Tips önska på bra MTB-kläder

• Trådstartare Trådstartare Kim
  • Start datum Start datum
K

Kim

Guest
Vilka kläder rekomenderar ni att använda till MTB, långbent och långärmat gärna tips på inköpsställen och priser.

Håll koll på när cykelaffärerna har rea, och handla då.
Arm- och benförlängare tycker jag funkar bra, då kan man ta av under dan när temperaturen stiger.
Jag har alltid varit skeptisk till hängselbyxa men nu när jag provat det så tycker jag det är kanon, ingen jobbig resår i midjan som skaver.

Hängselbrallor är kalas. Man ser lite knepig ut när man pinkar bara, typ ringaren i Notre dame.
En bra vindtät väst är inte fel heller. Då klarar man sig med en långtröja under.
/Johan

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hängselbrallor är kalas. Man ser lite knepig ut
> när man pinkar bara, typ ringaren i Notre dame.

Det borde det väl finnas en del bildbevis på, era pervo!

> En bra vindtät väst är inte fel heller. Då klarar
> man sig med en långtröja under.
> /Johan

bruse skrev:
> Det borde det väl finnas en del bildbevis på, era
> pervo!

230%20Mattias%20gor%20en%20bruse__scaled_800.jpg

Mattias L gör en bruse

Endura MT 500 cykelbyxor, med eller utan hängslen. Jag föredrar hängslen. De har en enda svaghet, blixtlåset kan gå sönder efter fyra, fem års användande. Men tyget kör man inte sönder i första taget, gör man det får man nog spendera en längre tid på sjukhuset också. Cykel City säljer Endura i Sverige och de har bra priser på dem.

TommyE skrev:
> Endura MT 500 cykelbyxor, med eller utan hängslen.
> Jag föredrar hängslen. De har en enda svaghet,
> blixtlåset kan gå sönder efter fyra, fem års
> användande. Men tyget kör man inte sönder i första
> taget, gör man det får man nog spendera en längre
> tid på sjukhuset också. Cykel City säljer Endura i
> Sverige och de har bra priser på dem.

Fast MT500 sålde dåligt så Cykel City har lagt ner den modellen...

Har ni tips om vart man kan få tag på Endura-kläder nu för tiden i så fall?

Är på jakt efter ett par knickers och ett par korta MT500.

Jag tycker det verkar helt tomt på Endurakläder på CykelCity. De var väl tvungna att slänga ut skiten göra plats för ytterligare 21039652190462946 kortärmade cykeltröjor. Det är ju nämligen ett plagg man har stor nytta av i Sverige.

Oskar skrev:
> Jag tycker det verkar helt tomt på Endurakläder på
> CykelCity. De var väl tvungna att slänga ut skiten
> göra plats för ytterligare 21039652190462946
> kortärmade cykeltröjor. Det är ju nämligen ett
> plagg man har stor nytta av i Sverige.

Jag misstänker att du är ironisk.
Enligt mig är kortärmade tröjor överlägsna långärmade.
Om det är svalt tar man på sig armvärmare som åker av när det blir för varmt i skogen

byxor med hänslen är helt överlägsna, inga resårer.. superskönt!

får jag bara hänslen så skiter jag iprincip i vad det är för byxor.. jag nöter/ramlar sönder dem ändå så jag lägger inte stora summor på kortbyxor.

vinterbyxor är däremot värt att satsa pengar på tycker jag, gärna byxor likt gore windstopper. superbyxan som jag inte ens fryser i när det är -10 grader som det varit flertalet pass jag kört i vinter´, dessa är även vattenavvisande i viss mån.

kortbyxor + benvärmare till nollan går utan större problem.

några kortärmade och nån långärmad tröjja är bra o ha så man slipper tvätta varje dag.

en vindjacka är även det ett plus som gärna är vattenavvisande under de regniga passen, försök att hitta en som inte är allt för vid kroppen då det bara fladdrar då.

handskar köper du efter ändamål och passform.

Nja, jag kan nog aldrig påstå att jag har ångrat en långärmad tröja. Det blir sällan särskilt varmt i det här landet. Det viktigaste är väl att undvika att ta i så man blir svettig.

Kaijan:
Jag är inte ett dugg ironisk. Jag är skitirriterad på att det på hela den svenska marknaden verkar finnas typ tre-fyra stycken olika långärmade tröjor att välja på. Kolla i senaste CykelCity-katalogen. Där finns det två långärmade att välja på - en Vento med knasigt tryck och en Briko med helknasigt tryck.

Kortärmat å armvärmare gillar jag inte alls. Antingen kör man med underställströja å när det är sådana temperaturer ute brukar man sällan vilja ta av sig armvärmarna; eller också kör man utan underställströja och när det är så varmt ute brukar de på insidan flossade armvärmarna vara för varma... Jag har för övrigt haft samma problem med brallorna när man kör benvämare, men där blir konsekevenserna mer kritiska. Korta cykelbyxor är så gott som alltid sydda i svalt tyg (för medelhavsklimat), medan benvärmarna har flossad insida. Alltså, litet för varmt om benen samtidigt som det heliga kryper in i kroppen av köld...

Gore/Assos har en knickersbyxa i ett tyg som skulle funka bra i detta land, men den kostar 1600 SEK har jag för mig...

Tillbaka
Topp