Tips på att lossa hårt sittandes kassett - MTB

johvist

Medlem
Hej,

Ska byta kassett på MTB:n, men får inte av kassetten, har förmodligen dragit åt den för hårt vid monteringen. Har stått med avdragningsverktyget och kedjepiskan men får inte loss den ändå. Prövade även i skruvstädet utan framgång... Är det någon som har något tips på hur man får av en förbannat hårt sittandes kassett?

Kassetten är en Shimano SLX om jag inte missminner mig.

Förlängda hävarmar kan förbättra möjligheterna om du kan få till det på något bra sätt.

Har du fått bort ändmuttern? Om det är själva kassetten som sitter fast men muttern är väck så har dreven troligen ätit sig in i frihjulsbodyn. Då kan det hjälpa att knacka med gummiklubba på dreven från sidan, eller lägga några trasor emellan och knacka med hammare.
Är det muttern så får du förlänga hävarmen. Slinter kedjepiskan så be någon att dra i kedjan (med typ en poly grip) på andra sidan så den ligger runt en större del av drevet. Prova olika drev och försök ha piskans kedjesnutt vinkelrätt mot hävarmen på densamma.

Högst oklart vad du gjort med avdragningsverktyg och skruvstäd måste jag säga:-)

Lite bilder och tips finns här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/142437/2618002#msg-2618002

Nästa steg är mutterknack, Biltema har en jag använt till både bil och cykel. Jag kan också tipsa om att man skall tänka sig för innan man trycket på knappen. Det kan vara knappen som drar åt kassetter. Jag vet :)

Var bara beredd så att kjedjepiskan inte snurrar med, lås mot stadigt bord eller något

/A

Det är ändmuttern jag inte får bort. Drog fast kassetten i skruvstädet och försökte dra lös muttern, men ska testa igen med mutterdragare!

Makten sa:
Har du fått bort ändmuttern? Om det är själva kassetten som sitter fast men muttern är väck så har dreven troligen ätit sig in i frihjulsbodyn. Då kan det hjälpa att knacka med gummiklubba på dreven från sidan, eller lägga några trasor emellan och knacka med hammare.
Är det muttern så får du förlänga hävarmen. Slinter kedjepiskan så be någon att dra i kedjan (med typ en poly grip) på andra sidan så den ligger runt en större del av drevet. Prova olika drev och försök ha piskans kedjesnutt vinkelrätt mot hävarmen på densamma.

Högst oklart vad du gjort med avdragningsverktyg och skruvstäd måste jag säga:-)

aluminiumringen kan ju ärga fast. att knacka på den kan hjälpa, och även applicera 5-56 eller liknande några dygn.

annars är långa hävstänger hjäpsamt, eller nämnda mutterdragare.

för min del nästan slutat med piskan. brukar om det inte sitter för hårt låsa största drevet i klykan mellan ett par ekrar, med hjälp av en lite grövre skruvmejsel.

aluminiumringen kan ju ärga fast. att knacka på den kan hjälpa, och även applicera 5-56 eller liknande några dygn.

annars är långa hävstänger hjäpsamt, eller nämnda mutterdragare.

för min del nästan slutat med piskan. brukar om det inte sitter för hårt låsa största drevet i klykan mellan ett par ekrar, med hjälp av en lite grövre skruvmejsel.

Bra tips! Jag ska försoka och se om jag kan skruva lös kasset jävlen.

Om du ska köra mutterknack se till att ha en avdragare av vettig kvalisort. När jag försökte samma exploderade avdragaren så fort jag tryckte in knappen.

Då börjar du dra tillräckligt hårt. Jag har hamnat varit i ditt läge några gånger och har dragit av en länk i kedjestumpen en gång och en annan gång gick niten som fäster stumpen vid armen av (lagade med bult).

Ett tips är att förlänga piskans arm med något och antingen be någon annan hålla den eller låsa fast den under en trapp eller liknande. Sen ser du till att få en lång arm till kassettverktyget, håller allt i spänn i (rakt) bra läge, gungar till några gånger och väntar på smällen. Förr eller senare blir det ringen som lossnar.

Nu har jag provat allt möjligt och bestämt att kassetten håller till efter sommaren :whistle: Då ska jag köpa kylspray, mutterknack och kalla på världens startkaste man ...

Väcker liv i en gammal tråd. Kämpade länge med att få loss en kassett som satt benhårt. Fick inte loss den med en stor skiftnyckel. Då kom Biltema till undsättning. När jag hängde mig på detta spärrhandtag och höll kedjepiskan med andra handen knakade det till. Nu är kassetten loss, tjohoo!

Väcker liv i en gammal tråd. Kämpade länge med att få loss en kassett som satt benhårt. Fick inte loss den med en stor skiftnyckel. Då kom Biltema till undsättning. När jag hängde mig på detta spärrhandtag och höll kedjepiskan med andra handen knakade det till. Nu är kassetten loss, tjohoo!
Det där spärrskaftet är grymt bra. (y)

Ser att jag mår bäst av att lämna in till LBS! Plötsliga släpp efter att ha stått och våldat, gillas inte av min skröpliga kropp. Testat, och haft problem med smitande kedjepiska redan..

Tillbaka
Topp