Tips på beg landvägsracer

bmwpower

Ny medlem
Skulle vilja ha tips på bra begagnad landsvägsracer, tycker det är svårt att att se vad som är prisvärt och vad som är lämpligt att betala för en 2-3 år gammal cykel.
Gärna en cykel med lite mer åt komforthållet
Krav
Kolfiber
Budget 10-20000kr

Senast ändrad:
Har du inte koll på racercyklar ner på komponentnivå kan det bli svårt att navigera andrahandsmarknaden. Många verkar vilja få ut fantasisummor. Dessutom ska du ha koll på storlekar och mått. För 10-20kkr går det att hitta ganska många alternativ i butik där du kan få hjälp.

Jo komponenterna har jag kolla på men känns som priserna hoppa rejält beroende på om det är en biachi, scott, carvelo etc
Tänker mig 105 eller ultegra, det duger mer än väl.
Längd 1,79 vikt 78kg motionslopp under sommar perioden

bmwpower sa:
Jo komponenterna har jag kolla på men känns som priserna hoppa rejält beroende på om det är en biachi, scott, carvelo etc
Tänker mig 105 eller ultegra, det duger mer än väl.
Längd 1,79 vikt 78kg motionslopp under sommar perioden

Hoppas du inte tar illa upp, men jag tog mig friheten att skicka dig ett PM... :)
Mvh Milan

För 20000 kan du få en schysst ny kolfiberhoj med Ultegra om du köper via nätet, t ex har väl Canyon någon modell. Något år gammal kolfiber-ultegra-racer av allmänt hög kvalitet kan du säkerligen hitta för 10-15000.

Vill du ha skapligt oracig sittställning ska du lära dig att tolka geometritabeller samt kolla att det finns tillräckligt mkt kvar av framgaffeln så att du kan få styret på den höjd du vill ha det. Något förenklat så vill du ha en cykel i lagom storlek med hyfsat högt värde på stack/reach vilket ofta i praktiken betyder relativt långt styrrör (headtube).

Senast ändrad:
d_anders sa:
För 20000 kan du få en schysst ny kolfiberhoj med Ultegra om du köper via nätet, t ex har väl Canyon någon modell. Något år gammal kolfiber-ultegra-racer av allmänt hög kvalitet kan du säkerligen hitta för 10-15000.

Vill du ha skapligt oracig sittställning ska du lära dig att tolka geometritabeller samt kolla att det finns tillräckligt mkt kvar av framgaffeln så att du kan få styret på den höjd du vill ha det. Något förenklat så vill du ha en cykel i lagom storlek med hyfsat högt värde på stack/reach vilket ofta i praktiken betyder relativt långt styrrör (headtube).
+1
Köp absolut inte begagnat för 20k. Du vet inte vad cykeln varit med om, och garantier etc gäller oftast bara första ägaren. Det är verkligen att köpa grisen i säcken, samtidigt som din kravspecifikation möjliggör köp av fabriksny cykel.

Igino Cazzola sa:
I TSs kravbild ryms även 0-milare (min LBS brukar sälja fjolårshojar med 30% rabatt).
+1 på den.
Speciellt om man är nybörjare och inte riktigt vet. (Även om det är ett bra utbud av nästan nya postorderhojar i fel storlek på k&s - vilket kan vara en hint...)

Tillbaka
Topp