Tips på bästa pendlarcykeln

Igår lämnade jag in min gamla trotjänare Scott Sub 45 på service. Vad som skulle bli en enkel service, trodde jag, visade sig bli betydligt mer kostsamt. Verkstaden menade att både kedja och växelkassett baktill behöver bytas ut och dessutom upptäckte de en spricka i framgaffeln och rekommenderar att byta ut även den. Totalt landar kostnaden för detta på omkring 4000 kronor. Jag har därför börjat titta på vad det skulle kosta att köpa en ny cykel.

Jag pendlar till jobbet 13 km enkel väg (inte varje dag men när mitt jobbschema tillåter och det inte spöregnar. Jag cyklar året runt, men absolut främst under vår/sommar/höst).
Nuvarande Scott har 24 växlar men jag kan tänka mig något färre. Jag har egentligen inte haft behov av samtliga 24
Nuvarande Scott har mekanisk broms men jag har förstått att hydrauliska är att föredra. Om någon tvärtom tycker att mekanisk är bättre tar jag gärna emot argument varför.
Nuvarande cykel köpte jag för över tio år sen och den kostade då någonstans mellan 6-7000. Jag letar efter en cykel i ungefär samma prisklass, möjligen lite mer men inga 24000-cyklar.

Än så länge har jag tittat på två alternativ, båda Tunturi-cyklar. Kan någon upplysa mig om vad som i praktiken skiljer dessa två från varandra och om prisskillnaden är försvarbar?

Igår lämnade jag in min gamla trotjänare Scott Sub 45 på service. Vad som skulle bli en enkel service, trodde jag, visade sig bli betydligt mer kostsamt. Verkstaden menade att både kedja och växelkassett baktill behöver bytas ut och dessutom upptäckte de en spricka i framgaffeln och rekommenderar att byta ut även den. Totalt landar kostnaden för detta på omkring 4000 kronor. Jag har därför börjat titta på vad det skulle kosta att köpa en ny cykel.

Jag pendlar till jobbet 13 km enkel väg (inte varje dag men när mitt jobbschema tillåter och det inte spöregnar. Jag cyklar året runt, men absolut främst under vår/sommar/höst).
Nuvarande Scott har 24 växlar men jag kan tänka mig något färre. Jag har egentligen inte haft behov av samtliga 24
Nuvarande Scott har mekanisk broms men jag har förstått att hydrauliska är att föredra. Om någon tvärtom tycker att mekanisk är bättre tar jag gärna emot argument varför.
Nuvarande cykel köpte jag för över tio år sen och den kostade då någonstans mellan 6-7000. Jag letar efter en cykel i ungefär samma prisklass, möjligen lite mer men inga 24000-cyklar.

Än så länge har jag tittat på två alternativ, båda Tunturi-cyklar. Kan någon upplysa mig om vad som i praktiken skiljer dessa två från varandra och om prisskillnaden är försvarbar?

Känns som du betalar mest för lättare vikt, sen ser ju ramarna olika ut, själv tycker jag den billigare är snyggare. :)

Känns som du betalar mest för lättare vikt, sen ser ju ramarna olika ut, själv tycker jag den billigare är snyggare. :)
ok så ingen större skillnad då med andra ord. Tror du att dessa två modeller funkar för pendling i alla väder, även vintertid? Jag kommer framför allt att köra under barmarkssäsongen men det kan ju hända att man får feeling och vill ut även när Kung Bore hälsar på.

ok så ingen större skillnad då med andra ord. Tror du att dessa två modeller funkar för pendling i alla väder, även vintertid? Jag kommer framför allt att köra under barmarkssäsongen men det kan ju hända att man får feeling och vill ut även när Kung Bore hälsar på.
Hur den är att cykla på vinter är ju nästan omöjligt att veta, mycket beror ju på förvaring. Det enda jag ser som kan krångla är bromsarna som är hydrauliska, om det blir riktigt kallt kan bromsvätskan svälla och bromsarna ligger på. Vad hade du för bromsar på den andra cykeln?

Hur den är att cykla på vinter är ju nästan omöjligt att veta, mycket beror ju på förvaring. Det enda jag ser som kan krångla är bromsarna som är hydrauliska, om det blir riktigt kallt kan bromsvätskan svälla och bromsarna ligger på. Vad hade du för bromsar på den andra cykeln?
Känns ändå som ett bra mycket bättre alternativ än en vajerbeklädd mekanisk skivbroms som fryser vid -0.5c

Skulle du kunna utveckla det där om hydrauliska bromsar och vinter? Enligt vad jag läst är det snarare mekaniska bromssystem som inte riktigt klarar om det är riktigt, riktigt kallt. Jag har i och för sig inte upplevt några problem med mekaniska bromsar själv men brukar heller inte cykla på vintern särskilt ofta.

RX:en har lite finare komponenter men om det märks i praktiken är en annan sak. Båda tar 37mm däck och då kan då få in dubbdäck om du cyklar där det kan finnas is.

Idag var jag på cykelbutiken och spanade in cyklarna Det resulterade i att jag fick ytterligare ett alternativ att ta ställning till: Specialized Sirrus X 2,0. Tjejen i butiken menade att den var bättre än Tunturis RX500, framför allt för att komponenterna överlag var bättre. Sirrusen har bara åtta växlar, vilket är nytt för mig då jag är van vid att en pendlarcykel bör ha minst 20 växlar. Säljargumentet var att åtta växlar gör att det är färre delar som kan gå sönder, och det stämmer kanske vad vet jag. Jag är en glad amatör som gillar att cykelpendla till jobbet.

Jag vore ytterst tacksam om någon kunnig kunde titta även på Sirrusmodellen och säga om den är något att ha. Jag ska som sagt använda den till att cykelpendla till jobbet, 13 km enkel väg. Inte jättebranta backar, men de finns. Jag bor söder om Stockholm och jobbar inne i centrala stan. Kommer jag att sakna fler växlar om jag väljer denna Sirrus-modell som bara har åtta växlar? Verkar det vara kvalitetskomponenter på cykeln? Jag noterar att det inte är Shimano-delar. Är det ett dåligt tecken?

Jag känner inte till komponenterna på Sirrusen. Men de är förmodligen hyffsat likvärdiga Tunturin. De brukar vara ganska likvärdiga på cyklar i den prisklassen. Jag tycker du ska testa alla (om du inte redan gjort det). Vilken känns bäst/roligast? Stirra dig inte blind på antalet växlar, du klarar dig gott med 8 Känn även efter hur andra delar känns. Hur känns sadeln? Styret - har de olika cyklarna olika bredd eller sweep? Vilken känns bäst? Sånt är viktigare än antal växlar på en pendlare, tycker jag.

Jag skulle välja en cykel utan framväxel 7dar av 7 för Stockholmspendling.
Men jag skulle *aldrig* välja en cykel utan fästen för skärmar och pakethållare, kolla på det först.
Det är rent snack att hydraulvätska skulle *svälla* i kyla, saker *krymper* i kyla. Det skulle möjligen vara om vätskan var så kontaminerad av vatten att den sväller då vattnet fryser, men är det så mycket vatten i skulle bromsarna fungerar rätt dåligt redan. Jag *har* varit med om att en broms började läcka i stark kyla, troligen pga packningar som krympte.

Jag vore ytterst tacksam om någon kunnig kunde titta även på Sirrusmodellen och säga om den är något att ha.
Hustrun har sedan flera år en Specialized Sirrus köpt på TCM som pendlarcykel,
det är en annan modell (med 2X) men hon är nöjd med den, förutom en sak:
Bakväxeln var en enkel modell som blev förstörd efter en vinters kort pendling på sopsaltade cykelbanor.
Men de hydrauliska skivbromsarna har fungerat helt utan problem.

Tillbaka
Topp