Tips på bra handskar vid vintercykling!

Kör också lobster fast med 1 + 3 fingrar. Fungerar bra omkring nollan... Vid -7 fick jag byta till skidvantarna som också har ett fritt finger så växlingar fungerade fint.

Hur funkar det om man vurpar med bar mitts?

Svarar mig själv nu när det har börjat frysa på lite: Tegerahandsken må vara varm, men under -5 kan jag inte vistas utomhus (ej cyklandes) i dem i längre än 10-15 min innan fingrarna börjar frysa till is. Måste jag krypa till korset och köpa tumvantar nu?
Tegera 295 är oduglig som vinterhandske, om man är det minsta lättfrusen om fingrarna. Förstår inte hur nån kan rekommendera den. Granberg Vinter Getnarv är minst dubbelt så varm för samma peng.

Vill man ha det varmaste som går för en rimlig peng så är Tegera 595 resp. 191 det bästa jag har hittat bland arbetshandskarna. 191 skulle jag tro klarar 20 grader utan extra innervante även för den lättfrusne.

En sak som är viktig är att det måste finnas lite utrymme, har ett par vinterarbetshandskar som är för tighta i fingrarna, framförallt lillfingrarna. Går inte.
Har i år köpt ett par slaskväderhandskar för motorcykelbruk https://sulas.se/produkt/halvarssons-advance-handske/ som jag körde till jobbet med i förrgår med en tunn linerhandske innuti. -16, 50 minuter cykel, inga problem. Jag tror att jag skulle kunna hålla på rätt länge.
En annan sak som hjälper tror jag är att jag kör med airtrim (gristryne) när det är kallare än 0 typ, det gör att jag inte blir lika kall alls vilket kan hjälpa händerna. Kan nämnas att jag frös händerna under en hockeymatch typ -95 så de är lite känsliga också.

Då är det en ny variant. Mina White lobster har mycket stoppning och är bra varma. Men de är nog 5 år gamla nu.

Frid!

Hur funkar det om man vurpar med bar mitts?
Det är inga större problem tycker jag. Jag har iofs Biltemas som är rätt stora och vida, så där är det inga bekymmer att hinna få ut händerna vid vurpa.
Köpte Xxl's whitemuffar till dottern (6år) och de var betydligt mindre, men också kortare upp över armen, så det borde inte heller vara nån ökad risk för armbrott.

Efter tips i en annan tråd köpte jag ett par Tegera 517 (för 50 kr!). Har använt dem i -6 grader utan minsta tendens till att frysa om händerna, så några grader till bör inte vara några problem.

Kapar tråden lite. Jag har bestämt mig för att svälja estetik-stoltheten och köpa bar mitts pga frusna händer.

Hur är det med storleken på bar mitts, krullstyrevarianten? De ska sättas på ett styre med shimanos 105 hydrauliska STI-handtag. Deras hemsida skriver att det är XL man ska gå på om man har hydro. Är det någon som har provat och kan ge mig lite tips?

Vet inte om det har avhandlats här tidigare, men ett tips om man är frusen om händerna är att kötta lite. I alla fall jag blir mycket varmare om händerna om jag tar i. Har ett flertal gånger gått från smärta till svett på långa vinterrundor.

Hej igen!

Ett tag sedan siste jag skrev, jag cyklade till xxl och skulle köpa deras Bars Mitts men då var slut.
Fick beställa från nätet och tack vare kampanj fick jag dom för bara för 79 Kr så jag slog till direkt på deras internetkampanj, köpte sista dom hade på lager.

Dom har fungerat hur bra som helt, har kunnat cyklat till affären utan att ha handskar på mig vid början på minus med handskar har jag inte frusit vid - 15.
Dom var dom svåra att montera och få igen dragkedja på, drog in kallluft innan jag fick igen kedjan helt.
Kändes värre med skyddet på än utan då det blev som en kallfläkt, blev så varmt när jag väl fick till kedjan.

Ska byta till bättre som jag fick i julklapp som jag kan montera direkt på styret och ta loss enkelt efter varje tur utan krångel.

Då det är som Jula styrmuffar som provat innan så byter jag till hösten. Då det lär väl varmt under sommaren med dom på.

Önskat jag sett dom tidigare. Många jobbiga vintrar har det varit.

Fick lust att byta vinterhandskar för ett tag sedan, skaffade vanliga arbetshandskar, billigt och bra.

Ett par Tegera 295:

Samt ett par Tegera 296:

Har provat 295'orna lite. Väldigt sköna, varma och goa. 296'orna har det inte riktigt varit väder för än, får nog bli riktigt vinter då.

Jag har för egen del upptäckt att det är en väsentlig skillnad på hur varma mina händer är när jag kör MTB mot landsväg. Enkelt att hålla händerna varma på Mtbn men verkligen inte på landsvägscykeln är man arbetar så mycket mindre med händerna.

Mer vindstilla i skogen också?

Vilken skog?

8916A4E6-E995-444D-B6AE-4D5B21780C10.jpeg

Här blåser det tammefan kuling på heltid 24/7!

Har precis köpt och testat Tegera 517 som tipsas om här och där, helt klart lovande och uppskattar att de har kardborreband vid handleden för att sluta tätt mot jacka eller liknande. Inte testat hur regntäta de är än, men 75kr (Hornbach) känns de definitivt värda, kommer nog funka både för mtb (vid rejäl kyla) och pendling (vid halvkallt).

Har precis köpt och testat Tegera 517 som tipsas om här och där, helt klart lovande och uppskattar att de har kardborreband vid handleden för att sluta tätt mot jacka eller liknande. Inte testat hur regntäta de är än, men 75kr (Hornbach) känns de definitivt värda, kommer nog funka både för mtb (vid rejäl kyla) och pendling (vid halvkallt).
Har gjort samma och är nöjd efter tre turer ?

Tillbaka
Topp