Tips på bra MTB däck för hala rötter/stenar nu när hösten är här på riktig.

Kör heldämpat och tublöst, har hittills sen jag tog upp cyklingen igen efter 12 år uppehåll bara använt mig av Maxxis Ikon 2,25, nu när vädret varit väldigt regnigt så känns dom inte speciellt bra i skogen.

Nån som har tips på bra däck för lite halare förhållanden?
Har läst om Schwalbes Rocket Ron och Nobby Nic, men även Maxxis Shortys, ge gärna lite tips...

Kommer mest rulla stig men även lite grusväg nu innan snön ev kommer.

On one chunkey monkey är det givna valet när det är halt. Ooptimalt för ren grusvägsåka men ovärderligt i skogen.
På grusväg kan du å andra sidan komma undan med gamla nobby nick performance utan problem.

/T

Ngn som testat Forekaster?
Lite sugen på dom, annars blir det ground control.
Rullar runt på en epic, med både stig och grusåka.

Sedan Specialized presenterade nya Griptondäcken så har jag varit mäkta imponerad av alla varianterna jag testat.

Tidigare höstar har jag kört på Chunky Monkey från On-one men jämfört med Spech nya är CM sjukt sladdriga och instabila.

GroundControl är hyfsat lättrullat och har massvis av grepp med sitt mjuka gummi men nu när det blir blötare och gyttjigare så har jag gått över på Butcher fram och Pergatory Bak och då i den extraförstärkta GRID versionen.

Brutalt med fäste och det tog ett tag innan jag verkligen litade på att det fanns så mycket grepp som erbjöds.

Roger_Edvinsson sa:
Tidigare höstar har jag kört på Chunky Monkey från On-one men jämfört med Spech nya är CM sjukt sladdriga och instabila

Kör du på supersmala fälgar? Jag känner inte alls igen mig i den beskrivningen nämligen. CM 2,4" är ganska precis lika stabilt som Maxxis Minion-däck (EXO) i samma storlek. Nåt man näppeligen brukar kalla "sladdrigt". Visst, de är väl inte lämpliga för den som kastar sig genom stenkistor i fyrtio blås, men tycks gillas av även tämligen aggressiva stigcyklister.

Makten sa:
Roger_Edvinsson sa:
Tidigare höstar har jag kört på Chunky Monkey från On-one men jämfört med Spech nya är CM sjukt sladdriga och instabila

Kör du på supersmala fälgar? Jag känner inte alls igen mig i den beskrivningen nämligen. CM 2,4" är ganska precis lika stabilt som Maxxis Minion-däck (EXO) i samma storlek. Nåt man näppeligen brukar kalla "sladdrigt". Visst, de är väl inte lämpliga för den som kastar sig genom stenkistor i fyrtio blås, men tycks gillas av även tämligen aggressiva stigcyklister.

Först monterades de på de 19mm fälgarna som satt på gamla hojen och där blev 2.4” CM väldigt brett och konstigt i profilen.

Men även på 29mm Travershjul upplever jag att sidoväggarna är i mjukaste laget för mig och de svarar inte alls som de betydligt styvare Griddäcken gör.

Aldrig testat Maxxis så kan inte uttala mig där.

Väger in på 90 pannor i strumplästen så där killer det väll en del också.

Däck är så otroligt individuellt.
Butcher tog jag av precis då jag tyckte framhjulet bara kanade runt på rötter och hällar.

Blev Magic Mary soft nu - inte hunnit testa än.

Butcher hade jag på stumpyn, och var nöjd med, kanske skulle testa igen.
Då det är xc och inte ngn enduro körning som gäller för min del, behöver det inte vara så brutalt mönster/vikt.
Utan noby/ground bak funkar, Forekaster verkar vara ngt liknande.

glitch sa:
Butcher tog jag av precis då jag tyckte framhjulet bara kanade runt på rötter och hällar.

Var det gamla eller nya Butcher?
Tycker absolut inte om de gamla däcken från Spech då de både var ömtåliga och värdelösa så fort det blev fuktigt.

Fasttrack fungerar utmärkt på stenar och rötter i väta. Är det lera däremot kläggar dem lätt igen.

Körde mitt blötare race förra helgen i Södertälje med Fasttrack fram och Thunderburt bak, fungerade tillräckligt bra.

Skulle aldrig sätta på traktordäck.

matokiller sa:
Kör heldämpat och tublöst, har hittills sen jag tog upp cyklingen igen efter 12 år uppehåll bara använt mig av Maxxis Ikon 2,25, nu när vädret varit väldigt regnigt så känns dom inte speciellt bra i skogen.

Nån som har tips på bra däck för lite halare förhållanden?
Har läst om Schwalbes Rocket Ron och Nobby Nic, men även Maxxis Shortys, ge gärna lite tips...

Kommer mest rulla stig men även lite grusväg nu innan snön ev kommer.
MAXXIS BEAVER

Roger_Edvinsson sa:
glitch sa:

Tycker absolut inte om de gamla däcken från Spech då de både var ömtåliga och värdelösa så fort det blev fuktigt.

Det är typ 1 1/2 år gammalt så inte senaste. Tycker det funkat kanon när det varit torrare och är lättrullat men nu när alla hällar är snorslemmiga och alla rötter försöker skicka en in i närmsta träd var det dags för nåt nytt. Säkert bättre med uppdaterat gummi.

Rätt bra däck på denna MTB:

Bilagor

• 300px-Swedish_MTB_T_47.jpg
    300px-Swedish_MTB_T_47.jpg
    16.4 KB · Besök: 349
Roger_Edvinsson sa:
Först monterades de på de 19mm fälgarna som satt på gamla hojen och där blev 2.4” CM väldigt brett och konstigt i profilen.

Men även på 29mm Travershjul upplever jag att sidoväggarna är i mjukaste laget för mig och de svarar inte alls som de betydligt styvare Griddäcken gör.

Aldrig testat Maxxis så kan inte uttala mig där.

Väger in på 90 pannor i strumplästen så där killer det väll en del också.

Aha, Grid ja. De är nog styvare och lär motsvara nåt med förstärkta sidoväggar från Maxxis. Så biffiga däck tycker jag bara är obekväma att cykla med:-) Väger strax under 90 jag med. Tror mest att valet beror på hur aggro man cyklar.

Mitt största aber med CM just nu är att kantdobbarna slits ner ganska snabbt och då försvinner skrågreppet om man inte kör sjukt lågt tryck. Annars tycker jag styvheten och volymen är helt perfekt (som framdäck då, har aldrig provat bak).

glitch sa:
Roger_Edvinsson sa:
glitch sa:

Det är typ 1 1/2 år gammalt så inte senaste. Tycker det funkat kanon när det varit torrare och är lättrullat men nu när alla hällar är snorslemmiga och alla rötter försöker skicka en in i närmsta träd var det dags för nåt nytt. Säkert bättre med uppdaterat gummi.

Jag tycker att det låter som du har kört butcher i control-varianten. Det innebär tunnare väggar och hårdare gummi. Om jag inte minns fel så var grid 42a, vilket är samma som Maxxis super tacky, och control 60a, vilket motsvarar Maxxpro. Men jag kan ha fel :)
Har kört butcher i både grid och control. Grid har riktigt bra grepp, Control rullar riktigt bra. Båda har fantastiskt kantgrepp!!
Nu kör jag Chunky Monkey/smörgåsbord i mjuka varianten som ska vara 42a. Det är för övrigt Maxxis-stomme och gummi i dem. CM är det bästa däcket jag har testat på blöta rötter och stenar. Nackdelen är kantgreppet och rullmotståndet.

Japp control på mitt butcher!
42a? Måste ju vara galet segt?
Minns väl Minion sleezy reezy eller vad de hette som jag körde i gesunda för 10 år sen.
Att trampa upp till liften 200 m från stuga var asjobbigt :)

Var ute och gasar med Forecaster idag, lite tama för leran kan jag tycka, hade själv föredragit en grövre profil.

tmalm sa:
On one chunkey monkey är det givna valet när det är halt. Ooptimalt för ren grusvägsåka men ovärderligt i skogen.
På grusväg kan du å andra sidan komma undan med gamla nobby nick performance utan problem.

/T

Stämmer att CM har sjukt bra grepp, men de är plågsamma att köra på grusväg/asfalt. Har aldrig varit med om däck med så mycket rullmotstånd. Som klister.

Är det verkligen så att CM Trail Extreme har 42a? Vad har Enduro? Inte konstigt isf att jag saknar höstgreppet från dem då jag inte köpt nya efter hjulstorleksbyte! Trodde de var mer som MaxxTerra.
Får väl köra vidare på mina dh-däck, DHF MaxxGrip DD istället resten av hösten nu då ?

Lite trådkapning.
Vill också maxximera ( pun intended) mitt framhjulsgrepp.
Just nu har jag Ardent fram o bak, oc bak får det duga.
Jag gillar Maxxis, lätt att få täta, så mitt förstaval skulle vara Dhf trail i maxxgrip 27,5* 2,5, men de finns bara i wt, avsedda för 35 id-fälgar, mina är 27(id alltså) på Maxxis hemsida ser profilen suboptimal ut med 30mm fälg, är det en onödig noja när man kör med tl och lågt tryck?

Är alternativen NN i addix? Eller borde jag gå på Hans Damp addix (evo addix soft eller afdix performance???) ( jag är nöjd med Ardents stomme o mönster, skulle bara vilja ha mjukare gummi)

Eller är det Spesh nya däck? Vilket motsvarar ardent fast med mjukare gummi? Och är det då mjukare/bättre i Hellas??

27 mm id går fint att köra WT på, har kört shorty 2,5 på 24 mm id i ett halvår och det funkar fint utan att kränga vid vad min pump säger är 22 psi.

Jag kör dh med DHF 2,5WT DD Maxxgrip slanglöst på 23mm bak och det går alldeles utmärkt! Fram har jag 29mm och ser då ingen speciell skillnad.

Tack feeblesmith och Daniel, det lugnar mig, då ska jag bara lyckas hitta rätt variant då...

Nån som testat Hans Dampf super Gravity? Tänkte byta ut mitt Maxxis ardent bak...tycker det är lite slirigt och dåligt grepp uppför. Kör förresten också minion dhf wt fram på mina 23mm fälgar. Funkar utmärkt.

Är det inte bättre att försöka få till fjädringen så att det greppar bättre för det är den som håller kontakt med marken.

Det spelar väl ingen roll om däcket har kontakt med marken om det inte finns något grepp. Möjligt att fjädring/dämpning håller kontakt med marken, men det är ändå däcken som HAR kontakt med marken.

Varför super gravity?? Om du kör ardent idag verkar du ju köra stig?
Har precis monterat Magic Mary soft fram och hans dampf soft bak men bars hunnit rulla på gatan hoppas köra lite i helgen.

glitch sa:
Har precis monterat Magic Mary soft fram och hans dampf soft bak men bars hunnit rulla på gatan hoppas köra lite i helgen.

Jag kör inte bara stig. Ardent satt på cykeln när jag köpte den och jag är inte nöjd med hur dom presterar. Gillar mest nerför/enduro och vill kunna dra med cykeln till Vallåsen utan att få punka.

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Det spelar väl ingen roll om däcket har kontakt med marken om det inte finns något grepp. Möjligt att fjädring/dämpning håller kontakt med marken, men det är ändå däcken som HAR kontakt med marken.
Har du inte en fjädring som fungerar så spelar det ingen roll vilka däck man HAR.

sdx sa:
dnleriksson sa:
Har du inte en fjädring som fungerar så spelar det ingen roll vilka däck man HAR.

Grov överdrift?

sdx sa:
dnleriksson sa:

Dåliga nyheter för oss på HT.
Bara att ge upp att få fäste alltså.

desmo sa:
sdx sa:
dnleriksson sa:

Dåliga nyheter för oss på HT.
Bara att ge upp att få fäste alltså.

Japp, tydligen.

Precis bytt till Mountain King II, blev rejält grepp på blöta hällar och rötter så helnöjd med dem

tobot sa:
sdx sa:
dnleriksson sa:

Grov överdrift?
Försök att kör en bil utan stötdämpare så kanske du förstår vad det handlar om och det är samma princip oavsett om det är en moped MC eller cykel.

sdx sa:
tobot sa:
sdx sa:
dnleriksson sa:

Grov överdrift?
Försök att kör en bil utan stötdämpare så kanske du förstår vad det handlar om och det är samma princip oavsett om det är en moped MC eller cykel.

Med din logik så spelar det ingen roll om man kör grovmönstrat dh-däck eller slicks med HT-cykel.

Du har också missat att till skillnad från motorfordon så väger föraren på cykel betydligt mer än fordonet - ben och armar är också dämpare/fjädring.

tobot sa:
glitch sa:

Jag kör inte bara stig. Ardent satt på cykeln när jag köpte den och jag är inte nöjd med hur dom presterar. Gillar mest nerför/enduro och vill kunna dra med cykeln till Vallåsen utan att få punka.

OK!
Fick kört en runda i helgen, HD back och MM fram båda i soft. Rullar mycket bättre än jag trodde och greppade ruskigt bra på blöta hällar och rötter. Återstår att se hur de klarar minusgrader men hittills jättenöjd. Mycket greppigare än de Nobby Nic 2.8 plusdäcken jag har på HTn.

Hej! Dags att sätta på vinter/höstdäck,
2020-11-28! Vilka däck är bäst för blöta och hala rötter, och inte tala om sten och lera!
Känner ju att det är skönt att vurpa så lite som möjligt.
Ska man satsa på dubb eller utan, eller dubb fram eller bak och utan fram eller bak?

Schwalbe Ice Spiker Pro.
Maxxis Wetscream
Maxxis Ardent EXO TR.
Suomi/Nokian w240
Vittoria Barzo G2.0 TLR
Specialized Ground Contral Grid 2Bliss 29x2.3
Specialized Fast Trak 2Bliss ready 29x2.3
WTB vigilante

Mvh Nicklas

Hej! Dags att sätta på vinter/höstdäck,
2020-11-28! Vilka däck är bäst för blöta och hala rötter, och inte tala om sten och lera!
Känner ju att det är skönt att vurpa så lite som möjligt.
Ska man satsa på dubb eller utan, eller dubb fram eller bak och utan fram eller bak?

Schwalbe Ice Spiker Pro.
Maxxis Wetscream
Maxxis Ardent EXO TR.
Suomi/Nokian w240
Vittoria Barzo G2.0 TLR
Specialized Ground Contral Grid 2Bliss 29x2.3
Specialized Fast Trak 2Bliss ready 29x2.3
WTB vigilante

Mvh Nicklas

Ska man ha dubb på ett däck så är de fram isf. Men sålänge de inte är is ute funkar de med vanliga.
Kör ardent tubeless och tycker dom funkar bra. Gått ner lite i luft och dom bettar bra.

Har lite olika funderingar på däck. Har en allebike alpha med barzo på och jag gillar de däcken. De är bra i lera men funkar inte så bra på den, för årstiden, gamla vanliga akilleshälen dvs blöta rötter/hällar. Är sugen på att testa något mjukare/grövre. Helst skulle jag vilja ha magic mary super ground 29x2.40 fram men i super ground för 29" verkar det vara rätt nytt och finns inte ens upplagt på e-handlar. Och super trail på nästan 1200 g känns inte så kul. Hade varit bra om framdäcket inte väger mer än 1000 g. Minion dhf 2.30 skulle kunna vara ett alternativ också men har fått lite blanda synpunkter på hur det funkar i lera samt kyla?? Bak tänker jag mig ett smalare conti trail king protection 2.2. Men har ni någon input på framdäck med förhållandevis mjukt gummi/grepp som inte väger satan? Jag cyklar alltifrån xc, dc, trail, am men brukar vara ute några timmar och hålla ett högt tempo så ett par dirty dan fram bara för greppet känns inte aktuellt med tanke på rullmotståndet.

Tillbaka
Topp