eriknorbergh
Medlem
Tips på bästa pendlarcykeln
Igår lämnade jag in min gamla trotjänare Scott Sub 45 på service. Vad som skulle bli en enkel service, trodde jag, visade sig bli betydligt mer kostsamt. Verkstaden menade att både kedja och växelkassett baktill behöver bytas ut och dessutom upptäckte de en spricka i framgaffeln och rekommenderar att byta ut även den. Totalt landar kostnaden för detta på omkring 4000 kronor. Jag har därför börjat titta på vad det skulle kosta att köpa en ny cykel.
Jag pendlar till jobbet 13 km enkel väg (inte varje dag men när mitt jobbschema tillåter och det inte spöregnar. Jag cyklar året runt, men absolut främst under vår/sommar/höst).
Nuvarande Scott har 24 växlar men jag kan tänka mig något färre. Jag har egentligen inte haft behov av samtliga 24
Nuvarande Scott har mekanisk broms men jag har förstått att hydrauliska är att föredra. Om någon tvärtom tycker att mekanisk är bättre tar jag gärna emot argument varför.
Nuvarande cykel köpte jag för över tio år sen och den kostade då någonstans mellan 6-7000. Jag letar efter en cykel i ungefär samma prisklass, möjligen lite mer men inga 24000-cyklar.
Än så länge har jag tittat på två alternativ, båda Tunturi-cyklar. Kan någon upplysa mig om vad som i praktiken skiljer dessa två från varandra och om prisskillnaden är försvarbar?
www.tcmcykel.se
www.tcmcykel.se
Jag pendlar till jobbet 13 km enkel väg (inte varje dag men när mitt jobbschema tillåter och det inte spöregnar. Jag cyklar året runt, men absolut främst under vår/sommar/höst).
Nuvarande Scott har 24 växlar men jag kan tänka mig något färre. Jag har egentligen inte haft behov av samtliga 24
Nuvarande Scott har mekanisk broms men jag har förstått att hydrauliska är att föredra. Om någon tvärtom tycker att mekanisk är bättre tar jag gärna emot argument varför.
Nuvarande cykel köpte jag för över tio år sen och den kostade då någonstans mellan 6-7000. Jag letar efter en cykel i ungefär samma prisklass, möjligen lite mer men inga 24000-cyklar.
Än så länge har jag tittat på två alternativ, båda Tunturi-cyklar. Kan någon upplysa mig om vad som i praktiken skiljer dessa två från varandra och om prisskillnaden är försvarbar?
Hybridcykel Tunturi RX 500 | Svart | Herr | TCMcykel.se
Köp Hybridcykel Tunturi RX 500 | Svart | Herr online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Tunturi
Hybridcykel Tunturi CX 500 | Antracite | Hybridcykel | TCMcykel.se
Köp Hybridcykel Tunturi CX 500 | Antracite | Hybridcykel online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Tunturi