Tips på barnvänliga leder/stigar i Hellastrakten sökes

Hej Happy,

Tänkte ta med dottern till Hellas idag (men funderingen gäller även framöver, samt lillebrorsan i sin tur).

Var ska man börja då? Hon är 7år, har nyligen lärt sig att cykla men har kommit igång otroligt fort. Hon har en Frog 52 hybridcykel som borde nog klara av att ta sig över enkla hinder.

Finns det något bra nybörjarställe ni kan rekommendera?

Tack! Ja, vi hittade tillräckligt att öva på i grusplanen mitt emot stora parkeringen, backen till höger och enkla leder i närheten.

Det går framåt, sakta men säkert ?

20181104_134632.jpg

Fast Sörmlandsleden går inte förbi Hellasgården. Det är en annan led som går från Hellasgården ner mot Solsidan. I trakterna av Sandasjön går de förvisso rätt nära varandra (=på varsin sida om sjön).

Barn lära sej jättesnabbt. Min son, nu 5 år, och jag började stigcykling för ett år sen i Fiskartorpet. Igår cyklade vi Corona och blå spåret tillbaka och idag hälften av gröna spåret. Man behöver en cykel med modern geometri till det: flak styrvinkel och tillräckligt reach. En bra dämpad gaffel och hydroliska skivbromsar är också bra. Idag sade flera biker att stigen var (för) svart för barn. Visst är dom stigarna teknisk utmanande och måste man går uppför och nedför några drops, men dom funkar bra för min son för att man måsta pussla hela tiden.
I Hellas började vi med "Hellas snällaste sidan" från boken "Mountainbiking kring Stockholm". Den är lite mindre tekniskt med mer flow och kanske cykelbart med en enklare mountainbike.

Berk, wow! Att din femåring cyklar Corona är sjukt imponerade. Grattis!

Bra tänkt med Fiskartorpet skulle kunna släpa med junior dit.

Senast ändrad:
Jag ritade ihop detta för några år sedan. Inom det vittonade området hittar man Hellas enklaste stigar. Det smidigaste om man är ute med barn är antagligen att hålla sig intill "huvudvägarna" och sedan göra lagom långa avstickare in på stigarna när man hittar något som ser frestande ut. Det finns stigar överallt så utbudet är enormt.

Området nere vid Skrubba, söder om väg 229, rekommenderas dock inte för barncykling på helgerna. Det är väldigt många motorcrossåkare som kör där.

Latt-cykling-Hellas.png

glitch sa:

På stiger som Corona är han bättre än sin föräldrar. Som jag sade, barnen lärer sig snabbt!

Det var inte tänkt. Vi bor i närheten. Det är nästan max distans från hem min femåriga vill cykla fråm och tillbaka utan tekniska utmaningar.

Berk sa:
Barn lära sej jättesnabbt. Min son, nu 5 år, och jag började stigcykling för ett år sen i Fiskartorpet. Igår cyklade vi Corona och blå spåret tillbaka och idag hälften av gröna spåret. Man behöver en cykel med modern geometri till det: flak styrvinkel och tillräckligt reach. En bra dämpad gaffel och hydroliska skivbromsar är också bra. Idag sade flera biker att stigen var (för) svart för barn. Visst är dom stigarna teknisk utmanande och måste man går uppför och nedför några drops, men dom funkar bra för min son för att man måsta pussla hela tiden.
I Hellas började vi med "Hellas snällaste sidan" från boken "Mountainbiking kring Stockholm". Den är lite mindre tekniskt med mer flow och kanske cykelbart med en enklare mountainbike.

Bra jobbat! Kul att läsa sådana berättelser =)

Ja, boken har jag också. "Hellas snällaste sida" är aningen enklare än genomsnittet i området... men fortfarande lite för tekninsk för dottern.

Aron sa:
Jag ritade ihop detta för några år sedan. Inom det vittonade området hittar man Hellas enklaste stigar. Det smidigaste om man är ute med barn är antagligen att hålla sig intill "huvudvägarna" och sedan göra lagom långa avstickare in på stigarna när man hittar något som ser frestande ut. Det finns stigar överallt så utbudet är enormt.

Området nere vid Skrubba, söder om väg 229, rekommenderas dock inte för barncykling på helgerna. Det är väldigt många motorcrossåkare som kör där.

Kanon Aron! Tack för tipset =)

glitch sa:

Håller med. Fast mer är wow. Tror inte min 5-åring skulle ha en chans att ens leda runt cykeln på Corona. Bara att ta sig så långt ut i skogen ned cykel och barn är informerande.

CosmicGirl sa:
Ja, boken har jag också. "Hellas snällaste sida" är aningen enklare än genomsnittet i området... men fortfarande lite för tekninsk för dottern.

Har bara erfarenhet med min egen familj, men jag tror att cykeln gör en hel del. Jag klarade nästan inte Fiskartorpet på min gamla mountainbike med gammaldags geometri. När jag såg att min son gick mycket bättre än jag på sin moderna MTB, köpte jag också en med modern geometri för mig själv. Direkt var alla stigarna mycket enklare och roligare. Geometrien av många barncyklar är ännu värre än min gamla MTB, framförallt standover height som man vill har jättelåg i Hellas.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Fast Sörmlandsleden går inte förbi Hellasgården. Det är en annan led som går från Hellasgården ner mot Solsidan. I trakterna av Sandasjön går de förvisso rätt nära varandra (=på varsin sida om sjön).

Hmm, ja det har du rätt i.. Det är iaf den jag syftar på, och Sörmlandsleden den leder till! Typ sandstigar i fin skog!

pero02 sa:
glitch sa:

Håller med. Fast mer är wow. Tror inte min 5-åring skulle ha en chans att ens leda runt cykeln på Corona. Bara att ta sig så långt ut i skogen ned cykel och barn är informerande.

Min erfarenhet är att det är enklare för barn att ta sig ut långt i skogen med cykel än utan. För att göra längre vandringar i skogarna, tåg vi med min sons (vanliga) cykel. Det är mycket enklare och roligare att cykla 5 kilometer än att går för en fyraårig. Men det finns en risk att barnen blir för trött och man måste bära både barn och cykel, så man måste göra en bra kalkyl!

CosmicGirl sa:
Tänkte ta med dottern till Hellas idag (men funderingen gäller även framöver, samt lillebrorsan i sin tur).

Var ska man börja då? Hon är 7år, har nyligen lärt sig att cykla men har kommit igång otroligt fort. Hon har en Frog 52 hybridcykel som borde nog klara av att ta sig över enkla hinder.

Tittade nu på geometrien av Frog 52, den har en styrvinkel av 71 grad och front-center är 504 mm. Min sons Canyon har 68 grad och 525 mm front-center. Tror att din dotter måste vara betydligt längre en min son som är 1.16, men hon kör med framhjulen närmare. Om du vill cykla stiger in Hellas med henne och har pengarna, skulle jag rekommendera att köpa en 24-tums MTB med mindre styrvinkel.

Senast ändrad:
Berk sa:
CosmicGirl sa:

Tittade nu på geometrien av Frog 52, den har en styrvinkel av 71 grad och front-center är 504 mm. Min sons Canyon har 68 grad och 525 mm front-center. Tror att din dotter måste vara betydligt längre en min son som är 1.16, men hon kör med framhjulen närmare. Om du vill cykla stiger in Hellas med henne och har pengarna, skulle jag rekommendera att köpa en 24-tums MTB med mindre styrvinkel.

Tack! Hon är faktiskt liten för sin ålder och när vi köpte Frogen i maj hade hon knappt 51cm i grenmått. En lätt och lättrullad cykel kändes viktigt när hon höll på lära sig att cykla men jag håller med om att geometrin är lite speciell på Frog cyklar.
Nästa steg blir definitivt en 24"-Hellasvänlig MTB. Med dropper ;)

CosmicGirl sa:
Tack! Hon är faktiskt liten för sin ålder och när vi köpte Frogen i maj hade hon knappt 51cm i grenmått. En lätt och lättrullad cykel kändes viktigt när hon höll på lära sig att cykla men jag håller med om att geometrin är lite speciell på Frog cyklar.
Nästa steg blir definitivt en 24"-Hellasvänlig MTB. Med dropper ;)

Lätt och lättrullad är definitiv viktig! Min sons Canyon vägde 9 kg, som är lagom för en barncykel. Nu är den 1.2 kg tyngre för att jag byte ut gaffeln till en dämpade efter han klagade flera gånger om ont i handnerverna på stökiga stiger kring Stockholm. 10.2 kg är mycket för en barn av 22 kg. Kan inte tänka mej att cykla på en MTB av 35 kg!
Lättrullad är den Canyon, på jättefina och lätta Kenda däck. Grövre däck behövs inte för barnen i Hellas för att det är mestadels häll.

Senast ändrad:
Hej!

Trailforks hjälper dig att hitta lätta stigar.
https://www.trailforks.com/region/hellas-och-nackaskogarna/

Lila färg är grusväg eller elljusspår (så lätt att en barnvagn kan skjutas fram).
Grön färg är lätt stig (...blå - röd - svart).

Finns som app i din iPhone / Android.
Kostar inget och har ingen reklam.
I appen laddar du ned region Sverige.

/Örjan, Trailforks Sverige-admin

OrjanX sa:
Hej!

Lila färg är grusväg eller elljusspår (så lätt att en barnvagn kan skjutas fram).

Jag skulle vilja påstå att färgmarkeringarna är skapligt vilseledande. Exempelvis är blå vandringsleden blåmarkerad medan gröna vandringsleden är rödmarkerad trots att svårighetsgraden är i princip identisk. I Sicklaskiftet är både "Traktormakt" och "Fem svåra" rödmarkerade trots att den förstnämnda är betydligt lättare (och mindre kuperad). Gula ovanför Källtorpssjön skulle jag säga är bland det svåraste som inte är utför, och den är bara röd.

Hej!

Världen är inte perfekt. Många faktorer spelar in på graderingen av en stig, inte bara kupering. Jag kan bara hålla med att graderingen är lite skev (minsta sagt) i Hellas och även på andra ställen. Att sätt endast en nuffra/färg på hela stigen som gradering är nästan omöjligt. Men det finns också fält för gradering av klättringar och fysisk utmaning. Och kryssrutor för tekniska svårigheter (drop, spänger osv). Dessa fält är tyvärr inte alltid ifyllda.

Finns flera som försöker med ord beskriva vad som krävs för de olika graderna. Här är en sådan (flera andra finns som t.ex mäter bredd på stig, höjd på stenar och drop, med mera):
https://scotland.forestry.gov.uk/ac...ozrU8ZWJgMnQGI2DplmPT-nZr9bsHILR6BdJD1HyyMZOI

Bäst är om du på själva sajten kommer med dina synpunkter. Du kan rösta om graden på respektives stigs sida. Om flera röstar för en förändring så kan vi ändra så det bli mer rätt.
Blå spåret t.ex.: https://www.trailforks.com/trails/bla-sparet/
Bredvid gardering finns en länk "rate" där du kan uttrycka din åsikt (du måste vara inloggad på ditt TF-konto förstås). Eller skriv en kommentar i fältet längst ned. Eller gå direkt och redigera stigen som sedan en lokal admin granskar och ev. godkänner.

Trailforks stignät är byggda av dess användare. Hjälp gärna till och göra det bättre.

Med vänlig hälsning

Makten sa:
OrjanX sa:
Hej!

Jag skulle vilja påstå att färgmarkeringarna är skapligt vilseledande. Exempelvis är blå vandringsleden blåmarkerad medan gröna vandringsleden är rödmarkerad trots att svårighetsgraden är i princip identisk. I Sicklaskiftet är både "Traktormakt" och "Fem svåra" rödmarkerade trots att den förstnämnda är betydligt lättare (och mindre kuperad). Gula ovanför Källtorpssjön skulle jag säga är bland det svåraste som inte är utför, och den är bara röd.

glitch sa:

Kan lägga till att store delar av Fiskartorpet är tekniskt mindre utmanande, men lite mer kuperad än manga stiger i Hellas (t.ex. Corona) och därför bli en fyra/femåriga snabbt trött. Men pumptracken som Specialized har byggt uppe vid skidhoppen är jätteroligt för barn!

OrjanX sa:
Hej!

Världen är inte perfekt. Många faktorer spelar in på graderingen av en stig, inte bara kupering. Jag kan bara hålla med att graderingen är lite skev (minsta sagt) i Hellas och även på andra ställen. Att sätt endast en nuffra/färg på hela stigen som gradering är nästan omöjligt. Men det finns också fält för gradering av klättringar och fysisk utmaning. Och kryssrutor för tekniska svårigheter (drop, spänger osv). Dessa fält är tyvärr inte alltid ifyllda.

Finns flera som försöker med ord beskriva vad som krävs för de olika graderna. Här är en sådan (flera andra finns som t.ex mäter bredd på stig, höjd på stenar och drop, med mera):
https://scotland.forestry.gov.uk/ac...ozrU8ZWJgMnQGI2DplmPT-nZr9bsHILR6BdJD1HyyMZOI

Bäst är om du på själva sajten kommer med dina synpunkter. Du kan rösta om graden på respektives stigs sida. Om flera röstar för en förändring så kan vi ändra så det bli mer rätt.
Blå spåret t.ex.: https://www.trailforks.com/trails/bla-sparet/
Bredvid gardering finns en länk "rate" där du kan uttrycka din åsikt (du måste vara inloggad på ditt TF-konto förstås). Eller skriv en kommentar i fältet längst ned. Eller gå direkt och redigera stigen som sedan en lokal admin granskar och ev. godkänner.

Trailforks stignät är byggda av dess användare. Hjälp gärna till och göra det bättre.

Med vänlig hälsning

Makten sa:
OrjanX sa:
Hej!

Hej,

Tack för tipset! Jag har faktiskt använt Trailforks i Hellas.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3333248/3360587#msg-3360587

Jag kan hålla med om att svårighetsgraden inte alltid stämmer med färgen (som iofs, kan vara lite jobbigt när man cyklar med barn) men helt OK som helhet när man cyklar själv. Tycker också det är bra att man kan lämna feedback.

Du sätter fingret på några svagheter i graderingsystemet.

1. Endast fyra steg för stigcykling gör att varje grad blir mycket bred. Det finns förvisso en orange grad för renodlade pro dh-linjer. Kanske fingradering med +/- kunde införas.

2. Själva definitionerna är (kanske) föråldrade m.a.p. vad en modern stigcyklist klarar.

3. Det finns många duktiga cyklister i Hellas vilket gör att graderna tenderar att underskattas. Jag jämför med klättervärlden, där jag huserade i 10 år, där debatter om gradering och s.k. sandbagging (grov undergradering) florerar. Men även gradinflation förekommer. Klättervärlden har dock en mycket större skala med nån typ av fingradering (t.ex. +/-, eller a, b, c, d) av varje större steg.

4. Om hela Hellas vore rött faller liksom halva poängen med graderingen. Att en del stigar är blå får kanske tolkas som att de är ljusröda. Vi behöver också våga ta i bruk den svarta färgen mera. I dag är endast tre DH-SBR-linjer svarta. Några av de tuffaste röda tramp-stigarna skulle kanske klassas upp (t.ex. Gula spåret som du föreslaget mkallstrom, jag har cyklat den en gång tror jag).

5. Ett sätt är kanske att dela upp de långa stigarna i kortare sektioner där varje del graderas för sig. Men godtyckligheten och fragmenteringen torde snart bli ett värre problem. TF:s skapare förordar dock att en (namngiven) stig som korsar en annan stig där bör avslutas och en ny stig, med nytt namn, påbörjas. De gamla långa linjerna får då definieras som rutter (kombinationer av stigsegment). Det torde bli ett jobbigt jytter av det hela.

Att digitalisera sönder stigarna är ingen bra idé, måste få finnas lite äventyr kvar att uppleva också.

/Örjan

mkallstrom sa:
OrjanX sa:
Ska man gå efter den där definitionen skulle jag säga att i stort sett inget i Hellas är lättare än rött, bortsett från Milbanan som jag skulle klassa som blå.

Aron sa:

Kan stämma in helt. Första två gånger vi cyklade Hellas snällaste sida körde vi fel flera gånger kring Tenntorpsvägen. Man hittar alltid enkla, slingrande stigar som är barnvänliga. Jag, och jag tror min son också, gillar första delen av Hellas snällaste sida, som har lagom häll och sten. Men min son gillar nedfarten Hola Bandola ännu mer! I slutet vill han alltid stanna och leka vid källan.

Tillbaka
Topp