Tips på bra året-om pendlare

skurpi

Medlem
Halloj.

Jag sitter och kollar runt efter en bra året-om pendlare till tjejen. Jag kollar mest efter hybrider eller "trekking" cyklar, och de alla verkar ha gemensamt att de kör smala däck. Med tanke på de senaste par dagars väder i stockholm så håller inte det. För att få på breda däck så hamnar man på MTBs vilket innebär en e.v. tung och onödig framdämpare, plus att den blir lite extra iögonfallande för tjuvar.

Kravlistan är som följer:
* Året-om pendlare
- Stabil på vintern
- low maintenance
- Kan ha "tillräkligt" breda vinterdäck (lös definition med flit)
* Flerväxlad (7 eller fler)
* Praktiska tillbehör
- Pakethållare
- Stänkskärmar
* Helst under 5000kr

Möjligtvis tunga krav, men om ni har några tips på bra cyklar som uppfyller detta så uppskattas det!

Annars om ni har bra synpunkter på vad en året-om pendlare innebär för er så är det också intressant =)

Mvh,
/S

Det funkar kanon att pendla året om med smala däck. Jag upplever som att de styr bättre i snö.
Jag har en CX då jag gillar bockstyre. Kan absolut rekommendera en CX till pendlare.

Jag tycker att jag äntligen är hemma, efter 15 års pendling har jag löst det perfekt, dessutom nära gratis:
En mtb som var fin på sin tid, med stel gaffel. Nya hjul med feta slicks rullar snabbt o bekvämt, utan att fippla med adapters för större hjul. Ställa ifrån mig på stan-faktorn är ganska hög.
Jag hade kunnat nöja mig med ett par extra hjul för vinterbruk, men jag hade händelsevis två kandidater så jag satte bockstyre 'finhjul ' (nåja) o skicka på sommarpendlaren, rakt styre fulhjul m dubbdäck extrema skärmar o mängder med reflextejp på vinterpendlaren.

Tänkte uppdatera med vad vi köpte till slut.

Det blev en vit Specialized Source Step Through. Hittar ingen exakt länk till den, men här är rangen http://www.specialized.com/is/en/bikes/multi-use/source/sourcecompstepthrough
3x8 växlar, v-bromsar, etc.

Köpte den från Specialized concept store på Söder i Stockholm. ca 5500kr. Då ingick allt förutom lysen och lås, men det hade man liggandes. Och "så länge man har specialized komponenter på dem så finns det garanti".
Väldigt lätt och lättcyklad cykel, har slängt på vinterdäcken och den funkar klockrent.

Tack för alla tips! Det lutade åt en Scott Sub 35 Solution, men hittade ingenstans att prova den, eller köpa för den delen.

Tillbaka
Topp