Tips om skötsel av cykel!

emmaskold

Ny medlem
Hej allihopa!

Nu har jag äntligen beställt min cykel:)

Jag har köpt på mig lite verktyg, cykelpump, hjälm med mera. Bestämde mig även för att börja med vanliga pedaler och sedan köpa skor och pedaler man sitter fast med när jag har kommit in i det.

Nu har jag en fråga om hur jag ska sköta min cykel på bästa sätt? Vad anväder ni för rengöringsmedel med mera?
Hur gör ni varje gång ni varit ute?
Ni som bor i lägenhet, hur gör ni?
Hur ofta lämnar ni in eran cyklar på service? En gång om året?

Och en sista sak, har ni någon extra försäkring på era cyklar?

Tack för svar:)

Bilagor

• nerve-al-7-w_c1052.png
    nerve-al-7-w_c1052.png
    90.2 KB · Besök: 20
Grattis!
spola av cykel efter varje tur, har du ingen slang tillgänglig så funkar en trädgårdspump från gardena utmärkt!

torka av kedja och smörj med finish lines gröna före varje tur.

rengör med vanligt diskmedel efter behov(typ aldrig på mtb iom att det inte blir nått asfaltsdamm på den)

serva dämpare och gaffel 1-2 ggr per år

Grattis och välkommet till Happyträsket.
Håller med PerFormance men spar lite pengar och köp spdpedaler och skor direkt.

jag tänkte köpa några billiga pedaler på biltema nu först och sen antagligen spdpedaler ganska så snart:)

Har ni någon extra försäkring på era cyklar?

Tips kan vara att besöka ett s.k. "bilspa" om du har ett i närheten, där kan man i regel för billig penning blåsa av skiten med högtryck......skall göras med viss försiktighet, mind you!
Slipper du släpa in all smuts i kvarten.

Du kan köpa skor+pedaler i "kit/combo" på Rosebikes.se och spara en liten slant jämfört med att köpa dem separat.

När jag bodde i lägenhet passade jag ibland på att tvätta cykeln på en såndär tvättstation för bilar på vägen hem från skogen. En såndär där man får tvätta själv förstås så ingen gör sig rolig över att köra igenom en biltvätt. ;) Alternativ blev att ta med en-två hinkar med vatten ut från lägenheten och tvätta med (cykeln bodde också i lägenheten) diskborste och lite såpa eller diskmedel. Det är ju oftast bara lera som skall bort så starkare grejer behövs sällan.

Vill du lyxa finns det portabla varianter av små högtryckstvättar t.ex. Mobiwash som tar några liter vatten. Man bör vara försiktig med högtryck dock på vevlager och nav så man inte får in vatten i lager och sånt.

Nuförtiden servar jag själv, men jag har lite enklare cykel än du om det är din på bilden.

Men typiskt är det nödvändigt att efterjustera växlar och sånt redan efter de första turerna på en ny cykel då sakerna sätter sig och vajrar sträcker sig, samt att kolla igenom att inget lossnar eller börjar glappa.

Intervallen är riktigt svårt att bedöma då det verkar så olika. Men 50-100 mil kanske är rimligt, då undantar jag FOX dämparna som jag inte vet nåt om.

Bor du i Göteborg rekommenderar jag Bikeplace för service.

Vatten + ev avfettning + sen smörja in kedja igen.
Brukar använda gamla t-shirts, lakan etc när jag tvättar/smörjer kedjan. Brukar bli 1-2 ggr per år jag lämnar in den på service och ibland en snabbis för växeljustering eftersom jag inte kan fixa det själv.

Grattulerar till cykeln. Jag bor i lghet oxå. Har en stor blomsterkanna som jag hämtar vatten i och sköljer av cykeln med efter varje tur med. Sen om jag vill göra extra fint någongång emellanåt så duschar jag den i badrummet. Flaskborste är guld värt för att komma åt mellan ram och klinga och andra trånga ställen där det samlas smuts.

Perfekt, låter ju inte speciellt avancerat detta :)

Min cykel kommer få bo i lägenheten!

Ska ringa folksam och kolla om försäkring.. Tack för alla tips!

Torr trasa runt innerbenen på gaffeln (och bakdämparen i ditt fall) efter varje tur. Torka av och olja in kedjan lite då och då. Blir det riktigt skitigt så låter jag det torka och "dammar" av det värsta med en diskborste och flaskborste. Inget vatten nödvändigt om det inte är viktigt att den _ser_ jätteren ut.

GDS-hall på vägen hem från skogen, ev diskborste om det är riktigt smutsigt.
Fördelen med att cykeln i lägenheten (förutom att stöldrisken minimeras) är att man måste se till att hålla cykeln ren och fin.

Hade en deal med GDSen när jag bodde i lgh. Kom jag med cykeln när det inte var högtradifik, d v s i det närmaste fullt behövde jag bara betala en guldpeng för tvätt.

Glöm inte att det är en leksak som tål att lekas med dem kommer få bucklor, repor och allen´handa saker. Inklusive rostig kedja och böjt växelöra. Om du bara använder den som den skall. Välkommen i träsket!

Grattis till en riktigt fin cykel!

Inte många som svarat om försäkring.
Jag har själv inte någon specifik cykelförsäkring på mina cyklar. Den dyraste kostade omkring
20 000:-.
Jag bor på landet och cykeltjuvarna är inte så värst förslagna här. Vet inte riktigt vad en extraförsäkring skulle täcka som inte hemförsäkringen tar.
Happy gjorde en genomgång över olika försäkringsbolags villkor, finns att läsa här: http://happymtb.org/2012/06/04/forsakringsdjungeln-revisited/

Hemförsäkringen ska täcka cykeln om du har rätt försäkring. Jag har Dina, och de täcker stöld av cykel upp till ett basbelopp = 44000 kr.

Mashimaro skrev:
-------------------------------------------------------
> Hemförsäkringen ska täcka cykeln om du har
> rätt försäkring. Jag har Dina, och de täcker
> stöld av cykel upp till ett basbelopp = 44000 kr.

Dina är rätt värdelösa på skador som inte har med stäld att göra. Tex om du kraschar i skogen.
Kollade detta med Dina Bohuslän.

Vanligtvis så fodras ganska tung utrustning för en stöldförsäkring ska gälla och cykeln inte blir slaktad på plats.

Krascher med cykeln är tråkiga om man har lite dyrare hoj. Då vill i alla fall jag ha ett bra försäkringsskydd.

Emma: Skrev en artikel om försäkringar i senaste nr av Sv. Cycling plus, nu gjorde jag bara en koll av de största, inte av Dina Försäkringar som jag för övrigt haft och BYTT BORT (skitbolag i mina ögon) Du behöver ev inte ta en dyr sakförsäkring på Folksam utan kolla istället upp vilken nivå du har på din hemförsäkring. Beroende på vilken du har så kanske din cykelredan är försäkrad .. bara som ett tips. Annars är Trygg Hansa också bra (dock lite dyra).

/Fritz

Tillbaka
Topp