Tips på bra kedjeolja

rois

Aktiv medlem
Tips på bra kedjeolja
Jag söker efter en kedjeolja som inte samlar smuts och som sitter kvar. Avsedd för en pendlarcykel. Tacksam för tips.

Tsukuyomi

Ny medlem
Tips på bra kedjeolja
Viktigare än vilken olja du använder (så länga den är ämnad för cykelkedja) är att göra rent kedjan, ta på oljan ovan ifrån länkarna (givetvis på undre delen) och låta det suga in sig några minuter. Trampa runt vevarna lite under tiden också och sedan torkar du av kedjan från all synlig olja. Då har smuts inte lika lätt att fastna som på en oljedränkt kedja.

Tvivlar på att det finns en kedjeolja som är en quick fix, men gå till en cykelhandlare och be om en olja för just det där så får du säkert en!

nieves

Aktiv medlem
Tips på bra kedjeolja
Bumpar lite då jag inte hittar så värst bra med sökfunktionen.
Jag tänkte prova med denna, någon som har tips/synpunkter på denna?
20201229_160003.jpg

20201229_160113.jpg

Känns som om det bästa är att cykla in smörjan på trainer istället för dom blöta grusiga vägarna utomhus.

DanielS

Aktiv medlem
Tips på bra kedjeolja
Har inte testat ovanstående, risken om det är en Dry Lube (framgår inte riktigt till vilka förhållanden de rekommenderar oljan) är väl att den spolas bort snabbt på blöta grusvägar.

Att "cykla in smörjan" på trainer känns inte som det ska vara nödvändigt...

Bengt-re

Aktiv medlem
Tips på bra kedjeolja
Har inte testat ovanstående, risken om det är en Dry Lube (framgår inte riktigt till vilka förhållanden de rekommenderar oljan) är väl att den spolas bort snabbt på blöta grusvägar.

Att "cykla in smörjan" på trainer känns inte som det ska vara nödvändigt...

Dessutom sitter inte ens bra wetlube mer än 15-20 mil i regnet. Underhållet vid utomhuscykling kommer en inte ifrån. Och jo tyvärr - sitter oljan kvar grisar det mer eller mindre. Det GÅR med wrblube om man skiter i hur det ser ut bara tillför lite mer olja när det börjar bli torrt i rullarna. Sen första vårsoldagen byter man kassett, kedja och troligen löphjulen på cagen. Möjligen behöver man en ny lillklinga också - kör man singelklinga med aludrev så behöver man inte tveka på att lägga en sådan i varukorgen....

Drylube så här års hade jag inte ens funderst på. Det är borta på 3-4 mil och sedan kvittrar kedjan vidrigt.

ttfh

Aktiv medlem
Tips på bra kedjeolja
Viktigare än vilken olja du använder (så länga den är ämnad för cykelkedja) är att göra rent kedjan, ta på oljan ovan ifrån länkarna (givetvis på undre delen) och låta det suga in sig några minuter. Trampa runt vevarna lite under tiden också och sedan torkar du av kedjan från all synlig olja. Då har smuts inte lika lätt att fastna som på en oljedränkt kedja.

Tvivlar på att det finns en kedjeolja som är en quick fix, men gå till en cykelhandlare och be om en olja för just det där så får du säkert en!
Visa ord.

kais01

Aktiv medlem
Tips på bra kedjeolja
Bumpar lite då jag inte hittar så värst bra med sökfunktionen.
Jag tänkte prova med denna, någon som har tips/synpunkter på denna?
Visa bilaga 461588
Visa bilaga 461589
Känns som om det bästa är att cykla in smörjan på trainer istället för dom blöta grusiga vägarna utomhus.
du kan väl prova, och rapportera sedan? förstås utomhus, i kallt väder. annars ingen utmaning för vilken smörja som helst. återkom efter förslagsvis 300 mil och berätta om det höll måttet:)?

det är ingen stor skillnad direkt efter applikation på olika smörjor en varm sommardag, men i kyla visar en del högviskösa upp en seg sirapskänsla. samma smörjor av long life-karaktär står emot regn relativt bättre vilket är bra om etappen är lång, men samlar också på sig småpartikelskit även inne ikedjan om det är smutsigt ute. slipande skit som är svår att få ur kedjan sedan, värre ju mer motståndskraftig smörjan är.

är den 'wet' är den motståndskraftiga delen vanligen trögflytande oljor. är den 'dry' är det oftast upplöst vax. sen kan man gå all in och bypassa lösningsmedlen och vaxa kedjan i ett varmt vattenbad.

till alla dessa kan man tillsätta diverse additiv som fungerar även i intorkat läge, som t ex ptfe, keramiska mikrokulor, molybdendisulfid, wolframdisulfid, grafit eller det senaste; grafen.

lång livslängd på kedjan kombinerat med motståndskraftig smörja kräver alltså återkommande djup rengöring av kedjan. vaxnissarna gör detta genom att koka kedjan i vatten, övriga med diverse lösningsmedel eller ultraljud. missar man detta förstörs kedjan snabbt så fort smuts tillförs, och här på happy har t ex rapporterats helt löjligt oacceptabla livslängder på kedjor som 100 mil.

för oss vanliga slarvers som bara duttar på med ojämna mellanrum, är för kedjans livslängd en mer homogent tunnfytande och enklare smörja som lätt tvättas ur i våt väderlek och då tyvärr får användas oftare enligt mig ett tryggare alternativ.

om du vill se studier på kedjesmörjors självrenande förmåga kan du kolla på zerofrictioncycling. det är minst sagt ordrika framställningar, men take-home är tabellerna, block 3 och 5 som är fortsatt återkommande användning av smörjan efter nedsmutsning. om den då inte blir lägre än blocket innan sitter skiten kvar och inlåst. ett flertal guckor saknar självrening helt, t ex den i en annan tråd omhuldade nfs. hittills bäst balans mellan motståndskraft mot smuts och sedan självrening uppvisar tru tension all weather tungsten lube.

om du låter dig charmas av resultatet med vax betänk att den i praktiken rengjorts helt i samband med kokning och omvaxning massor av gånger under testet. förstås inget som hindrar liknande omtanke om kedjor som gått med andra smörjmedel, men dessa har fått gå med endast duttning.

Plush

Moderator
Forumvärd
Tips på bra kedjeolja
Peatys Link Lube funkar för mina behov. Efter ett antal appliceringar blir ledjan väldigt enkel att rengöra.

ttfh

Aktiv medlem
Tips på bra kedjeolja
Hur mycket kostar en ny kedja till en pendlarcykel egentligen?

Priset är ju rätt avgörande för hur mycket man orkar hålla på med en kedja, vissa av dom här metoderna är verkar ju rätt tidskrävande.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer