Tips om budgetprylar på Lidl

Var till Lidl i Nödinge/Ale torg och fick köpt en momentnyckel och tvätt kittet. Fanns nog ett tiotal nycklar kvar. Kvalitet kändes väldigt bra för priset och följde med kalibreringscertifikat.

Nästa vecka är det cykelvecka här i Spanien men tyvärr behöver man beställa momentnyckeln.
Men priset var bra.

Bilagor

• Screenshot_2026-07-31-13-14-10-811_com.lidl.eci.lidlplus.webp
    Screenshot_2026-07-31-13-14-10-811_com.lidl.eci.lidlplus.webp
    199.7 KB · Besök: 48
Tjena!

Med tanke på hur många styren, styrstammar, ramar m.m. jag sett folk spräcka genom att dra åt för hårt så är momentnyckel förbannat bra att använda.
Ok, bara min personliga reflektion. 6Nm är inte ens dra åt som sagt :) (sen är det kanske lite tråkigt att lära sig på ett dyrt styre, även om jag lärde mig på en mekanisk skivbroms)

/R

Ok, bara min personliga reflektion. 6Nm är inte ens dra åt som sagt :) (sen är det kanske lite tråkigt att lära sig på ett dyrt styre, även om jag lärde mig på en mekanisk skivbroms)

/R

Tjena!

Skillnaden mellan 5 och 7 nm på en cykel kan innebära en rejält dyr tandläkarräkning t.ex.
Har man kolfiberdelar så är det bara dumt att inte använda momentnyckel.

Lyckades lägga vantarna på den sista momentnyckeln i Fagersjö. Får se om den lyfter mitt liv till nästa nivå. Jag har dock extremt bra erfarenheter av Lidls verktyg, sedan tidigare. Fungerade till och med i TUFF verkstadsmiljö.

OK...Men nån liten känsla har man väl själv hur lagom hårt man ska dra?
Du ska bara veta hur mycket det kan diffa mellan olika parsoner.
Jag höll utbildning för industripersonal i underhållsmetodik. Vi gjorde en test där alla skulle dra en nyckel 10Nm utan att titta på mätaren, det var inte många som landade inom 20% utan felutfallet var betydligt större, både uppåt och nedåt.

Du ska bara veta hur mycket det kan diffa mellan olika parsoner.
Jag höll utbildning för industripersonal i underhållsmetodik. Vi gjorde en test där alla skulle dra en nyckel 10Nm utan att titta på mätaren, det var inte många som landade inom 20% utan felutfallet var betydligt större, både uppåt och nedåt.
Jo, förvisso, men är detta kritiskt i cykelsammanhang?

Tillbaka
Topp