Tips om däck för leriga långlopp.

Foxen

Ny medlem
Fick äran att köra en bra smetig bana i höstas på mina Race King och upptäckte ju att dom var ganska otrevliga att köra med i dom förhållandena. Har haft tur med att det varit torrt på alla lopp jag kört innan. Tänkte köpa mig i ett extra par med däck till nästa säsong så man har om det skulle behövas. Undrar vad folk kör på när det är lite lerigare på loppen runtom i skogarna. Antar att man behöver ett med skaplig rull på i alla fall men ändå som kan käka lite lera utan att bli sliriga. Så lite tips på några bra lerdäck för långloppen mottages tacksamt :-)

Rocket Ron ska ju rulla lättare än Racing Ralph enligt tester, och bör även ha bättre grepp i lera. Själv körde jag kombon Fast Trak / Renegade förra året. Gick utmärkt på både Bergslagsloppet och Västgötaloppet som är något av det lerigaste jag varit med om

Senast ändrad:
Körde Rocket Ron hela förra året, 7 långlopp, massa små tävlingar samt 4 dagars etapp lopp. Tycker dem är super och en bra kompromiss om man inte vill hålla på att ändra däck hela tiden. I år kommer jag dock satsa på ett par extra hjul till cykeln och då blir det att testa Thunder Burt på dem till torra banor :)

Jag körde Racing Ralph Evo fram och Thunderburt bak i fjor och det funkade bra i lera (förvånad hur mycket grepp man kan få med däck som har så lite mönsterdjup). Visst, slirade till på ötter då och då men kunde alltid återhämta då de är förutsägbara. Körde Hammarby hill XC (det hade regnat dagen innan så det var lervälling och halt) och ramlade inte en enda gång medans massa andra föll som käglor :)

Senast ändrad:
Körde rocket ron 2,25 pacestar ett tag i höstas, gillade dock dom inte alls när de var blött å lerigt Vittorias peyote och barzo har dock super bra grepp när det är blött.

På vissa långlopp körde jag peytote fram och thunder Burt bak. Funka fint om det inte är super lerigt.

Ska prova vittorias mezcal sommar med. Vet dock inte hur dom funkar än.
Tror dock att gummit i däcken är viktigare än mönstret vi blött å lerigt underlag.

Mina geggdäck på långlopp har varit x-king med black chili, bra kompromiss mellan rull och grepp. De brister som de har haft är främst kantgrepp men det ser ut som (obs har inte testat) att nya verisionen (cross king) har lite större kantdobbar, så de kan nog vara bra.
Annars är väl rocket ron i klistrigt gummi ett säkert kort. Själv tycker jag att 2,2" är max bredd vid lera

Tillbaka
Topp