Tips om HT 27,5+

Tips om HT 27,5+
Sänkstolpe tillkommer. Men tänker att det kan jag ordna själv.

Jag har mailat lite med Alpkit/Sonder. Inga problem att få bromsarna monterade på för oss "rätt" sätt.
Att uppgradera till Pike från Yari kostar £200. Känns knappast värt?
Hur är Sektor som gaffel? Den cykeln är 3200 billigare än med Yari.

Hmm.. verkar precis som de höjt priserna på hemsidan. Har för mig komplett hoj med Yari låg på ca £1099. Surt.

Edit: Skiljer nu bara £100 till Ragley med sänkstolpe.

Senast ändrad:
Tips om HT 27,5+
Nja jag vet inte det är lite som att köpa Ducce det vet jag att det är kanon service på hos Iittala bike centret tex.
Sånt väger in mycket för mig men alla värdesätter ju olika.

Tips om HT 27,5+
Nu ska jag vara lite anti-rövhatt. Det här med rammaterial har jag länge fnyst åt, men jag tror faktiskt det är en icke negligerbar skillnad mellan stål och aluminium. Min stål-HT känns oförskämt bekväm i aktern när det studsar och far, vilket jag inte känt motsvarighet till, hos de (ganska få) alu-HT:s jag provat. Alu är ju svagare och måste därför dimensioneras grövre, så att ramarna blir styvare. Bra om man vill ha en precis känsla, men den blir tillräckligt precis ändå med en HT.

Skiljer det inte mer än strax över en lusentapp så hade jag valt Ragleyn. Du hittar ändå inte en sänkstolpe värd namnet för skillnaden, så...

Tips om HT 27,5+
Mmmm men jag har haft många alu ht hojar. Å det är så mycket skönare med stål man känner lätt skillnad iallafall på stökig terräng å länge utförslöpor. Det är skillnad?

Tips om HT 27,5+
Oj den där Shan GT'n från Privee gjorde mig våt i byxan.... Snacka om smäcker ram i stål utförande. Jag kaaaaanske ändå måste ha en hardtail! 427mm Kedjestag bådar för rolig wheeliemaskin!

Edit:
Jämförde Sonder Transmitter och Shan GT 935 på geometrin och måste nog säga Sonder Transmittern tilltalar mer. Samt är den ju nästan kilot lättare... Priset är ju också en faktor där leder Sonder Transmitter stort också.

Äsch man kanske måste bygga in budget hardtail så man har något att trampa på!

Senast ändrad:
Tips om HT 27,5+
mats412 sa:
Aha, då var jag onödigt negativ då, bra då att folk köper sig 27,5"+ så man kan testa så småningom då, jag är i kategorin bomba utför så jag ser ing större fördelar just nu, men jag kan ju såklart bli överbevisad.

Den jag sett som är mest positiv till 27.5+ är Ash Smith som bland annat arrangerar Trans Provence. Han verkar tycka att det är helt fantastiskt för utförsåka i alperna. Har däremot aldrig träffat någon som dissat 29" så mycket som han, så jag vet inte om han är helt pålitlig :-)

Tips om HT 27,5+
Har också sneglat på Transmittern, har sett priset höjt någon gång tidigare också, men då sänktes det rätt snabbt igen. Får väl se hur det blir den här gången.

Tips om HT 27,5+
magkar80 jag har köpt en charge cooker 3. Grymt bra pris tyckte jag iaf!
Har för lite erfarenhet av 27.5+ än men den känns grymt fin. Bytt däck till rocket ron 27.5x2.8 ibak och 27.5x3.0 i fram... har inte hunnit hård testa än med dom däcken!

Tips om HT 27,5+
klunken sa:
Har för lite erfarenhet av 27.5+ än men den känns grymt fin. Bytt däck till rocket ron 27.5x2.8 ibak och 27.5x3.0 i fram... har inte hunnit hård testa än med dom däcken!

Var du inte alls nöjd med däcken som kom orginal? Kom den slanglöst direkt från wiggle så att det bara vara att pumpa på? Halkiga? Hur känns dämparen? Får man fråga vilken storlek du tog och ur lång du är (benlängd). Jag är sugen...

Mvh
Magnus

Senast ändrad:
Tips om HT 27,5+
Jo däcken var bra... lite fyrkantig profil. När man lutade ner så liksom dök den... mycket bättre med rocket ron , bättre fäste oxå.
Inte slanglöst... jag köpte schwalbes light +slang oxå , satt kenda i från start!
Dämparen känns helt ok... tycker den gör sitt jobb bra , svårt o veta över tid än.
Det blev en small , är 170 lång , ca 75cm benlängd... ligger precis på gränsen till medium.

Tips om HT 27,5+
klunken sa:
magkar80 sa:
klunken sa:

Var du inte alls nöjd med däcken som kom orginal? Kom den slanglöst direkt från wiggle så att det bara vara att pumpa på? Halkiga? Hur känns dämparen? Får man fråga vilken storlek du tog och ur lång du är (benlängd). Jag är sugen...

Mvh
Magnus

Jo däcken var bra... lite fyrkantig profil. När man lutade ner så liksom dök den... mycket bättre med rocket ron , bättre fäste oxå.
Inte slanglöst... jag köpte schwalbes light +slang oxå , satt kenda i från start!
Dämparen känns helt ok... tycker den gör sitt jobb bra , svårt o veta över tid än.
Det blev en small , är 170 lång , ca 75cm benlängd... ligger precis på gränsen till medium.
Jag köpte en charge cooker 1. Den är ju annorlunda specad, men jag kan ju svara på sånt som antagligen är samma.
Jag vägde slangen som satt i framdäcket. 400g! Tänker testa att köra slanglöst. Blir en beställning på ett kit senare i veckan.
Tejpen som satt på framfälgen hade lossnat lite, så det blir till att tejpa om.
Håller med klunken om att cykeln känns överstyrd. Detta trots att jag fick min med Bridger 3.0 där fram. Och det däcket har mycket rundare profil än bakdäcket.
Med högre däcktryck försvinner den överstyrda känslan, men då försvinner ju också en del av poängen med plus-däck :-)
Tycker inte att överstyrningen stör i skogen, bara på transportsträckor.
Jag har 92 cm långa ben och mäter 193 cm. Det gör att jag kommer en cm utanför vad som är rekommenderat för cookerns största storlek. Jag skulle antagligen inte kunna ha en mindre storlek, men tycker nog att cykeln känns mer åt det stora hållet. Men sånt där är ju mycket en smaksak.

Tips om HT 27,5+
Skogsgubben sa:
klunken sa:
magkar80 sa:
klunken sa:

Mvh
Magnus

Jag köpte en charge cooker 1. Den är ju annorlunda specad, men jag kan ju svara på sånt som antagligen är samma.
Jag vägde slangen som satt i framdäcket. 400g! Tänker testa att köra slanglöst. Blir en beställning på ett kit senare i veckan.
Tejpen som satt på framfälgen hade lossnat lite, så det blir till att tejpa om.
Håller med klunken om att cykeln känns överstyrd. Detta trots att jag fick min med Bridger 3.0 där fram. Och det däcket har mycket rundare profil än bakdäcket.
Med högre däcktryck försvinner den överstyrda känslan, men då försvinner ju också en del av poängen med plus-däck :-)
Tycker inte att överstyrningen stör i skogen, bara på transportsträckor.
Jag har 92 cm långa ben och mäter 193 cm. Det gör att jag kommer en cm utanför vad som är rekommenderat för cookerns största storlek. Jag skulle antagligen inte kunna ha en mindre storlek, men tycker nog att cykeln känns mer åt det stora hållet. Men sånt där är ju mycket en smaksak.

Bra svar. Då kör du en xl misstänker jag. Jag är 188cm och har en benlängd på 91cm (långa ben). Velar mellan L och XL.

Magnus

Tips om HT 27,5+
Tips om HT 27,5+
Vad sägs om en Kona Big Honzo? Är själv riktigt sugen på en sådan, men helst hade det fått vara stålram. Men det kanske inte spelar någon större roll.

Tips om HT 27,5+
32660507846_d45ffbfb33_b.jpg

Min fru klickade hem den här efter att ha kört helstel SS med 26+ i ett par år.

Slutrea hos Charlie the Bikemonger så 1268 GBP, med köpdagens kurs rätt precis 14000 SEK. Snyggare än 2017 års modell också. Sadeln och pedalerna är inte det som kom med. Trevlig spec i övrigt, i stort sett XT rakt över förutom bromsarna som är SLX. Fox Float 34-gaffel och KS Lev-dropper. Känns som väldigt bra spec för de pengarna.

Och ja, skivan bakom kassetten borde tas bort. Reflexer och ringklocka som Charlie nogsamt monterat är redan bortplockat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp