Tips på 2 ok cyklar av MTB-typ

Stenmor

Ny medlem
Hej!
Likt många andra fastnar man i utbudsdjungeln när man inte kan något om cyklar och skulle därför uppskatta tips på några modeller/märken istället för att bara gå till första bästa cykel butik. Eftersom 2 av mina söner behöver ny cykel behöver prislappen hållas nere till 6000-9000 vardera, men vi vill ändå att det är en cyklar som passar dem någorlunda, så att de kommer till användning/bjuder in till att cykla oftare, helt enkelt prisvärt för "klassen". De är ännu ganska oerfarna cyklister. Det är MTB stilen som gäller bland kamraterna och vi önskar att de emellanåt kan hänga på farfar ute i terrängen (Farfar har ganska nyligen köpt det försäljaren sa att han skulle ha ;-) men kan inte så mycket). Vi bor lantligt och de har blandat grusväg och asfalt till kompisar och skola samt mycket cykelstigar i skogarna runt om. Inga kraftiga uppför/nerför i vanliga fall. Tror vi ska ha M och L då de är 168 och 178 långa just nu. Funderar på att ta 27,5 hjul, då de verkar vara mer hanterbart för ovana mtb-cyklister?? Inbillar mig att xc-modeller är åt rätt håll?? Många frågetecken hos en mamma som vill att det blir bra. Tack snälla för era åsikter!

Stenmor

Ny medlem
Någon som kan lista några märken nybörjare lätt "luras på" som ni tycker är "big no no" och några märken/modeller som ändå är "ok för ändamålet"?

johan44

Aktiv medlem
Cykelringen är no go, Decathlon kan vara bra. Idag handlar det nog om var det finns cyklar att köpa överhuvudtaget. Hjulstorlek är inte så noga som en del tror... samma med bakväxel, det är inte det viktigaste :)

MTBemil

Aktiv medlem
låter som rätt bra instinkter, beroende på märke kanske small respektive medium passar bättre, men jag skulle nog rekommendera att höra vad en cykelbutik har att säga (behöver ju inte betyda att man köper därifrån), de lär ju både känna till området och kan vara stor hjälp till att ställa in cyklarna, är nog inte en dum idé att höra vad polarna har för nåt så att det verkligen är xc som det skall vara.

Freddie L

Aktiv medlem
27,5 eller 29 spelar liten roll. Xc-orienterad låter helt rätt utifrån vad du beskriver. Växlar spelar liten roll, gaffel gärna en luftdämpad (= enkelt justerbar) om det ryms inom budget. M och L ska stämma i de flesta fall.
Köp cykel i butik i Sverige (lita inte för mycket på trötta butikssäljare, oavsett om de jobbar på lokala Cykel och Gräsklippare eller den stora rikstäckande kedjan, utan lita på ditt eget kunnande och instinkter) eller beställ från webshopp inom Eu.

Tänk bara efter så ni inte råkar köpa för fin cykel om den mest ska stå parkerad utanför en skola eller sporthall, och tvärtom om den mest ska användas till rekreation och nöjescykling.

Tyvärr är det här inte rätt år att köpa cykel, ny eller beg, så hugg när ni hittar nåt!

Stenmor

Ny medlem
Tack hör ni! All input är tacksam att beakta. Jag ska hålla koll här i tråden och spana några dagar.
Decathlon har bara storlek L hemma så jag kan inte beställa till båda där (MTB XC 50 29" EAGLE BLÅ ROCKRIDER). En lokal försäljare säger sig kunna ta hem LAPIERRE EDGE 7.9 och 9.9 samt Giant Talon 3. Är det något att ha?

På Price Runner finns dessutom TREK X-CALIBER 7, Scott Aspect 910 och 920 ...något att ha?.....andra förslag på märken?

Senast ändrad:
Radon ZR Team series (order online, in stock)
Vitus Nucleus (order online)
Vitus Sentier (order online)
Vitus Rapide (order online)
Canyon Grand Canyon 5 (order online, not shipping until July)
Kona Lava Dome (local bike shop)
Kona Fire Mountain (local bike shop)
Trek Marlin series (local bike shop)
Trek X-Caliber series (might be out of price range)
Giant Talon series (local bike shop)
Scott Aspect series (local bike shop)
Cannondale Trail series (local bike shop)
Marin Bobcat Trail series (local bike shop)

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Jag skulle säga att La Pierre 9.9 är ett riktigt bra köp om man tittar på specen. Shimano deore är bra växlar och det sitter en luftgaffel som man kan justera. Gissar att de är rätt lätta även om de är långa och då är en luftgaffel bra. Det är ju iof 29” men är de så långa tror jag inte det är några problem. Dessutom kan det ju vara skönt att köpa från de lokala handlaren om ni behöver service. Det är ont om cyklar och framförallt de med vettiga komponenter till ett bra pris. Min fru har en La Pierre och väldigt nöjd. Det är bra cyklar. Köp säger jag.

Stenmor

Ny medlem
Tack allihop! Två cyklar är på ingång. Men såååå svårt att få tag på om man inte vill vänta till hösten. Väldigt utplockat nu på färg och storlekar. Jag var inne på en La Pierre men det var inte möjligt längre. Det fick bli en Trek Marlin 7 och en Trek x-caliber men jag tror och hoppas grabbarna blir nöjda.

Tack allihop! Två cyklar är på ingång. Men såååå svårt att få tag på om man inte vill vänta till hösten. Väldigt utplockat nu på färg och storlekar. Jag var inne på en La Pierre men det var inte möjligt längre. Det fick bli en Trek Marlin 7 och en Trek x-caliber men jag tror och hoppas grabbarna blir nöjda.
Trek räknas som "tjej-märke" men kan vara bra! Skulle dock rekommendera Yosemite eller Axon, dom är dessutom mycket billigare oxå. Är tillverkade i Asien vilket är bra för dom har väldigt mycket erfarenhet av cykling!

Fundadores

Aktiv medlem

Det kommer bli toppen, bra val!

Stenmor

Ny medlem
Trek räknas som "tjej-märke" men kan vara bra! Skulle dock rekommendera Yosemite eller Axon, dom är dessutom mycket billigare oxå. Är tillverkade i Asien vilket är bra för dom har väldigt mycket erfarenhet av cykling!
"Tjej-märke", oj då! Spontant känns det högst omodernt om vissa cyklister stämplar cykel-märken efter kön och och inte på prestanda. Dels identifierar sig inte alla med endera könet, dels säljs cykeln i både herr och dam-utförande och den är nu så gott som slutsåld i hela landet. Vilket problem! Tänk vad många män där ute som nu cyklar runt på en "tjejcykel" ;-)
Sen kan det så klart vara så att vissa varumärken riktar sina kampanjer mer till kvinnliga köpare och vissa tjejer tar gärna efter andra tjejer som förebilder osv. Om någon har problem med att mina grabbar kör Trek har de nog en del att jobba med själva tänker jag.
Bra med tips på Yosemite eller Axon, för jag ska nog köpa en cykel till mig själv senare i år, men bäst är väl att jag undviker ett "kill-märke"....eller också inte ;-)

Freddie L

Aktiv medlem
"Tjej-märke", oj då! Spontant känns det högst omodernt om vissa cyklister stämplar cykel-märken efter kön och och inte på prestanda. Dels identifierar sig inte alla med endera könet, dels säljs cykeln i både herr och dam-utförande och den är nu så gott som slutsåld i hela landet. Vilket problem! Tänk vad många män där ute som nu cyklar runt på en "tjejcykel" ;-)
Sen kan det så klart vara så att vissa varumärken riktar sina kampanjer mer till kvinnliga köpare och vissa tjejer tar gärna efter andra tjejer som förebilder osv. Om någon har problem med att mina grabbar kör Trek har de nog en del att jobba med själva tänker jag.
Bra med tips på Yosemite eller Axon, för jag ska nog köpa en cykel till mig själv senare i år, men bäst är väl att jag undviker ett "kill-märke"....eller också inte ;-)
Det där hade du inte behövt bry dig om! Det där var ett ”troll” som härjade runt här ett par timmar innan han blev avstängd. Inget av det han skrev stämmer öht.

Grattis till cykelköpen, det blir bra!

Håkan1

Aktiv medlem
"Tjej-märke", oj då! Spontant känns det högst omodernt om vissa cyklister stämplar cykel-märken efter kön och och inte på prestanda. Dels identifierar sig inte alla med endera könet, dels säljs cykeln i både herr och dam-utförande och …
Glöm allt vad den personen skrev. Det var inte en siffra rätt i det inlägget och som Freddie nämnde blev också denna person avstängd från forumet efter att ha trollat flera trådar.

Lycka till med de nya cyklarna! Glöm inte att köpa bra lås om grabbarna ska ha cyklarna till skolan.

Stenmor

Ny medlem
Det där hade du inte behövt bry dig om! Det där var ett ”troll” som härjade runt här ett par timmar innan han blev avstängd. Inget av det han skrev stämmer öht.

Grattis till cykelköpen, det blir bra!
Glöm allt vad den personen skrev. Det var inte en siffra rätt i det inlägget och som Freddie nämnde blev också denna person avstängd från forumet efter att ha trollat flera trådar.

Lycka till med de nya cyklarna! Glöm inte att köpa bra lås om grabbarna ska ha cyklarna till skolan.

Blev lite paff, tur att det finns någon som rensar. Ja, nu är jag själv sugen på ny cykel. Bra där, tanken på lås. Det får vara värt en extra slant. Tack för tips och stöd!

Topp