Tips på bra handskar vid vintercykling!

Arne77

Medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på bra
Handskar. Mitt största problem
med vintercykling är kölden, för
man jobbar upp en värme. Men
fingrarna, aj va jag har ont
ibland, så genom frysen, får
gå in på mackarna och andra serviceinrättnigar och stå spola
värmvatten så de sticks i fingrarna.

Har haft så ont att jag ibland knappt kunna bromsa, jag har t ex grova fodrade arbetshandskar med skin med fingervantar under, efter ett tag börjar kylan komma igenom. Blir som tortyr till slut håller jag bara i styret på ett speciellt sett med två fingrar, inte trafiksäkert dock.

Vad har ni för handskar som klarar kylan?

Arne77

Medlem
Oj, inte sett förut, sätter man fast dom varjegång man cyklar eller mo terar man fast dom och är de standardmått på dom?

Sarek

Medlem
Japp köpte dom förra året, tyvärr så körde jag som kallast -8 grader inga problem med mina kalla händer. Det finns 3 nivåer på värmen storlekarna är normala

Miracle

Aktiv medlem
Lobsterhandskar brukar minska problemen och ändå ge rörlighet nog för att kunna hantera reglagen åå cykeln
Det kör jag med. Här är två varianter:
Är det riktigt kallt så har jag dessa i:

Frid!

Miracle

Aktiv medlem

Stervelo

Aktiv medlem
Bar mitts alla dagar i veckan.
Jag har en liten motorcykel utan "bark busters" som agerar vindskydd mot händerna, är grymt mycket kallare att åka på jämfört med stora hojjen, adv sport tourer, som har bark busters, med samma handskar, samma temp, samma fart. Har 10 km till tösen, hinner frysa ordentligt vid plus 2 på lilla hojjen, på stora hojjen bara sval med regn/höst handskar, inte rejäl värme i. Sen har stora hojjen elvärme i handtagen, har man på den så är det mumma. Har elvärme i sätet också, som trots att det på sommaren är obehagligt varm, av motor/avgas, behöver hjälp av el när det är en bit under 10 grader varmt ute.

Jag pendlade året runt på irland, och blötsnö/regn och plus 2-5 var legio, pendlade över 80k, över ett "berg" per dag. Där hittade jag bar mitts på irland alltså, inte i bergen, vilken otrolig skillnad det gör.

Bengt-re

Aktiv medlem
Är det riktigt kallt så har jag dessa i:

Frid!
Jag har också craft handskarna. För mig fungerar de utmärkt - lite klumpiga för att hantera gps och lampknappar, med broms och växelreglage fungerar utmärkt.

DanielS

Aktiv medlem
Jag har också craft handskarna. För mig fungerar de utmärkt - lite klumpiga för att hantera gps och lampknappar, med broms och växelreglage fungerar utmärkt.
Det här med handskar verkar väldigt individuellt, jag har ett par några år gamla Diadora lobsterhandskar som liknar ovanstående Craft-handskar och i dessa så fryser jag vid några minus-grader.

Personligen kommer jag inte riktigt överens med lobster-handskar, tror tumhandskar skulle fungera lika bra eller bättre då jag kan röra på alla fingar lättare. Jag kommer inte alls överens med känslan där fingarna sitter fast två och två. Och ja, jag har kört 2-3 vintrar med lobsterhandskarna så jag vänjer mig inte.

Jag pratar om pendling på ca 25min i lugnt tempo.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det här med handskar verkar väldigt individuellt, jag har ett par några år gamla Diadora lobsterhandskar som liknar ovanstående Craft-handskar och i dessa så fryser jag vid några minus-grader.

Personligen kommer jag inte riktigt överens med lobster-handskar, tror tumhandskar skulle fungera lika bra eller bättre då jag kan röra på alla fingar lättare. Jag kommer inte alls överens med känslan där fingarna sitter fast två och två. Och ja, jag har kört 2-3 vintrar med lobsterhandskarna så jag vänjer mig inte.

Jag pratar om pendling på ca 25min i lugnt tempo.

Det är säkert väldigt individuellt. För mig fungerar det och jag varken fryser eller har svårt att hantera reglagen. Bar mitts med tunna fingervantar är nog en än bättre lösning om man behöver mer isolering och bibehållen kontroll. Tjocka tumvantar kan inte jag cykla krullstyrecykel med iaf.

Sarek

Medlem
Jag har ett par bar mitts som är jätte bra, men dom blir lite för små för mina handskar när det är kallt, så jag köpte ett par biltema styrmuffar ifall det blir för kallt för mina handskar.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Biltemas sitter lite löst runt styret, snurrar gärna runt om man tar ut handen. Jag slöjdade ett litet hål i sidan och monterat styrplugg genom för att få dom att sitta bättre.

Bilagor

• 20190126_110158.jpg
    20190126_110158.jpg
    626.3 KB · Besök: 104

Rassemouse

Aktiv medlem
Brukar köra med längdskidsvantar och handledsvärmare ner till -4-5 och tumvantar från hestra vid kallare. Dock något svårare att växla och bromsa med tumvantarna. Men det funkar.

MarcusS

Aktiv medlem
De flesta handskar funkar ganska bra ända tills de blir fuktiga av svett. Lösningen på detta är att ha latexhandskar innerst som låser in fukten. Visst kommer händerna se ut som russin efter några timmar, men hellre det än djupfrusna fingrar.

glitch

Aktiv medlem
En av mina personliga favoriter är Hestras windstopper tumvante.
Kompletteras med hestras merino liner för riktigt kalla dagar och nu har jag precis upptäckt bar mitt också.
Tummisarnar rörliga nog för att funka kalas med bockstyrereglage.
På mtb vill jag dock ha mer rörlighet och löst pekfinger för broms. Lobster är så där då när fingrarn är låsta i par.

jjjj

Medlem
Vill slå ett slag för arbetshandskar. Kör på Tegera 9122. Varma med fantastiskt grepp.

Tegera 9122 är nog mina favorit handskar alla kategorier. Fick ett par av farsan flera år sen och har sen misshandlat dem vid snöskottning under vintrarna och till längdåkning och de är som nya fortfarande. Tror jag slitit ut 2-3 par hestra handskar under samma tid med skillnaden att jag använt hestra handskarna avsevärt mindre.

SIE

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett par Tegera 295, mycket nöjd när jag väl fick ett passande par på tredje försöket. Har små händer och har 8-8,5 vanligtvis, tänkte att knegarhandskar säkert är stora i storleken men fick skicka tillbaks ett par stl 8 och ett par stl 9 innan det sista paret i stl 10 till sist satt som, ehm, fisken i vattnet.

SIE

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett par Tegera 295, mycket nöjd när jag väl fick ett passande par på tredje försöket. Har små händer och har 8-8,5 vanligtvis, tänkte att knegarhandskar säkert är stora i storleken men fick skicka tillbaks ett par stl 8 och ett par stl 9 innan det sista paret i stl 10 till sist satt som, ehm, fisken i vattnet.
Svarar mig själv nu när det har börjat frysa på lite: Tegerahandsken må vara varm, men under -5 kan jag inte vistas utomhus (ej cyklandes) i dem i längre än 10-15 min innan fingrarna börjar frysa till is. Måste jag krypa till korset och köpa tumvantar nu?

jjjj

Medlem
Svarar mig själv nu när det har börjat frysa på lite: Tegerahandsken må vara varm, men under -5 kan jag inte vistas utomhus (ej cyklandes) i dem i längre än 10-15 min innan fingrarna börjar frysa till is. Måste jag krypa till korset och köpa tumvantar nu?

Jag kör stora trefinger Hestra skidhandskar när det är kallare. Funkar väldigt bra med rakt styre men inte lika bra när man ska växla med bock. Men det lösa pekfingret är välkommet och gör det mycket lättare att hålla i styret än rena tumvantar tycker jag.

Har cykla med dessa några år och är supernöjd. Jag klippte upp innehandsken för att ta bort ett lager isolerande material i handflatan och har nu bara ett tunt lager gummi mot styret. Vattentäta och luftiga - har aldrig frusit i dem.

glitch

Aktiv medlem
Köpte dessa på rea för 99 spänn, nöjd än så länge. Blir lite konstigt med tre fingrar i en så att säga men det är förhoppningsvis en vanesak! Varma och goa!

Köpte dessa i höstas också. Tyvärr inte så varma som man kunnat önska. Mina gamla Hestra Lobster var rätt mycket varmare.

dogday

Aktiv medlem
För att slippa kontaktkyla från metallen på en flatbar kan det vara en bra idé att använda handtag i skumt material...

... och tejpa eller använda silikonöverdrag på bromshandtagen.

Drosa

Aktiv medlem
Jag kör med black pearl skidhandskar som funkar bra ner till ca 7-8 grader kallt vid pendlingen. Är det kallare än så använder jag också värmepåsar från Clas O och det funkar förvånansvärt bra faktiskt. Kallaste jag kört med den kombon har varit 14 grader.

jonja

Aktiv medlem

Förstår inte varför xxl säljer dessa krabbvantar i vårt klimat. Helt odugliga om man är det minsta frusen om fingrarna. Inte ens för extrapriset 200 är Craft handskarna prisvärda. White-handskarna har nästan ingen stoppning.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer