Tips på billig fatbike i rätt storlek?

Stålis

Aktiv medlem
Tänkte köpa en fatbike till frugan och har egentligen två punkter jag behöver lite guidning på.

1. Den ska ju vara ruskigt billig. Typ Biltema/Jula-billig. Har ni några tips på nåt? Jag har sökt lite men hade tänkt hinna med lite arbete under arbetstiden också så ni kanske har några bra svar direkt? :)

2. Storlek. Frugan är 165 cm kort så jag antar att en 16" ram vore hyggligt rätt om, man generaliserar lite? Problemet är att jag inte hittar den storleken på cykel åt henne. Jag hittade en cykel som hade ett hyggligt pris kontra kvalité men då var den på 17". Skulle det förstöra upplevelsen helt tror ni?

Hoppa över är mitt tips. Det finns nog inga förutsättningar för att frugan din ska få en positiv upplevelse av fatbiking å då blir den ju inte heller använd.

frid!

Håller med. Om alternativet är 20 kilos blyklump så är det bättre att hoppa över.
Kolla om det finns möjlighet att hyra istället.

Vill frun ha en fatbike? Eller är det du som vill att frun ska ha en?

Är det hon själv som vill ha en, försök få henne att prova en hyfsad och en billigare och se vad hon säger.

Är det du som vill väcka ett intresse så bör du nog söka dig mot en lite högre nivå. Min grundregel när jag försöker lura på frun något är att inte köpa något jag kan tänka mig att använda själv. Sedan kanske jag uppger en modifierad prislapp till henne för att hon ska slippa ångesten. :) Men så används grejerna istället.

Hej och tack för alla tips! :)

Jag har en fatbike själv och frugan tycker att det ser kul ut.

Det är en Surly Pugsley jag har och den är ju inte direkt lätt den heller. De billigare fatbikesen klockar in på liknande vikt men sämre känsla i växel och sämre däck - det vet jag. Frugan är 100% okänslig för känslan i tekniken så det är mest däcken jag är orolig för.

Största anledningen till fatbike är nog att vi bor på sjöbotten och har massor med stigar på sand runt om oss. Dessutom relativt lång vinter. Frugan är lite osäker i kurvorna så därför tänker jag att en fatbike skulle kunna fungera.

Tipset på Nakamuran var ju rätt schysst! Skall kollas.

Var inne i en Julabutik för ett tag sedan och provsatt deras fatbike (kayoba) för 3999:-. Det kändes osäkert bara att sitta på den stillastående i butik, men jag har lite ovänner som jag ska rekommendera den till...

*EDIT* Hepp! Där gjorde jag mig själv skyldig till det jag ogillar mest. Självtillräckliga svar på konkreta frågor, dvs att inte specificera v-a-r-f-ö-r man ogillar något, bara a-t-t man gör det. "Jag har haft en X, och det kan jag säga att jag aldrig skulle skaffa en sådan om jag var du".

Alltså:
Varför jag inte gillade Kayoba Fatbike (förutom fel strl för mig):
Konstig geo, gaffelvinkeln spelade inte riktigt med däckens formfaktor.
När jag knep åt bromsen flexade och vek sig bromsskivan.
Tung, men med svajig ram.

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
Lägg till några tusen från din egen ficka och ge frugan en White Fat i julklapp! :)

Jag kollade faktiskt på deras White 4 Fat lite men jag får känslan av att det är lite av ett hopplock och dessutom med klassens sämsta däck. Är man uppe i de slantarna kan man lika gärna hosta upp nån lusentapp till .. men sen är man inne i snurren man alltid hamnar i. :)

Min fru kan köra min 4 fat lite i medium utan bekymmer och hon är i ca 165 lång btw.
I all ärlighet är inte snowshoedäcken som sitter på 4fat så jäkla dåliga. På asfalt suger dom men på grusiga vägar, stigar, gräsytor och ospårad terräng är det verkligen inte särskilt dåligt.

On-one fatty! Ber om ursäkt ifall någon redan nämnt den. Riktigt välbyggd samt utrustad brittiskt bygge för 1099£ helt okej pris tycker jag för så pass mycket roliga grejer! ✌

Tillbaka
Topp