Tips på bra hörlurar?

kiamedknuff

Medlem
Tips på bra hörlurar?
Hallå där!

Som ni säkerligen ser på rubriken behöver jag er hjälp med att införskaffa mig ett par riktigt schyssta cykelhörlurar.

Har sen tidigare ett par Jaybird Vista. Nöjd med dem som helhet, men tycker inte de är bra för att använda när jag cyklar.
Det jag prioriterar är att det ska vara bra ljud (såklart), helst bra uteslutning av ljud (noise cancellation av någon sorts), bra passform så de sitter kvar och att de inte är i vägen.

Alla tips uppskattas!

kiamedknuff

Medlem
Tips på bra hörlurar?
Yes, jag har upplevt att folk inte är så glada i det och tycker inte man ska använda det. Men jag klarar mig inte utan musik, samtidigt som jag nästan bara cyklar på otrafikerade vägar. Jag har full respekt för att folk kanske inte håller med mig.
Lycka till 😉
Att skriva här att man använder hörlurar vid cykling brukar få känslorna att svalla och inläggen att flöda...

King_Lake

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag cyklar nästan alltid med hörlurar och kör då med JBL reflect mini 2. Passar även under min helhjälm.
Kör jag någon session på något ställe så tycker jag det kan vara trevligt med en trådlös Bluetooth högtalare pumandes ljuvliga toner. 🥳
Bör kanske tillägga att jag nästan alltid är själv på mina stigar.

Jonatan F

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag gillar jabra active 75 t. Sitter bra och ljudet drunknar inte i vindbrus. Men kör bara en snäcka i ena örat och bara på cykelbana. Och har backspegel :p det står att de har nc men det skulle jag säga är väl optimistiskt.

earnstrom

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Vad var fel med dina jaybirds? (Har dem och är nöjd än så länge).

Jag har cyklat i hela livet och har tyckt att hörlurar är av ondo. Men senaste åren har jag mått allt sämre av vindbrus i öronen, och farliga bilar hör jag inte bakifrån ändå. Och de gånger jag varit i olyckor i stadstrafik hade det inte hjälpt med bättre hörsel, så nu väljer jag ngt trevligt i öronen och tar det lite lugnare i staden och har lite mer koll bakåt med ögonen på landsväg.

kiamedknuff

Medlem
Tips på bra hörlurar?
Vad var fel med dina jaybirds? (Har dem och är nöjd än så länge).

Jag har cyklat i hela livet och har tyckt att hörlurar är av ondo. Men senaste åren har jag mått allt sämre av vindbrus i öronen, och farliga bilar hör jag inte bakifrån ändå. Och de gånger jag varit i olyckor i stadstrafik hade det inte hjälpt med bättre hörsel, så nu väljer jag ngt trevligt i öronen och tar det lite lugnare i staden och har lite mer koll bakåt med ögonen på landsväg.
Batteritiden har blivit avsevärt sämre för mig, och kan inte gå igenom ett långt cykelpass utan att dem dör mitt i rundan. Använder de annars till andra ärenden som inte är lika tidskrävande.

kiamedknuff

Medlem
Tips på bra hörlurar?
Har gjort lite egen research på ämnet och fastnat lite extra för just Jabra Active elite 75t. https://bastahorlurarna.se/traningshorlurar-de-5-basta/

Enda skillnaden mellan Active Elite och Elite är att de förstnämnda är IP57 medans de andra IP55. Samt 200kr prisskillnad. De ska samtidigt ha jättebra passform som du säger och passar då i all form av träning jag kan tänkas utföra. Lutar nog mot någon av dem i nuläget om jag inte stöter på ett par som är mer prisvärda.
Jag gillar jabra active 75 t. Sitter bra och ljudet drunknar inte i vindbrus. Men kör bara en snäcka i ena örat och bara på cykelbana. Och har backspegel :p det står att de har nc men det skulle jag säga är väl optimistiskt.

rödblå

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Rekommenderar typen som har ett mjukt silikonband som går runt nacken. Enkelt att ta ur en hörlur när man cyklar på trafikerade vägar, ingen risk att man tappar ena luren. Batteritiden är ofta bättre, så man slipper ladda inför varje runda.

Tycker inte det är värt att lägga mycket pengar på mer än OK/bra ljud. Vindbrus och trafikljud stör så pass att man troligtvis inte märker någon större skillnad.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Brukar oftast bli sennheiser för mig när jag köper hörlurar. Skulle jag köpa såna trådlösa idag skulle deras true wireless 2 ligga bra till eftersom jag prioriterar ljudet först. Bara baserat på vad jag läst då och tidigare erfarenheter av andra hörlurar.

cubefritzz

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag älskar när folk springer ute i skogen mitt i vägen på MTB banan, speciellt blondiner med sina förbannade öronlurar intryckta i huvudet på högsta volym, så de hör inte ett skit när någon kommer bakom de. Hatar folk som gör på detta vis. Just därför kör jag så jädra snabbt förbi de så de blir livrädda! Först då fattar de att de inte skall springa runt med öronlurar på högsta volym i skogen. Spelar ingen roll om man använder en ringklocka eller kör en motorsåg till motor bakom de. De hör inte ett skit ändå!

nesvop

Medlem
Tips på bra hörlurar?
Har gjort lite egen research på ämnet och fastnat lite extra för just Jabra Active elite 75t. https://bastahorlurarna.se/traningshorlurar-de-5-basta/

Enda skillnaden mellan Active Elite och Elite är att de förstnämnda är IP57 medans de andra IP55. Samt 200kr prisskillnad. De ska samtidigt ha jättebra passform som du säger och passar då i all form av träning jag kan tänkas utföra. Lutar nog mot någon av dem i nuläget om jag inte stöter på ett par som är mer prisvärda.
Jag kör på Jabra elite 75 t (vet inte om det är active eller ej). Fungerar förvånansvärt bra, har dock efter en tid fått lite problem med att få ljud i bägge lurarna ibland. Använder dem väldigt mycket, både i jobb och fritiden. Det går att lösa än så länge, men det börjar bli ganska irriterande, tydligen ett ganska vanligt problem.

Ska testa att byta "insatser", kanske hjälper.

Jag kör för övrigt med radar och oftast inte på trafikerade vägar.

Jonatan F

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Ett tips är att köpa dem på hifiklubben. Otroligt bra service och bra pris. Fick problem med att min ena tappade ljudet men de provlyssna och bytte sedan på garanti. 5/5

Paco

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag älskar när folk springer ute i skogen mitt i vägen på MTB banan, speciellt blondiner med sina förbannade öronlurar intryckta i huvudet på högsta volym, så de hör inte ett skit när någon kommer bakom de. Hatar folk som gör på detta vis. Just därför kör jag så jädra snabbt förbi de så de blir livrädda! Först då fattar de att de inte skall springa runt med öronlurar på högsta volym i skogen. Spelar ingen roll om man använder en ringklocka eller kör en motorsåg till motor bakom de. De hör inte ett skit ändå!
Oavsett hur irriterad/förbannad folk gör en behöver man inte bete sig som en rövhatt för att bevisa sin poäng.
Tack för att du gör livet lite sämre för oss andra cyklister 👍🏻👊🏻

SIE

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Man kan ju fråga sig vilken läxa de lär sig av detta:

1: ”Oj, här cyklar folk. Bäst jag inte har på mig hörlurar”

2: ”Oj, cyklister är ju uppenbarligen hänsynslösa idioter. Bäst jag inte har på mig hörlurar och berättar för alla jag känner att jag nästan blev påkörd av en cyklist när jag var ute och promenerade i skogen”

solgule

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?

Nu har väl de som vill lyssna på musik i skogen ingen väjningsplikt mot cyklister vad jag vet (edit: ju vänligare beteende från cyklister desto mer troligt att gående gärna vill låta cyklist passera). Finns även de som hör dåligt och kanske vill visa det genom att ha hörlurar på sig.

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Skärp dig och visa hänsyn oavsett!

Woodknocker

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Köp Shure så enkelt inga andra skittips nu. Om du undrar över varför Shure så för att experter säger det och de inte gör that much marknadsföring. De flesta andra skitbranden som du får här är mest baserat på branding, marketing marketing marketing.

Lingon

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Går dom att stänga av/sätta på utan att stoppa ner dom i laddboxen?
Sjukt irriterande när telefonen ringer och man lagt ifrån sig lurarna nånstans eller om dom stängt ner sig när man inte har med boxen. :)

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Min favorit på trainern, fungerar ute också. Passiv dämpning med skumpropp, så inget problem med vindbrus som dom med elektronisk NC.

322A7A9C-79D9-4E1C-B64D-A66641B0E2AF.jpeg

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Går dom att stänga av/sätta på utan att stoppa ner dom i laddboxen?
Sjukt irriterande när telefonen ringer och man lagt ifrån sig lurarna nånstans eller om dom stängt ner sig när man inte har med boxen. :)

Ja, men jag tycker personligen inte att Jabra 75 låter så bra som priset indikerar. Ljudmässigt är det 300kr lurar. Apples trådande lurar är lika ljudmässigt, men saknar iofs passiv NC. Och har sladd.
Har alltså ett par Jabra, men använder dom inte.

Kör Dali IO4 om jag ska lyssna, Trådade Apple om jag ska röra mig och inte kan ha stora lurar. Typ cykla. Mycket för att jag efter några telefonbyten har ett par trådade Apple liggandes i fickan på alla mina jackor.

moros

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag är ingen audiofil och tycker Elite 75 låter alldeles utmärkt. Tycker också de flesta reviews har gett bra betyg. Funktionen är det heller inget att invända mot. Har även 65t och allt som var uselt med dom, primärt asken, fixade man i 75t. Uppdateringen för aktiv noise cancelling funkar också bra.

BAPEsta

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag har ett på Shure SE215 med ordentliga skumpluggar samt en bluetoothsladd som passar MMCX-kontakten. Kör dessa när jag vet att jag ska svettas.

I vardagen cyklar jag med ett på KZ ZS10 Pro, också med skumpluggar, det kan bli lite brusigt av vinden ibland men jag tänker inte allt för mycket på det. Helt fantastiskt ljud med 4 Balanserade drivers och en Dynamisk driver.

Hep

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Är det ok med lurar om man är snabbast i skogen?

Själv kör jag mest trainer och inte ens där är jag säker på att ingen kommer bakifrån och vill om.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag tycker det är skönt att höra när bilar är på g. Framförallt de som kör fort och tunga lastbilar. De hörs också bäst.
Men du fortsätter att cykla? Förstår inte riktigt vad det ger om man inte är en riktig vingel-per. Min Varia tycker jag att jag har bäst nytta av när man är 2 st och hinner in på hjul innan man blir omkörd.

HåkanC

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
En helt annan sak vad gäller att lyssna i hörlurar:
Är det ngn som känner till en bra app för korsmatning av hörlursljudet som funkar bra med streamat ljud, BT-lurar och androidtelefon?
Efter en enkel koll hittar jag bara appar som funkar för ljudfiler som lagras lokalt i telefonen,
men jag kanske har missförstått ngt? En separat hörlursförstärkare vill jag slippa, om det går.

jesperC

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Min favorit på trainern, fungerar ute också. Passiv dämpning med skumpropp, så inget problem med vindbrus som dom med elektronisk NC.

Visa bilaga 479275
Jag gillar oxå Shures hörlurar.
De gula skum-pluggarna funkar även bra för att stänga ute ljud från folk som gnäller om att man inte skall ha hörlurar när man cyklar ;)

De enda egentliga klagomålen jag har gäller deras Bluetooth-mottagare.
Volymnivån ligger fel så jag kan bara nyttja ungefär 25% av volymskalan sedan blir det för högt. Utöver det tycker jag att metalltråden, som skall ge sladdloopen som går bakom örat lite stadga, brukar gå av för fort. Själva mottagardelen är dock ganska billig så jag kan leva med dessa brister.

//j

Senast ändrad:

BAPEsta

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag gillar oxå Shures hörlurar.
De gula skum-pluggarna funkar även bra för att stänga ute ljud från folk som gnäller om att man inte skall ha hörlurar när man cyklar ;)

De enda egentliga klagomålen jag har gäller deras Bluetooth-mottagare.
Volymnivån ligger fel så jag kan bara nyttja ungefär 25% av volymskalan sedan blir det för högt. Utöver det tycker jag att metalltråden, som skall ge sladdloopen som går bakom örat lite stadga, brukar gå av för fort. Själva mottagardelen är dock ganska billig så jag kan leva med dessa brister.

//j
Finns mycket bättre after market sladdar med MMCX-kontakt för bluetooth på Amazon!

ol__

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Generellt gillar jag inte att ha lurar är jag cyklar, men under längre, lugnare solorundor kan jag gilla det. Har kört med några jbl-pluggar med helt ok ljud, men det skapas någon turbulens runt dem så det blir väldigt mycket vindbrus. De faller också lätt ut. Båda dessa problem hindras när man har buff över, men då trycks pluggen in i öret. Sammanfattningsvis tycker jag det är svårt att få till, så även de turer där jag kan tänka mig lite musik skippar jag det oftast.

Har förstått att flerparten av de nya "true wireless" kan köras mono. För mig låter det bra. Vilket är bekväma under en buff? Nu är förvisso sommaren snart här, men vill ha möjligheten.

glitch

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Hej happy,
Hakar på tråden. Mina Bose QC35 over ear har inte uppskattat timmarna på trainern och nu har knapparna för volym mm. Flippat helt så de sänker slumpmässigt volymen och samtal har superlågt ljud samtidigt som knapparna är döda.

Så nya over ear lurar behövs och kravlistan är ungefär så här:
Over ear
Blåtand
Noise cancelation
Bra mick / för samtal då de kommer köras för jobb också
+ i kanten om de kan köras med sladd också
Helst under 1500 kr

Köpte ett par JBL 650 Live ANC på rea nu men dels var ljudet lite så där men framförallt var samtalsljudet rätt kasst.
Det är ju lite dumt att man har de betydligt dyrare Bose lurarna som referens då (pris)klasskillnaden blir väldigt uppenbar.

Några tips? Vill inte gärn lägga lika mycket på nya BOSE igen och är helt med på att man får tumma lite på ljudet då men jag tycker det borde finnas nåt med en lite vassare prislapp?

xzbatt

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Hej! Älskar mina Aftershokz aeropex.

Jag köpte dessa för Zwift då jag tänkte att dom är snälla mot hörselgångarna.
Vill köra musik i bakgrunden och ibland snacka via Discord, tyvärr blev ljudkvaliteten med två källor från iPhone inge bra i dessa lurar.

Nu kör jag dom utomhus i skog och på landsväg i klunga och tycker det är riktigt härligt att kunna ha musik i bakgrunden och ändå höra allt runtomkring mig, fungerar riktigt bra!

maRRtin

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Hej happy,
Hakar på tråden. Mina Bose QC35 over ear har inte uppskattat timmarna på trainern och nu har knapparna för volym mm. Flippat helt så de sänker slumpmässigt volymen och samtal har superlågt ljud samtidigt som knapparna är döda.

Så nya over ear lurar behövs och kravlistan är ungefär så här:
Over ear
Blåtand
Noise cancelation
Bra mick / för samtal då de kommer köras för jobb också
+ i kanten om de kan köras med sladd också
Helst under 1500 kr

Köpte ett par JBL 650 Live ANC på rea nu men dels var ljudet lite så där men framförallt var samtalsljudet rätt kasst.
Det är ju lite dumt att man har de betydligt dyrare Bose lurarna som referens då (pris)klasskillnaden blir väldigt uppenbar.

Några tips? Vill inte gärn lägga lika mycket på nya BOSE igen och är helt med på att man får tumma lite på ljudet då men jag tycker det borde finnas nåt med en lite vassare prislapp?
Ett par sådana här kanske?
"https://www.soundguys.com/sennheiser-hd-450bt-review-39828/amp/" https://www.soundguys.com/sennheiser-hd-450bt-review-39828/amp/

Rholm

Aktiv medlem
Tips på bra hörlurar?
Jag och sambon har varsitt par sådana och är mycket nöjda. Bra ljud, bra brusreducering (kanske inte världsbäst, men funkar att sitta i samma rum som tv:n och lyssna på något annat), bra samtalskvalitet åt båda håll. Jag har inte provat att träna med dem, så det kan jag inte uttala mig om. Passform är väl individuellt, men jag har inga problem att sitta 3-4 timmar i stöten med lurarna på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer