Tips på bra och billigt däck som inte ger mig punktering stup i kvarten

Immersion

Ny medlem
Nu har jag fått rekordmånga punkteringar i vinter, de 2 senaste gångerna har det bara varit ca 5 veckor i mellan, det har förvisso varit väldigt lite snö i år men väldigt mkt sand, kommunen har tidigare fått kritik för att sanden dom använder skapar punkteringar då det är vasst, men dom har analyserat gruset dom använder nu och har inte funnit det skadligt.

Orsakerna är antingen sand, eller sabotage. Jag är öppen för båda orsakerna, jag hoppas dock det är det först nämda.
jag hade även förra året problem med flertalet punkteringar jag fick då nog och bestämmde mig för att byta däck, cyckelaffären rekommenderade https://www.schwalbe.com/gb/tour-reader/delta-cruiser-plus.html dessa däck kostade runt 250 kr (det fanns en ännu tjockare variant av samma tillverkare som skulle klara ännu mera bland annat ett häftstift problemet var att detta däck kostade 450 kr vilket var lite väl mkt, då jag var väldigt trött på att lägga pengar på punkteringar Jag bytte både fram och bakdäck då jag vill ha samma däck fram och bag så kostade ju en slant att byta, han försäkra om att det här däcket var minsam bra mkt tjockare och mer tåligt än det däcket jag hade innan, och att så länge jag hade bra med luft i däcken så ska det vara okej, faktum är , jag pumpade däcket med 85 psi som är max på däcket igår, bara 1 och en halv timme efter var det alltså smygpunka. Jag pumpade däcket nu igen inatt och kan konstatera att det är ett ganska synligt hål och det pyser rätt mkt, skulle uppskatta att det tar ungefär 1.5 timme innan däcket är tomt, då det är hål i däcket måste jag byta, och tänker inte köpa samma igen då det är de de har på cyckelaffären så tänkte beställa ett BRA från internet som ni rekommenderar här på forumet, som är extra bra och prisvärt.

Det är ingen sport cyckel jag har jag har en Trek T220, men jag uppskattar att kunna cyckla snabbt så vill ha bra balans mellans prestanda och punkteringssäkert. På sommartid utan grus kan jag komma upp i hastigheter ca 35 km i timmen. Värt att nämna är att när jag bytte till delta cruiser delta däcken känndes cycklen betydligt trögare, orginal däcken tål 90 PSI och delta cruiser plus 85 PSI ni som är proffs vet nog bättre, men jag antar ju mer luft man får i däcket ju snabbare kommer man cyckla.

Uppskattar hjälp.

Hur breda däck - 28, 32, 35, 37, 40 mm? Hur breda får plats i cykel? Känns som du pumpar väl hårt, jag hade nog nöjt mig med 60-70 psi (4,5-4,8 bar) i 35 mm däck. Slang - märke och modell? Synligt hål i däckets slitbana, sida eller i slangen? Lagar du punka själv eller lämnar du in cykeln?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Hur breda däck? Hur breda får plats i cykel? Känns som du pumpar väl hårt. Slang - märke och modell?

Jag har inga aning om hur breda däck som får plats på cyckeln. det är en Trek T220 från 2015

http://archive.trekbikes.com/se/sv/2015/Trek/t220_se#/se/sv/2015/Trek/t220_se/details

Observera att jag söker däck jag kan ha året om så lite balans. Men tex orginal däcken som satt på var betydligt mer lätt trampade och gjorde det roligare att cyckla och funkade även hyfsat på vintern.

Jag vet ej vad för slang dom använder på cyckelaffären när dom lagar däcket, jag lämnar alltid in cyckeln varje gång det blir punka, det kostar runt 220 kr varje gång. När dom bytte däck i sommras till dom tjockare frågade jag hur mkt luft jag kan pumpa i slangen för det var 90 psi förut och på det nya däcken 85 psi, då sa han att det är inte slangen som är den begränsande faktorn utan det är däcket som bär slangen.

När jag pumpar 85 PSI vilket är max så kan det hända att det bli någon PSI för mkt ibland, men jag tror det är inom felmarginalen och borde inte vara tillräckligt.

Hålet på däcket såg ut som att komma från sten utan att vara någon expert. Men det var precis i mitten, där själva däckytan har kontkt med vägen, vilket gör sanolikheten för sabotage inte lika stor, hade det däremot varit hål på sidan...

Är det stor skillnad när det gäller slangar också ?
Är det isånnafall är det värt att köpa det tillsamans med däcken om jag ändå ska köpa allt online ?
så kan jag ta med till cyckelaffären så får dom sätta ihop allt.

Beror på önskad bredd och så. Jag kör numera med GP 4 Seasons 28mm för att undvika punkteringar - jag började lessna när jag fick två oberoende punkteringar på en runda. Jag har dock bara hunnit rulla 15 mil på däcken så för tidigt att ge någon utvärdering, men än så länge förefaller det fungera. Jag påstår inte att det är rätt däck för dig då jag har för lite att gå på, men det är ETT alternativ som har löst mitt vasst grus punka problem.

http://www.wiggle.se/continental-grand-prix-4-season-vikbart-landsvagsdack-1/

Jag kollade innan jag postade, din cykel verkar komma std med 35 mm Bontragerdäck och de du har nu finns inte i 35 mm, men väl i 28, 32, 37, 40 och 47 mm. Står det 85 psi på däcket är det nog 37 mm, vilket också verkar vara ett rimligt val från cykelhandlarens sida. Att cykla omkring med 85-90 psi (5,9-6,2 bar)(givet att du har en sanningsenlig tryckmätare) i ett 37 mm däck känns som extremt mycket luft, jag hade nog kört 60 psi (4,1 bar) för vettig komfort, bra rull etc.
Hur mkt väger du inkl. kläder/packning när du cyklar? Hur många mil/vecka? Bara cykling på asfalt?

Bengt-re sa:
Beror på önskad bredd och så. Jag kör numera med GP 4 Seasons 28mm för att undvika punkteringar - jag började lessna när jag fick två oberoende punkteringar på en runda. Jag har dock bara hunnit rulla 15 mil på däcken så för tidigt att ge någon utvärdering, men än så länge förefaller det fungera. Jag påstår inte att det är rätt däck för dig då jag har för lite att gå på, men det är ETT alternativ som har löst mitt vasst grus punka problem.

Det ser tåligt och kvalitativt ut, men hur bra rullar däcket ?
Jag behöver inga extrema vinter däck, ,men något alllround , om det är halt brukar jag anpassa hastigheten.
Saknar som sagt orginal däcken som satt på cyckeln då den gick snabbare..då helt klart..

Du nämner breda däck itne är något för mig ?
Ju bredare däck ju trögare blir det att trampa ?

Och det är igentligen inte svårt att föreställa sig när man ser orginal däcket jag hade, som ni ser i mitten är det väldigt lite mönster

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ontrager-h2-reflekterande-hybriddäck/p/11523/

Bilagor

• 11523_C_1_H2_700x35C.jpg
    11523_C_1_H2_700x35C.jpg
    80.1 KB · Besök: 82
Sixten Fors sa:
Jag kollade innan jag postade, din cykel verkar komma std med 35 mm Bontragerdäck och de du har nu finns inte i 35 mm, men väl i 28, 32, 37, 40 och 47 mm. Står det 85 psi på däcket är det nog 37 mm, vilket också verkar vara ett rimligt val från cykelhandlarens sida. Att cykla omkring med 85-90 psi (5,9-6,2 bar)(givet att du har en sanningsenlig tryckmätare) i ett 37 mm däck känns som extremt mycket luft, jag hade nog kört 60 psi (4,1 bar) för vettig komfort, bra rull etc.
Hur mkt väger du inkl. kläder/packning när du cyklar? Hur många mil/vecka? Bara cykling på asfalt?

Med orginal däcken skulle jag ha 90 PSI, jag provade att köra lägre men körde jag lägre känndes direkt att det blev sämre rull på däcket, jag har alltid föredragit at ha så mkt luft som däcket tillåter, jag vet att det finns de som föredrar mindre luft av någon anledning, det kanske ger mer grepp men för mig är det viktigast att det blir bra rull då jag inte är så fysiskt tränad.

Jag väger 85 kg, det kan hända att jag bara använder cyckeln en gång i veckan, jag handlar åt mormor en gång i veckan, de 2 senaste gångerna har det blivit punka de gångerna, jag vet inte hur många KG det blir med maten, men kan nog bli 10 kg extra ibland mera kanske. Jag cycklar bara på asfalt.

Jag kör med Rose bikes cyckel pump med digital tryckmätare, enligt en användare på forumet som köpte den och testade med flera så visade bra.

Bilagor

• tb9ovMt.jpg
    tb9ovMt.jpg
    151.3 KB · Besök: 55
Ja.

Punka kan bero på många olika saker. Om du upplever pyspunka direkt efter montering av helt ny slang/däckskombination kan det vara så att ventilen behöver dras åt.

Så här års får man också räkna med små ytliga skärsår på slitytorna på däcket. De kan man oftast cykla vidare med många mil innan grus äter sig genom. Speciellt på lite tjockare däck.

Sen rullar däcken/ cykeln bättre vid lägre lufttryck i slangarna än vad du kör på. Även om det kanske inte känns så eftersom cykeln går jämnare.

Nu lämnar jag över till häcklarna.

Det låter inte som om du cyklar speciellt ofta eller långt, jag har svårt att dra några statistiska slutsatser om vare sig punkafrekvens, anledningen, rull mellan dina olika däck etc. Du kör för högt tryck, max tryck är fel tryck. Å andra sidan är det bra att du har koll på trycket, 90% av de cyklar jag ser rulla på stan har 25% av maxtryck, vilket är för lite. Olika däck har olika bra rull, tror inte det du har är extremt dåligt men det finns säkert däck som rullar lite lättare men ändå har rimligt punkaskydd.

Om du har mer tid än pengar kan det vara en bra idé att lära sig laga punka själv. En ny slang (Conti, Schwalbe) kostar 40-60 kr, självhäftande lagningslappar kostar 5-7 kr/st, däckavdragare 20 kr i 2-pack. Osv. Det är lätt och det går fort. Du lär dig också varför och var du får punka, kan inspektera däck, fälg etc om det är något där som kan påverka framtida punka etc., och även laga mindre skador/hål i själva däcket så att du inte behöver byta däcket innan det är utslitet. Du kan också hälla lite punkavätska i slangarna som tätar mindre hål automatiskt.

Senast ändrad:
Billigt och bra brukar sällan höra ihop.
Lägg en 400-600kr styck och få något bra.
Det är ändå din enda kontakt med underlaget, så lite kan man ju kosta på sig

Jo jag har cyklat en hel del på Schwalbe Marathon Mondial å det är nog ett hållbart däck. I övrigt så är det tungtrampat på asfalt å slingrigt å otrevligt på grus. Så det är inget jag rekommenderar.

Ett däck jag köpte till ett bygge jag gjorde för två år sedan visade sig vara en trevlig överraskning.
http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/mountainbike-tyres/double-fighter-3
Det kanske kan va något för TS. Bra pris å!
https://www.rosebikes.se/artikel/continental-double-fighter-iii-reflex-mtb-tyre/aid:883600 (28x 1 3/8 x 1 5/8)

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
Jo jag har cyklat en hel del på Schwalbe Marathon Mondial å det är nog ett hållbart däck. I övrigt så är det tungtrampat på asfalt å slingrigt å otrevligt på grus. Så det är inget jag rekommenderar.

Ett däck jag köpte till ett bygge jag gjorde för två år sedan visade sig vara en trevlig överraskning.
http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/mountainbike-tyres/double-fighter-3
https://www.rosebikes.se/artikel/continental-double-fighter-iii-reflex-mtb-tyre/aid:883600 (28x 1 3/8 x 1 5/8)

frid!

Jag tackar för din åsikt Miracle, då finns det lite olika omdömen om man ska gå på tyska kunder med flera. :-)

Har själv inte testat Mondial ännu, men om det är så bedrövligt (överdrivet) som du skriver så kanske man ska avstå..?

Nu försökte jag pendla, träna å cykla lite XC med dessa däck å då var de en brutal besvikelse. Använder man dem på långtur med en fullastad touringcykel å vill ha hållbara däck med lång livslängd så är de förmodligen rätt val, skulle jag tro! :)
Det är ju det som de är byggda för.

Frid!

Okej, ja jag tror jag ska ge dom en chans ändå i sommar. Är ju ute efter ett långmiladäck som tål det mesta (för kortare touring och pendling) så det ser ju starkt och hållbart ut på bilderna iallafall...

Sixten Fors sa:
Det låter inte som om du cyklar speciellt ofta eller långt, jag har svårt att dra några statistiska slutsatser om vare sig punkafrekvens, anledningen, rull mellan dina olika däck etc. Du kör för högt tryck, max tryck är fel tryck. Å andra sidan är det bra att du har koll på trycket, 90% av de cyklar jag ser rulla på stan har 25% av maxtryck, vilket är för lite. Olika däck har olika bra rull, tror inte det du har är extremt dåligt men det finns säkert däck som rullar lite lättare men ändå har rimligt punkaskydd.

Om du har mer tid än pengar kan det vara en bra idé att lära sig laga punka själv. En ny slang (Conti, Schwalbe) kostar 40-60 kr, självhäftande lagningslappar kostar 5-7 kr/st, däckavdragare 20 kr i 2-pack. Osv. Det är lätt och det går fort. Du lär dig också varför och var du får punka, kan inspektera däck, fälg etc om det är något där som kan påverka framtida punka etc., och även laga mindre skador/hål i själva däcket så att du inte behöver byta däcket innan det är utslitet. Du kan också hälla lite punkavätska i slangarna som tätar mindre hål automatiskt.

Jag cycklar inte så ofta på den här tiden på året, det kan variera från några gånger i veckan till bara en gång i veckan, beroende på vädret, blir mer och mer till våren, sommaren och hösten så klart.

Jag har bara pumpat det som står på däcket, och det står 85 PSI där. I den beräkningen borde det finnas rätt mkt felmarginal som tar hänsyn till personens vikt och eventuell packning på cyckeln eller ?

Jag är en väldigt opraktiskt person jag kommer aldrig bli en cyckelmekaniker, och för mig skulle det vara väldigt jobbigt att byta och laga däck själv, kan förstå det är bulsenkelt för vissa av er här dock.

Pugilism sa:
Sen rullar däcken/ cykeln bättre vid lägre lufttryck i slangarna än vad du kör på. Även om det kanske inte känns så eftersom cykeln går jämnare.

Nu lämnar jag över till häcklarna.

Det var någonting nytt för mig. Förstår inte riktigt varför dock.

Mange. sa:
Billigt och bra brukar sällan höra ihop.
Lägg en 400-600kr styck och få något bra.
Det är ändå din enda kontakt med underlaget, så lite kan man ju kosta på sig

Jag kan tänka mig att betala den summan om jag vet att det är något som håller och som inte bara är PR.
Delta Crusier Plus var inget annat än PR som det verkar, det har helt klart inte löst mina problem.
Men detta märket är det enda dom har i cyckelaffären så man har inte direkt så mkt valmöjlighet, vill man ha annat märke får man köpa på nätet och ta med sig till cyckelaffären.

Miracle sa:

frid!

Tack att du nämde det ! har som sagt inget intresse av ett onödigt tungtrampat däck, jag vill hellre ha ett mer lättrampat men tåligt däck som är även är roligt att cyckla med på våren/sommaren/hösten och jag cycklar då hellre mer försiktigt på vintertid än ha något trögtrampat med grova mönster.

Angående De 2 continetal däcken som presetneras i tråden hittils, verkar som det är bra kvalite på dom, och vet att dom är även högt rankade när det gäller bildäck, men just angående double fighter, dom ser väldigt breda ut ? eller är det bara så det ser ut på bilderna ? Vad är fördelen och nackdelen med bredare däck ?

Sixten Fors sa:

Ytterligare ett continetal däck alltså, verkar som dom har högt rankade här på forumet måste helt klart kolla närmare på alla dess continental däck. priset på dom var helt klart bra.

Ventilerna är kanske något jag underskattat grovt ? det har verkligen stor effekt ?
Då dom kostar så lite kan det nog vara smart att beställa ett bara högkvalitativa när man ändå ska köpa däcken.

Immersion sa:
Bengt-re sa:

Det ser tåligt och kvalitativt ut, men hur bra rullar däcket ?
Jag behöver inga extrema vinter däck, ,men något alllround , om det är halt brukar jag anpassa hastigheten.
Saknar som sagt orginal däcken som satt på cyckeln då den gick snabbare..då helt klart..

Du nämner breda däck itne är något för mig ?
Ju bredare däck ju trögare blir det att trampa ?

Och det är igentligen inte svårt att föreställa sig när man ser orginal däcket jag hade, som ni ser i mitten är det väldigt lite mönster

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ontrager-h2-reflekterande-hybriddäck/p/11523/

Det rullar utmärkt. Snäppet under bra sommarracerdäck. Bra trevligt fäste på asfalt i regn. Behaglig däck - känns som ett bra racerdäck, bara aning högre rulmotstånd.

Immersion sa:
...
Angående De 2 continetal däcken som presetneras i tråden hittils, verkar som det är bra kvalite på dom, och vet att dom är även högt rankade när det gäller bildäck, men just angående double fighter, dom ser väldigt breda ut ? eller är det bara så det ser ut på bilderna ? Vad är fördelen och nackdelen med bredare däck ?

Double fighter III finnes både brett å smalt med samma mönster. 28" däcket som passar till din cykel är 37 mm. Ungefär samma bredd som däcken du haft så långt, skulle jag tro! :)

Jag vill också stämma in i kören som föreslår ett lite lägre däcktryck än max. Det skulle nog göra det lite svårare för stenar å vassa föremål att tränga in i däcket å cyklingen skulle bli betydligt bekvämare, utan att tappa nämnvärt i fart. Det är bara om man cyklar på en kant så man riskerar att få genomslag som högt tryck kan skydda mot punktering, skulle jag tro.

frid!

Senast ändrad:
Immersion sa:
Ytterligare ett continetal däck alltså, verkar som dom har högt rankade här på forumet måste helt klart kolla närmare på alla dess continental däck. priset på dom var helt klart bra.

Ventilerna är kanske något jag underskattat grovt ? det har verkligen stor effekt ?
Då dom kostar så lite kan det nog vara smart att beställa ett bara högkvalitativa när man ändå ska köpa däcken.

Både Conti och Schwalbe gör bra däck, Conti brukar vara lite billigare att köpa men för den skull inte sämre. Mycket religion ang däcksmärken, en del kör bara det, andra eller tredje märket.

Om/när du köper slang måste ventilerna på slangen passa storleken på ventilhålen i fälgen.
Har du bilventil eller racerventil? Köp slang med rätt ventil som passar fälgen.

En lätt slang rullar lättar, en tung slang är mer punkaresistent.

Immersion sa:
Jag är en väldigt opraktiskt person jag kommer aldrig bli en cyckelmekaniker, och för mig skulle det vara väldigt jobbigt att byta och laga däck själv, kan förstå det är bulsenkelt för vissa av er här dock.

Att laga punka och/eller byta slang och däck är ungefär lika svårt som att koka pasta, steka frysta köttbullar och hälla på ketchup. Klarar du det?

Sixten Fors sa:
Immersion sa:

Både Conti och Schwalbe gör bra däck, Conti brukar vara lite billigare att köpa men för den skull inte sämre. Mycket religion ang däcksmärken, en del kör bara det, andra eller tredje märket.

Om/när du köper slang måste ventilerna på slangen passa storleken på ventilhålen i fälgen.
Har du bilventil eller racerventil? Köp slang med rätt ventil som passar fälgen.

En lätt slang rullar lättar, en tung slang är mer punkaresistent.

Jag har presta ventiler

Sixten Fors sa:
Immersion sa:

Att laga punka och/eller byta slang och däck är ungefär lika svårt som att koka pasta, steka frysta köttbullar och hälla på ketchup. Klarar du det?

Nu överdriver du väl en hel del eller hur ? så enkelt är det inte..

Jo, så enkelt är det. För inte alls länge sen kunde cirkus en halv miljard kineser själv laga en punka. Idag är det tyvärr en degenererad nation i fritt fall :-)

Immersion sa:
Sixten Fors sa:
Immersion sa:

Nä man kan ju misslyckas med makaronerna.

Kikon sa:
Immersion sa:
Sixten Fors sa:
Immersion sa:

Precis! Att fixa riktigt bra pasta med rätt sälta och perfekt al dente är 10 gånger svårare än att fixa en punka.

Fixa punka är ingefär lika lätt som att byta pipa på en ksp58.

Konkret sa:
Kikon sa:
Immersion sa:
Sixten Fors sa:
Immersion sa:

Precis! Att fixa riktigt bra pasta med rätt sälta och perfekt al dente är 10 gånger svårare än att fixa en punka.

Fixa punka är ingefär lika lätt som att byta pipa på en ksp58.

...och att byta pipa på en ksp58 är mycket lättare än att byta pipa på en ksp42, då krävs grytvantar.

Exakt. Det som däremot gör att fixa punka till en barnlek är att försöka att inte le och njuta i fulla drag när man skruvat ner gasläget och låter 58an tala fran höften i en svensk skog.
Det är svårt på riktigt.

Bengt-re sa:

Jag håller på att nörda ner mig lite i däck, Det verkar som Continetals senaste teknologi är Black Chili compound, och verkar som det är dom man ska kolla extra på då dom ska rulla bättre.

http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-4-season-2015

saxar från recensionen av däcket

The Continental Grand Prix 4 Season is a top of the line, all-season road bike tire. This tire is a close cousin of the Grand Prix 4000S II (read review). Both tires use a 3/330 TPI carcass and are handmade in Germany. To make the 4 Season an all-season tire, Continental designed this tire with a double layer of Vectran breaker under the tread, an extra layer of DuraSkin from bead to bead, and a silica compound optimized for cold and wet weather.

Check Continental Grand Prix 4 Season Prices at Chain Reaction Cycles

When going for a tire like the Grand Prix 4 Season, rolling resistance is probably not the most important point to consider. Puncture resistance and grip on wet and cold surfaces will probably be the main selling point. I do think it's interesting to know the rolling resistance of the 4 Season, especially at lower air pressures. Being able to compare this with the GP4000S II data might make the decision to switch between summer/winter tires a bit easier.

Most Continental high-end tires use the Continental Black Chili compound which always performs excellently in the rolling resistance tests. Surprisingly, the 4 Season doesn't use the Black Chili compound but instead uses a different "Max Grip" silica compound. The "Max Grip" compound is a softer silica compound which provides more grip in all-weather conditions. The compound change will probably make the biggest difference during the rolling resistance test

Bilagor

• compound-comparison-picture-02.png
    compound-comparison-picture-02.png
    15.1 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Immersion sa:
Bengt-re sa:

Jag håller på att nörda ner mig lite i däck, Det verkar som Continetals senaste teknologi är Black Chili compound, och verkar som det är dom man ska kolla extra på då dom ska rulla bättre.

http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-4-season-2015

saxar från recensionen av däcket

The Continental Grand Prix 4 Season is a top of the line, all-season road bike tire. This tire is a close cousin of the Grand Prix 4000S II (read review). Both tires use a 3/330 TPI carcass and are handmade in Germany. To make the 4 Season an all-season tire, Continental designed this tire with a double layer of Vectran breaker under the tread, an extra layer of DuraSkin from bead to bead, and a silica compound optimized for cold and wet weather.

Check Continental Grand Prix 4 Season Prices at Chain Reaction Cycles

When going for a tire like the Grand Prix 4 Season, rolling resistance is probably not the most important point to consider. Puncture resistance and grip on wet and cold surfaces will probably be the main selling point. I do think it's interesting to know the rolling resistance of the 4 Season, especially at lower air pressures. Being able to compare this with the GP4000S II data might make the decision to switch between summer/winter tires a bit easier.

Most Continental high-end tires use the Continental Black Chili compound which always performs excellently in the rolling resistance tests. Surprisingly, the 4 Season doesn't use the Black Chili compound but instead uses a different "Max Grip" silica compound. The "Max Grip" compound is a softer silica compound which provides more grip in all-weather conditions. The compound change will probably make the biggest difference during the rolling resistance test

Jo. Har läst det samma. Och har slitit ut många gp4k s2 så har lätt att göra jämnförelsen. 4 seasons har uppenbarligen bättre våtgrepp (annat gummi) och bättre punkaskydd (fler lager med skydd) till priset av ett något högre rullmotstånd. Personligen väljer jag inte något av däcken - jag kommer att fortsätta med båda fast använda dem i olika situationer.

Lättaste, snabbaste, greppigaste, bästa och dyraste däcken från Conti har alla Black Chili gummi och är Handmade in Germany. Conti har en bra hemsida där du kan läsa om alla däck.

Conti GP 4-Season 32 mm är ett jättebra däck men kostar också 2,5x det billigare SpeedContact 37 mm som ändå rullar och greppar helt ok för din cykel. Det är inte direkt en racer vi pratat om och lite extra bredd/luftvolym gör nog din cykling trevligare, om du slutar upp med att pumpa däcken till maxtryck.

Sixten Fors sa:
Lättaste, snabbaste, greppigaste, bästa och dyraste däcken från Conti har alla Black Chili gummi och är Handmade in Germany. Conti har en bra hemsida där du kan läsa om alla däck.

Conti GP 4-Season 32 mm är ett jättebra däck men kostar också 2,5x det billigare SpeedContact 37 mm som ändå rullar och greppar helt ok för din cykel. Det är inte direkt en racer vi pratat om och lite extra bredd/luftvolym gör nog din cykling trevligare, om du slutar upp med att pumpa däcken till maxtryck.

Verkar så att black chili är ganksa ny teknologi från continental, jag kan bara hitta ett fåtal däck med detta, och dessa verkar vara mer renodalde racing däck, hittar tex ingen motsvarighet till grandpix season 4 med black chili.

Alltså, ska du cykla året runt behöver du däck med mönster. Du kan stryka alla slicks från din lista på en gång, skulle jag tro! :-)

frid!

Immersion sa:
hittar tex ingen motsvarighet till grandpix season 4 med black chili.

Det är finessen med Grand Prix 4 season, skulle jag tro. Det har speciell gummiblandning som ger bättre våtgrepp å bättre punkteringskydd än Black Chili. Så det är alltså ingen nackdel för det användningsområde som detta däck är konstruerat för. :)
Men det är fortfarande ett slicks, vilket gör det olämpligt som åretruntdäck i Sverige, som jag ser på saken.

frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp