Tips på bra däck för pendling

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum

ybs

Aktiv medlem
Howdy om man utgår från en modell "gravel bike" med 28" däck mellan 700c x 32-38 så behöver jag tips. Det kommer nästan uteslutande att bli asfalt och jag kommer slänga på dubbdäck vintertid.

När jag började kolla guider typ "best commuting tires 2022" etc så insåg jag att allt som är kopplat till pendling hamnar automatiskt i trekking/touring/commuting facket och innebär oftast att punkeringsskydd, hållbarhet och pris hamnar i fokus. Medan vikt, grepp och rullmotstånd verkar bli sekundärt?? Vad är det för magiskt som sker just när man pendlar som kräver stenhårda kevlarmonster som dessutom ofta är asfula? Cyklade i flera år kortare pendling inne i Stockholm på en gammal damcykel med slitna däck och fick aldrig punktering.

Hur som helst går jag och lurar på ett snabbt gravel-däck typ Vittoria Terreno Dry TNT. Lite extra punkeringsskydd, verkar snabbt på asfalt, bra grepp och man kan även köra grusväg om man vill. Borde inte något sådant vara bättre än typ Schwalbe marathon plus/supreme, conti contact etc?

Conti gatorskin ser ok ut men hur funkar det i regn.. halt?

Panaracer pasela protite ser visuellt helt perfekt ut men fick ju fruktansvärda betyg kopplat till punkteringsskydd.

WTB Byway TCS Light/Fast Rolling SG2 är också ett däck jag tror stenhårt på som har fått bra betyg. I dagsläget står det nog mellan det och vittoria terreno dry.

Ok vad säger pendlingsproffsen?

Conti Cyclocross Speed rullar lätt och behagligt mellan Solna och Kista. Speciellt punkterningsbenägna tycker jag inte de är.

/Martin

Tja allt beror på. En modern lösning på problemet med punktering är att köra tubeless. Då krävs det stora hål för att guckan inte ska täta men du behöver ha med dig en pump. Om du inte ska köra tubeless så rekommenderar jag att ta det mest punkteringssäkra du kan hitta under årets kalla månader och att satsa på lite mer lättrullande på det varma halvåret. Det är inte skoj att behöva laga en punktering i regn och några få plusgrader.
Om du lyckades med flera år inne i Stockholm utan punktering hade du tur. Jag har punkterat på häftstift, märlor, taggar från nedklippta taggbuskar, glasbitar och mycket annat.

Jag har pendlat många mil på jack brown blue. Fungerat utmärkt. Bra livslängd, tåliga, rullar huggligt lätt (bättre än 4seasons, men sämre än racerdäck), prisvärda, suger balle att montera på TL fälgar när de är nya.
IMG_20200202_141813_657.jpg

Jag har pendlat många mil på jack brown blue. Fungerat utmärkt. Bra livslängd, tåliga, rullar huggligt lätt (bättre än 4seasons, men sämre än racerdäck), prisvärda, suger balle att montera på TL fälgar när de är nya.Visa bilaga 540331
De såg intressanta ut! De har ju fått bra recensioner. Synd att det inte finns bredare men de hamnar på listan!

De såg intressanta ut! De har ju fått bra recensioner. Synd att det inte finns bredare men de hamnar på listan!
Passar perfekt på min cykel då svullna 35or blir liite för breda med skärmar och böz. Dessa är gnuttan smalare och passar mig helt perfekt!

Punkteringsskyddet är väl för att man var en tid att passa förmodar jag.

Om jag pendlat hade jag valt fina grejer att cykla på då det är det perfekta sättet att bygga cykelvolym. Och det är väl klart man ska ha något roligt när man är så ordentlig så man cyklar varenda dag! Punkteringsskydd suger rumpa att cykla med..

Jag hade satsat på tubeless och så mycket volym som fick plats. Pga tubeless ökar punkaskyddet, så då hade jag kört "finaste däcket jag har råd med" tror jag utan att betala med så mycket högre punkarisk.

Lever inte riktigt som jag lär, utan kör med slang på mängdcykeln, plus punkaosäkra findäck på grus och cykelbanor. Helt klart värt att cykla på fina däck och punka någon gång efter ett par hundra mil än att cykla på tråkiga däck i min bok. I just mitt fall är jag jäkligt nöjd med Rene Herse-däck i diverse storlekar, men det finns säkert annat som är roligt (och billigare!) som ocksåfunkar kanon.

Schwalbe Marathons finare däck rullar väldigt lätt i test, lättare än Gatorskins, . och även de vanliga Marathonen jag har rullar riktigt bra tycker jag. Enligt Rollingresistance tester är Vittoria Terreno Dry mycket trögare.

Senast ändrad:

Om jag pendlat hade jag valt fina grejer att cykla på då det är det perfekta sättet att bygga cykelvolym. Och det är väl klart man ska ha något roligt när man är så ordentlig så man cyklar varenda dag! Punkteringsskydd suger rumpa att cykla med..

Jag hade satsat på tubeless och så mycket volym som fick plats. Pga tubeless ökar punkaskyddet, så då hade jag kört "finaste däcket jag har råd med" tror jag utan att betala med så mycket högre punkarisk.

Lever inte riktigt som jag lär, utan kör med slang på mängdcykeln, plus punkaosäkra findäck på grus och cykelbanor. Helt klart värt att cykla på fina däck och punka någon gång efter ett par hundra mil än att cykla på tråkiga däck i min bok. I just mitt fall är jag jäkligt nöjd med Rene Herse-däck i diverse storlekar, men det finns säkert annat som är roligt (och billigare!) som ocksåfunkar kanon.
Yes håller med. Priset struntar jag faktiskt i dock så länge det inte är något helt galet. En förhållandevis liten kostnad sett till hur ofta det nyttjas. Kände inte till rene-herse så får kolla in

Problemet är att TL inte skyddar riktigt mot skärskador. Kom bra precis hem i höstas på grund av dubbla reservslangar och något att lägga i däcket för att hindra slangen stt puta ut. TL hade aldrig hanterat det där. Rakbladsvassa stenskärvor gör rejäla skador på fina racerdäck.

Yes håller med. Priset struntar jag faktiskt i dock så länge det inte är något helt galet. En förhållandevis liten kostnad sett till hur ofta det nyttjas. Kände inte till rene-herse så får kolla in
För mig funkar däck som så att om man köper de dyraste så rullar de bäst och känns helt grymma. Lite oavsett alla andra faktorer. Är man en insiktsfull placebo-funkis människa så är det ett ganska smidigt sätt att hantera grejer på.?

Skämt åsido så är Rene Herse-däcken riktigt fina!

Problemet är att TL inte skyddar riktigt mot skärskador. Kom bra precis hem i höstas på grund av dubbla reservslangar och något att lägga i däcket för att hindra slangen stt puta ut. TL hade aldrig hanterat det där. Rakbladsvassa stenskärvor gör rejäla skador på fina racerdäck.
Har aldrig lyckats få skärskador på pendlingssträckor. Inte någon annan stans heller utom på mtb då, trots ganska idogt cyklande kors och tvärs på skogsbilsvägar och annat roligt.

Men köper helt klart argumentet!

Har aldrig lyckats få skärskador på pendlingssträckor. Inte någon annan stans heller utom på mtb då, trots ganska idogt cyklande kors och tvärs på skogsbilsvägar och annat roligt.

Men köper helt klart argumentet!
Jag har tyvärr fått det mer än en gång. Haninge kommun och Farsta stadsdel är sämst på min pendlingsväg i att ha sylvasst kross på cykelbanorna. Dessutom har de inte sopat upp skiten från föregående vinter i september....

Däcken till min bil är inte ens i närheten av samma milkostnad.
Nä, men faktum är cykling inte är jättebilligt per mil, men det är kul och iaf billigare än att köra bil (om än mindre mycket billigare än vad man fördels att tro)

Bäst är att inte räkna på det.

Nä, men faktum är cykling inte är jättebilligt per mil, men det är kul och iaf billigare än att köra bil (om än mindre mycket billigare än vad man fördels att tro)

Bäst är att inte räkna på det.
Jag funderade på att starta en tråd om milkostnader men du kan nog ha rätt i att det det är bäst att inte räkna på det om man skall leva upp till forumets namn.

För mig är en del av nöjet med att cykla att det är ett billigt sätt att färdas, så jag försöker köpa bästa kvalitet (som jag själv tycker åtminstone) men ändå prisvärt.

Att cykla skall vara enkelt är också en del av min cykelfilosofi.

Jag funderade på att starta en tråd om milkostnader men du kan nog ha rätt i att det det är bäst att inte räkna på det om man skall leva upp till forumets namn.

För mig är en del av nöjet med att cykla att det är ett billigt sätt att färdas, så jag försöker köpa bästa kvalitet (som jag själv tycker åtminstone) men ändå prisvärt.
Min poäng var att man måste sätta det i relation till andra färdmedel. För mig som bor i Stockholm så kostar en månadsbiljett för lokaltrafiken 970 kr. Cyklar man året runt blir det 11 640 kr. Säg att du köper en begagnad gravel för 10k så efter år 1 har du rätt mycket pengar att lägga på däck, utrustning etc innan det blir dyrare än sl. Och om du köper en beg bil för 150 000 kr med dagens druvmedelspriser samt bilens värdeminskning så spelar det ingen roll om du kör dygnet runt för det är ändå ett dyrare alternativ sett till pengar in pengar ut

Finns bara upp till 30 mm, så det för smala för ditt spann i trådstarten, men Vittoria Corsa Control är det jag använder som pendlardäck i Stockholm.

Att cykla skall vara enkelt är också en del av min cykelfilosofi.
Finns en tråd med intressanta reflektioner i.

Finns bara upp till 30 mm, så det för smala för ditt spann i trådstarten, men Vittoria Corsa Control är det jag använder som pendlardäck i Stockholm.
Ja alltså cykeln jag har på g har 700 x 38c så ja de du hänvisar till är för små. Det är snarare så att det blir bredare men jag måste mäta först vad som är möjligt. Men de du kör med ser grymma ut. Klarar du dig från punkor?

Kör Continental GP Urban 9 av 12 månader om året. Funkar alldeles utmärkt, visst, de tar 15-20 watt i rullmotstånd så sämre än Gp5000 (8-10) men funkar hyfsat i stan och har klarat mig bra utan punka hitintills.

Bonus är att den har jättebra grepp i regn.

Kör Continental GP Urban 9 av 12 månader om året. Funkar alldeles utmärkt, visst, de tar 15-20 watt i rullmotstånd så sämre än Gp5000 (8-10) men funkar hyfsat i stan och har klarat mig bra utan punka hitintills.

Hur många mil får du ut av dem på ett ungefär?

Jo jag har kollat in dem. De ser grymma ut! Synd bara att de inte finns bredare. Det är därför jag blickar mot de snabbaste gravel-däcken för där kan man få bredden. Skulle inte förvåna mig om urban, samt flera andra landsvägsdäck, inom ett par år har fått 38 till 42 bredd samt lite extra punkeringsskydd. Många vill ha den typen. Bara att gå in på någon stor ehandel. De bredaste i en serie är oftast slut

Vilka däck har egentligen dåligt grepp i regn? Det är lätt att bli smittad av att bildäck behöver ha mönster för att inte få vattenplaning. Så funkar det inte med cykel.

Men som jag skrev tidigare i tråden - placebo är en bra grej. Tror du att du har dåligt grepp i regn är det otrevligt i kurvorna, men tror du att du har bra känns det lugnt. Tveksam objektivitet hur som helst.

Jo jag har kollat in dem. De ser grymma ut! Synd bara att de inte finns bredare. Det är därför jag blickar mot de snabbaste gravel-däcken för där kan man få bredden. Skulle inte förvåna mig om urban, samt flera andra landsvägsdäck, inom ett par år har fått 38 till 42 bredd samt lite extra punkeringsskydd. Många vill ha den typen. Bara att gå in på någon stor ehandel. De bredaste i en serie är oftast slut
Tror att mina är 35mm, vilket blir närmare 37mm på fälgarna i verkligheten.

Precis som du säger finns det en stor efterfrågan efter breda, lätta däck vilket även Continental inser när de nu lanserat Gp5000 i 35mm-variant.

Vilka däck har egentligen dåligt grepp i regn? Det är lätt att bli smittad av att bildäck behöver ha mönster för att inte få vattenplaning. Så funkar det inte med cykel.

Men som jag skrev tidigare i tråden - placebo är en bra grej. Tror du att du har dåligt grepp i regn är det otrevligt i kurvorna, men tror du att du har bra känns det lugnt. Tveksam objektivitet hur som helst.
Jag håller med dig om att mönster inte har med bra grepp i regn. Däremot tycker jag att gummiblandningen gör stor skillnad i regn, hjälper även mot frosthalka och där upplever jag att Continentals "black chili" blandning har gett mig bättre grepp än 40+ mm djupmönstrade Schwalbedäck exempelvis.

Ja det är intressant. Vet inte var du bor men i Stockholm blir det sällan mycket regn. Det är inte som en blöt dag i Borås så att säga. Bra för cykling men mindre bra på andra sätt. Inte många dagar per år där just regnet är ett problem enligt mig och definitivt inget man behöver anpassa däckval efter. Snömodd och blixthalka hör ju vintern till men det är en annan sak

Ja det är intressant. Vet inte var du bor men i Stockholm blir det sällan mycket regn. Det är inte som en blöt dag i Borås så att säga. Bra för cykling men mindre bra på andra sätt. Inte många dagar per år där just regnet är ett problem enligt mig och definitivt inget man behöver anpassa däckval efter. Snömodd och blixthalka hör ju vintern till men det är en annan sak
Jag har lyxen att jobba utomhus alla årets arbetsdagar, och det där med regn är gravt överskattat. Det regnar ganska sällan.?

Jag har lyxen att jobba utomhus alla årets arbetsdagar, och det där med regn är gravt överskattat. Det regnar ganska sällan.?
Jag jobbar också utomhus. Med utemiljöer/trädgård. Så jag längtar efter ihållande regn från maj - september men det är som vanligt. 5 dagar innan nederbörd står det 12 mm och sen minskas alltid prognosen till typ 2.

om vi är inne på conti är 'grand prix-grand prix' utan extra bokstäver och siffror ett prisvärt och rätt punkatåligt pendlingsalternativ.

inte helt lätt att hitta eftersom det finns så många andra varianter med samma familjenamn...

C8FEFA3D-9058-46E6-BB27-7D17F0CCB6D1.png

om vi är inne på conti är 'grand prix-grand prix' utan extra bokstäver och siffror ett prisvärt och rätt punkatåligt pendlingsalternativ.

inte helt lätt att hitta eftersom det finns så många andra varianter med samma familjenamn...

Visa bilaga 540395
Smalt!

Gp4ks2 var otäcka i regn. Gummit blir väldigt halt på slät asfalt.

Howdy om man utgår från en modell "gravel bike" med 28" däck mellan 700c x 32-38 så behöver jag tips. Det kommer nästan uteslutande att bli asfalt och jag kommer slänga på dubbdäck vintertid.

När jag började kolla guider typ "best commuting tires 2022" etc så insåg jag att allt som är kopplat till pendling hamnar automatiskt i trekking/touring/commuting facket och innebär oftast att punkeringsskydd, hållbarhet och pris hamnar i fokus. Medan vikt, grepp och rullmotstånd verkar bli sekundärt?? Vad är det för magiskt som sker just när man pendlar som kräver stenhårda kevlarmonster som dessutom ofta är asfula? Cyklade i flera år kortare pendling inne i Stockholm på en gammal damcykel med slitna däck och fick aldrig punktering.

Hur som helst går jag och lurar på ett snabbt gravel-däck typ Vittoria Terreno Dry TNT. Lite extra punkeringsskydd, verkar snabbt på asfalt, bra grepp och man kan även köra grusväg om man vill. Borde inte något sådant vara bättre än typ Schwalbe marathon plus/supreme, conti contact etc?

Conti gatorskin ser ok ut men hur funkar det i regn.. halt?

Panaracer pasela protite ser visuellt helt perfekt ut men fick ju fruktansvärda betyg kopplat till punkteringsskydd.

WTB Byway TCS Light/Fast Rolling SG2 är också ett däck jag tror stenhårt på som har fått bra betyg. I dagsläget står det nog mellan det och vittoria terreno dry.

Ok vad säger pendlingsproffsen?
Hej.
Jag kan varmt rekomenderar Continental DoubleFighter. Jag har dom på min vinter/pendlingcykel. De tål mycket och kostar inte skjortan heller. Väl värda att testa, enligt mig alla fall. Lycka till.

Michelin Power Gravel 35TL (413 g) är annars ett fint, bekvämt och snabbt asfalt/grusdäck som rullar lätt. Mina rullade 2 år och 700 mil, slanlöst och utan punka eller andra bekymmer, höll luften mycket bra. Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa dem igen, men nu blir det att testa en omgång GP Urban 35 istället (bild ovan).

Håller med, de är fina och riktigt prisvärda men kommer inte bredare än 28 mm.
Visa bilaga 540415
Visa bilaga 540416
ja har man plats går man ju idag gärna upp i dimension. uppfattar dem dock som rätt feta för sin märkning 28 mm,

och de känns sas förtroendeingivande i streetmiljö, alltså inte som något som man hjälpligt tar sig fram på innan man eventuellt kommer ut på landsväg.

iaf ett prisvärt alternativ att slita på, cirka 25 euro.

096FC0D9-FFED-4B32-A7FD-921376852569.jpeg

Har du testat att köra dina GP Urban 35 slanglöst, kollat hur täta däcken är? Jag kommer förstås att testa själv när det blir vår, men orkar inte kränga av dubbdäcken bara för att stilla min nyfikenhet.

Tillbaka
Topp