Tips om budgetprylar på Lidl

xyz-saft

Aktiv medlem
fyra stödpunkter på ojämnt underlag vickar rent definitionsmässigt. det bara är så. men det fjärde benet, riktning bort från cykeln kanske hela tiden befinner sig i luften?🤪

har inte för avsikt att testa, för skulle inte släppa detta ställ över vår tröskel. gillar annars det enkla och ändamålseniga, men det behöver ju inte vara rent felkonstruerat.

det finns ett antal prisvärda mekställ att köpa med trepunktstöd under istället för bredvid cykelns tyngdpunkt, även i liknande prisklass som lidls.

är sedan ingen större vän av park tool, men deras 10.2 och 10.3 för cirka 2000 sek är välbyggda, och har metallklamma. är väl en önskvärd funktion om man vill ha ett ställ att behålla..
.
Visa bilaga 517737
Men då pratar vi ändå 7 ggr pengarna jag gav för lidl-stället när jag köpte det. Vore konstigt om det inte hade varit avsevärt mycket bättre.

roller

Aktiv medlem
fyra stödpunkter på ojämnt underlag vickar rent definitionsmässigt. det bara är så. men det fjärde benet, riktning bort från cykeln kanske hela tiden befinner sig i luften?🤪

har inte för avsikt att testa, för skulle inte släppa detta ställ över vår tröskel. gillar annars det enkla och ändamålseniga, men det behöver ju inte vara rent felkonstruerat.
Jag anade att det var så du menade (att det är så i teorin). Jag ville bara säga att det kan vara vanskligt att ge råd avseende specifika produktegenskaper om något man själv inte har testat.

Gällande Lidls stöd är det, som en del skriver, inte det bästa. Men för några är det det mest prisvärda.

Astraboy

Aktiv medlem
Jag har en av deras batteridrivna cirkelsågar och rekommenderar den inte. Den är toksvag. Om man ska kapa tunna skivor, kanske men inget man förlitar sig på om man ska bygga/renovera. Jag har bara kört med originalklingan, men det känna som att det är motorn som är problemet och inte klingan. Slutade med att jag lånade grannens gamla bosch med sladd istället

Spider

Medlem
Det är lite vingligt, men acceptabelt. Praktiskt att kunna fälla ihop det snabbt och ställa det i hörnet.
Jag har det stående i förrådet, och när det ska mekas så lyfter jag ut det utomhus och fäller ut det.
Har också ett dyrare ställ från Rosebikes. Det gick sönder snabbare... Gripklon sprack..

Lejon

Aktiv medlem

Bilagor

• 1F25D0F6-DD8C-4095-8154-2968D789AC02.jpeg
    1F25D0F6-DD8C-4095-8154-2968D789AC02.jpeg
    469.3 KB · Besök: 58

Hep

Aktiv medlem
Vi har ett gammalt böljande köksgolv. Jag sitter hellre lagom nära bordet med ansiktet mot maten, än vad alternativet verkar vara. Coolt såklart om hela familjen ser så där svårmodiga ut som på ett gammalt indieskivomslag med blickar ut i fjärran åt varsitt håll, men som familjemiddag blir det kanske lite stelt.

När det gäller Lidl-prylar. Jag har testat några olika elverktyg. Alla är nu ersatta av bättre. Ungefär som med mekstället. Billigare om man nöjer sig med det, men totalt blir det dyrare om man både ska köpa det billiga och sedan det dyrare. Svårt att veta i förväg om det blir ett eller t å köp, så jag går numera direkt på dyrare alternativ.

Bits, slippapper och lite olika lådor med diverse brickor, krokar, gångjärn och o-ringar har varit bra. Och så klart deras charkprylar.

lagrave

Aktiv medlem
Vi har ett gammalt böljande köksgolv. Jag sitter hellre lagom nära bordet med ansiktet mot maten, än vad alternativet verkar vara. Coolt såklart om hela familjen ser så där svårmodiga ut som på ett gammalt indieskivomslag med blickar ut i fjärran åt varsitt håll, men som familjemiddag blir det kanske lite stelt.

När det gäller Lidl-prylar. Jag har testat några olika elverktyg. Alla är nu ersatta av bättre. Ungefär som med mekstället. Billigare om man nöjer sig med det, men totalt blir det dyrare om man både ska köpa det billiga och sedan det dyrare. Svårt att veta i förväg om det blir ett eller t å köp, så jag går numera direkt på dyrare alternativ.

Bits, slippapper och lite olika lådor med diverse brickor, krokar, gångjärn och o-ringar har varit bra. Och så klart deras charkprylar.
Menar du att du köpt mekstället? Men sedan köpt ett till någon annanstans ifrån?

Spider

Medlem
En säker investering, lägg ut på tradera när du märker att suget här i tråden blir påtagligt.

Köpte en limpistol med 2Ah batteri och laddare i fyndhörna för 100 kr. Att köpa batteri och laddare separat är 250-300 kr ordinarie. Ska bara hitta nått att limma nu.
Du kan limma ihop Lidl:s mekställ när det går sönder? :)

Hep

Aktiv medlem
Menar du att du köpt mekstället? Men sedan köpt ett till någon annanstans ifrån?
Nope. Mer att jag köpt flera verktyg på Lidl som sedan har ersatts av dyra verktyg, vilket bokstavligen gjort totalpriset "dyrare än dyrt".

Just mekstället slapp jag köpa eftersom jag köpt ett blått redan innan Lidl gav sig in i cykelvärlden. Fast jag har klämt på Lidls hos en polare och jag tycker att det känns ungefär som verktygen. Något man ersätter om man får råd eller använder det mycket.

uandt

Aktiv medlem
Något man ersätter om man får råd
Eller så gör en som jag. Slutar åka till Jula för att köpa värdelöst skräp. Åker till Lidl istället och köper helt okej skräp. Klart jag har råd köpa fin-verktyg men jag skulle bara känna mig som en tönt om jag sågade av mina helt felmätta bräder med en Hilti för 10 000.

Oskar

Aktiv medlem
inget mekställ med högt uppvinklade stödben är värt att vänta på. sen fyra stycken stödben; garanterar vickighet på allt utom helplant underlag. toppa det med att de har sin footprint åt sidan jämfört med cykelns tyngpunkt...

lidl är fullt av finurliga och bra produkter. mekstället är inte en av dem.

Du har ju inte provat mekstället eftersom du isf hade vetat att stödbenen går att dra ut betydligt mer än på produktbilden ovan. Mekstället funkar utmärkt för mina husbehov, trots att jag teoretiskt sett sannerligen skulle kunna köpa ett ohyggligt mycket dyrare mekställ.

Pfaff

Aktiv medlem
inget mekställ med högt uppvinklade stödben är värt att vänta på. sen fyra stycken stödben; garanterar vickighet på allt utom helplant underlag. toppa det med att de har sin footprint åt sidan jämfört med cykelns tyngpunkt...

lidl är fullt av finurliga och bra produkter. mekstället är inte en av dem.
Fast om man bortser från teorin funkar det faktiskt i praktiken.
Lite klena spännhandtag men det löser sig med M8 bultar och en 13 mm nyckel.

Hep

Aktiv medlem
Eller så gör en som jag. Slutar åka till Jula för att köpa värdelöst skräp. Åker till Lidl istället och köper helt okej skräp. Klart jag har råd köpa fin-verktyg men jag skulle bara känna mig som en tönt om jag sågade av mina helt felmätta bräder med en Hilti för 10 000.
Jag köpte ett kit med stållinjaler på Lidl som jag slängt för att de inte stämde, så om målet är att såga felmätta brädor med billiga verktyg är du verkligen på rätt ställe.

uandt

Aktiv medlem
Jag köpte ett kit med stållinjaler på Lidl som jag slängt för att de inte stämde, så om målet är att såga felmätta brädor med billiga verktyg är du verkligen på rätt ställe.
Men min tumstock är från Jula! Tror tyvärr inte att det är materialproblem som gör att de blir lite snett och vint ibland, tror heller inte att det är materialet som just nu begränsar mig när det gäller cykling heller.

De mektabbar jag gjort? Inte Lidl ställets fel det heller men jag önskar att jag hade haft den där batteridrivna limpistolen så jag hade kunna få fast plastplupparna på klämman ordentligt...

Lidl tråden är till för mediokra människor som nöjer sig med medioker skit. Ingen skam i att bli så bra på något att en inte platsar i tråden

Hep

Aktiv medlem
Inte bara för mediokra tycker jag. Visst finns det en del skräp i sortimentet, men det finns absolut saker som både är prisvärda och riktigt bra.

Prylar som tveklöst blir sämre när de snålat på fabriken ska man kanske undvika (eller åtminstone vara medveten om att det är en chansning) men mycket annat kan funka. Dåligt/billigt stål i borr blir alltid skit och elmotorer med billigaste komponenterna klarar sällan hård belastning. En slipmaskin av strykjärnsmodell klarar sig nog bra, men deras stora vinkelslip jag köpte släppte ur sig sin livsrök efter någon minuts kap av sten.

johan44

Aktiv medlem
Inte bara för mediokra tycker jag. Visst finns det en del skräp i sortimentet, men det finns absolut saker som både är prisvärda och riktigt bra.

Prylar som tveklöst blir sämre när de snålat på fabriken ska man kanske undvika (eller åtminstone vara medveten om att det är en chansning) men mycket annat kan funka. Dåligt/billigt stål i borr blir alltid skit och elmotorer med billigaste komponenterna klarar sällan hård belastning. En slipmaskin av strykjärnsmodell klarar sig nog bra, men deras stora vinkelslip jag köpte släppte ur sig sin livsrök efter någon minuts kap av sten.
Smarta bilbatteriladdaren är fin till exempel. Och korven har jag hört.

ooms

Aktiv medlem
Någon som vet ungefär när under året som mekställen brukar säljas?
Lidl brukar ha cykelvecka 3 ggr år (vår, sommar, höst). Men som så mycket annat är det svårt att sia om tillgång nu. Ex.vis i år tror jag inte de hade nån sommarvecka, och höstveckan hade väldigt tunt utbud.

Men jag gissar att nästa gång mekstället kan bli aktuellt är till våren, brukar vara i slutet mars el början april.

Ilritorno

Aktiv medlem
Hur billigt är det där mekstället från Deceuninck-Quickstep-Lidl egentligen?

Bikester har ett för ok för 599 kr nu. Kan väl inte vara så mycket dyrare?

Wiciman

Aktiv medlem
Hur billigt är det där mekstället från Deceuninck-Quickstep-Lidl egentligen?

Bikester har ett för ok för 599 kr nu. Kan väl inte vara så mycket dyrare?

Har för mig att det brukar ligga på 299:-. Till skillnad från en del här så gillar jag stabiliteten i LIDLs trebening och föredrar det framför de fyrbenade.

ponx

Aktiv medlem
Jag använder bara mitt Lidl-mekställ. Det är lätt och smidigt och fungerar hjälpligt. Mitt park tools är väldigt bra men det får inte plats på balkongen och är tungt samt har vilt svingande stödben som gör hål i både folk och ting vid försök till flyttning.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Inte direkt, men kräver lite kunskap om cykelproffsstall kanske. Deceuninck–Quick-Step är ett proffsstall som även har en annan sponsor (som tydligen säljer mekställ), som synes på ärmarna på deras tröjor här

Rätt svar är ju förstås att QuickStep Floors-golv alltid är 100%-igt vågräta i alla ledder, så även om man har ett Lidl-mekställ så får man aldrig vick-problem.

uandt

Aktiv medlem
Fördelen och skillnaden med Jula är att dom i många fall även har dyrare kvalitetsmärken parallellt med billigare alternativ. På Lidl saknas oftast den valmöjligheten.
Här i tråden rankas väl de bra verktygen i samma klass som gröna Bosch vilket gör att får du tag på Lidl skräpet så får du svårt att köpa något bättre på Jula. Nu har jag själv inte haft något från Makita eller Metabo vilket är Julas fin-märken så jag kan bara jämföra men Meec har jag köpt och det är sämre än sämst. Ryobi har för ful färg och går automatiskt bort.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer