalare däck och sätta på skärmar.
Lite svårare är det ju men det finns ett stort utbud av reservdels- eller donatorhojar om man som jag pysslar med svenska märken.

Jag har tagit hand om min pappas Tunturi hybrid nu. Han fick den på fabriken efter att ha gjort nåt jobb åt dem på 90-talet. I princip nyskick men det sitter Shimano Nexave-reglage på som inte fungerar som de ska. Har läst mig till att det troligen handlar om gammalt fett som ställer till det, så jag får plocka ned dem och göra rent när lådcykeln är färdig.

Ja, Shimano växelreglage slutar att funka efter 12 år. Du behöver inte ens plocka ned dom. Om du hittar en hål kan du spruta i olja och då funkar den som nytt!

Ja, Shimano växelreglage slutar att funka efter 12 år. Du behöver inte ens plocka ned dom. Om du hittar en hål kan du spruta i olja och då funkar den som nytt!
Haha, ok! Problemet här är att inget av reglagen kan växla till alla drev på vevpartiet respektive frikransen utan bara ”orkar” några. Ett klart reglagefel.

Nu är jag här igen med bromsklossar till stålfälg..

Jag kan konstatera att jag nu hittat de hittills absolut bästa klossarna. Glöm CoolStop och Shimano om du kör äldre hoj med rostfria stålfälgar utan köp de här från Road Rash Workshop.

Klassiska bromsklossar

Kostar 40 kronor paret, alltså mycket billigare än ”märkesklossar”, och gör jobbet så mycket bättre.

Nu är jag här igen med bromsklossar till stålfälg..

Jag kan konstatera att jag nu hittat de hittills absolut bästa klossarna. Glöm CoolStop och Shimano om du kör äldre hoj med rostfria stålfälgar utan köp de här från Road Rash Workshop.

Klassiska bromsklossar

Kostar 40 kronor paret, alltså mycket billigare än ”märkesklossar”, och gör jobbet så mycket bättre.
Fungerar de på blöta fälgar? Testa innan du behöver bromsa för något farligt.

För övrigt tycker jag att Road Rash är en av de bästa cykelbutiker jag stött på. Tillmötesgående, bra produkter, vettiga priser och snabba leveranser. Rekommenderas!

Tillbaka
Topp