Tips på bra och billigt däck som inte ger mig punktering stup i kvarten

NLC sa:
Henrik_E sa:
Pfaff sa:
Henrik_E sa:
Immersion sa:
Hur beräknar man om dataenheterna så att datan man jämför blir så att man jämför lika breda däck (tex 32mm)
U = R * I * N
U=R⋅I⋅N
???
Du tänker på emmers lag.
Fixade formlerna lite
Jäpp, så ser det ut om man separerar den typberoende konstanten R och den bredd- (eg. höjd-) beroende konstanten N.
Man kan även - om man har väldig tur - få temperaturkorrigeringsfakorn E på den typberoende konstanten samt "mönsterkonstanten" (luftmotståndsmodifieringskonstant) A (som mest är relevant över 15kmph) från sin återförsäljare.
Då blir det U=R⋅I⋅N⋅E⋅R⋅A vilket ger en säkerhet i Crr på två decimaler.

emmer sa:
Eftersom ditt problem är att du byter däck för sällan så kommer inte det perfekta valet att hjälpa dig ett skit :-)

Hur ofta ska jag byta däck enligt dig då ?
Beror ju rätt mkt på hur mkt man cycklar.. men tex under sommaren cycklar man ju mer än på hela året

Sixten Fors sa:
Kikon sa:
Sixten Fors sa:
Immersion sa:
Jo nu när du säger Det låter det orimligt. Skulle gissa på kanske 2 kg

På riktigt? Luften i ett 32-37 mm däck pumpat till lagom tryck väger ca 10 gram.
Hans gissning gällde vikten på hela hjulsetet...
Oavsett var och när TS gissar friskt ang. det mesta i denna tråd väger luften i däcken ca 10 gram.

Ja jag tänkte nog med fälg och allt, jag har aldrig hållt i ett däck utan fälg det är inte så lätt :)
men när man tänker på andra upplåsbara saker så väger dom typ inget.

Detta fick mig att inse att a slangen som kanske väger runt 120 gram är en ganska stor del av vikten, man kanske borde kolla så man kör en slang som är runt 80 gram åtminstonde. Finns de som väger 50 Gram också men frågan är om det är värt det om dom går sönder mkt lättare. Av de jag har hört om latex slanger så har jag inte blivit så övertygad, det står att man behöver kolla luftrycket varje gång typ

tobiascyklar sa:
Varför kika på marathon supreme? dubbelt så dyrt som ett valigt marathon:
https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-marathon-28-32-622-reflex-green-guard-43559/wg_id-250

det rular nog litet sämre, men du kommer inte punka.

jag tycker däckt ser väldigt grovt ut, bara att se på det så ser det trögtrampat ut.
https://www.schwalbe.com/gb/tour-reader/marathon.html

Det jag har nu dock delta cruise plus rullar "2" enligt deras skala vilket är varför mina däck är så katastrofalt tröga.

känns som det blir grand prix 4 season nu, de rullar ok och de får högst betyg i punkteringstestet, till och med bättre än marathon supreme

"One of the main selling points of the 4 Season is its claimed high puncture resistance. With a score of 17 points in the puncture resistance test, the 4 Season performs excellently. 17 points is a much better score than the 11 points the GP4000S scored.

A more comparable tire is the Continental Gatorskin (read review) which scored 18 points in the puncture resistance test. The Gatorskin does have an even higher rolling resistance of 19.3 watts at 120 psi."

Immersion sa:
emmer sa:
Eftersom ditt problem är att du byter däck för sällan så kommer inte det perfekta valet att hjälpa dig ett skit :-)
Beror ju rätt mkt på hur mkt man cycklar.. men tex under sommaren cycklar man ju mer än på hela året
Ett bra tecken på att däck är slut i cord är att de börjar punka frekvent.

Immersion sa:
Detta fick mig att inse att a slangen som kanske väger runt 120 gram är en ganska stor del av vikten, man kanske borde kolla så man kör en slang som är runt 80 gram åtminstonde. Finns de som väger 50 Gram också men frågan är om det är värt det om dom går sönder mkt lättare. Av de jag har hört om latex slanger så har jag inte blivit så övertygad, det står att man behöver kolla luftrycket varje gång typ

Välj den tyngsta och tjockaste slangen om du vill slippa "punktering stup i kvarten" och kombinera det med ett däck med optimalt punkteringsskydd. Går det trögt, träna mer! :o)

Senast ändrad:
JTF sa:
Immersion sa:

Välj den tyngsta och tjockaste slangen om du vill slippa "punktering stup i kvarten" och kombinera det med ett däck med optimalt punkteringsskydd. Går det trögt, träna mer! :o)

Hela min filosofi i den här tråden har varit att hitta den optimala balansen mellan prestand och punktsäkerhet.
Så kommer nog inte välja det tjockaste slangarna som du föreslår, faktum är att slangen i sig om den inte är latex har ett ganska liten resistens och skydd om nu dom 3 andra lagren ovanpå har penetreras. Där med sagt så kommer jag inte välja dom extrema racing slangarna så väger runt 50 gram.

Det står mellan dessa

http://www.wiggle.se/michelin-air-comp-ultralight-innerslang-for-landsvag/ (namnet är något vilseledande den är inte ultralätt då den väger 80 gram) Men dessa får mer konsekvent bra recensioner medans continetal slangen får mer blandad, verkar som fler måndags ex flyter förbi.

http://www.wiggle.se/continental-quality-slang-landsvag/

Senast ändrad:
Immersion sa:
emmer sa:

Lika bra att jag tar den här innan någon annan gör det:
Nej! Du kan inte cykla mer på sommaren än vad du gör på hela året. :)

Du kan cykla mer på sommaren än vad du gör på hela RESTEN av året,

Immersion sa:
JTF sa:
Immersion sa:

Hela min filosofi i den här tråden har varit att hitta den optimala balansen mellan prestand och punktsäkerhet.
Så kommer nog inte välja det tjockaste slangarna som du föreslår, faktum är att slangen i sig om den inte är latex har ett ganska liten resistens och skydd om nu dom 3 andra lagren ovanpå har penetreras. Där med sagt så kommer jag inte välja dom extrema racing slangarna så väger runt 50 gram.

Det står mellan dessa

http://www.wiggle.se/michelin-air-comp-ultralight-innerslang-for-landsvag/ (namnet är något vilseledande den är inte ultralätt då den väger 80 gram) Men dessa får mer konsekvent bra recensioner medans continetal slangen får mer blandad, verkar som fler måndags ex flyter förbi.

http://www.wiggle.se/continental-quality-slang-landsvag/

Båda slangarna är för smala till 32-37 mm däck. Helvete, jag har redan listat alla slangar som passar, visat bild etc. Hur svårt kan det vara? Köp Schwalbe SV18!

Såg att Conti CX Speed rekommenderades tidigare i tråden, men det är ett av de mest punkabenägna däck jag kört med (trevligt däck i övrigt dock). Morgonens punka var iofs kanske inte så mycket däckets fel...
IMG_3151.JPG

På gubbcykeln har jag varit bra nöjd med Conti Sport Contact II, billiga slicks med bra punkaskydd men lite svaga sidoväggar, och också Conti Tourride som rullar bra för att vara ett enkelt standarddäck. Med det sagt så tror jag att GP4S kommer funka bra för tänkt användingsområde, lite för bra kanske, men hellre för bra än för dåligt.

Instämmer också i kören som tycker du ska fixa punktering själv. Enkelt att lära sig och väldigt bra att kunna fixa punka vid sidan av vägen när oturen är framme. Packa alltid med däckkrängare, extra slang och en liten pump, en billig försäkring för att ta sig fram till målet.

Då var det dax. Köpte 2 extra slangar för det är gratis frakt om man handlar för 100 eur.
Kommer säkerligen gå åt på sikt. Hade också kunnat köpa en extra olja men jag vill se hur den presterar först.
Köpte även sks tire lever, får se om jag ska försöka byta däcket själv, är ganska irriterad på cyckel affären som mjölkar en på pengar och inte är speciellt trevliga heller, om man tex ska hämta cykceln och man försöker ställa lite frågor och prata lite så brukar han man pratar med samtidigt gå och "hjälpa" en att öppna dörren typ som att dom försöker bli av med en så fort som möjligt.

Och tack till Sixten Fors du gjorde mitt val av slang lite lättare, har läst lite recensioner och det verkar vara en bra balans mellan vikt och luftäthet och robusthet, ventilerna på däcket verkar också vara över standard. Så är rätt säker på att jag behöver pumpa mindre nu, och intressant om jag märker skilllnad då cyckel affären säkert sätter på skitgrejjor.

Denna tråden har varit lärorikt för mig, jag är fortfarande amatör men det är intressant att nörda ner sig i detta, speciellt då cyckeln är mitt enda transportmedel (förutom apostlahästarna). Nu har jag haft denna cyckel Trek T220 sedan slutet av 2015, och var ett stort steg uppåt, vi får se när det blir en ny cyckel nästa gång, tror man kan komma ganska billigt undan om man köper en som inte har ett välkänt märke men som är bra grejjor. Som sagt vi får se det kanske blir såpass stor skillnad med nya däcken och slangarna att jag inte börja tänka i dom banorna längre, för cyckeln har varit riktigt jobbig att cyckla på sedan däckbytet i sommras... Hoppas jag kommmer tillbaka till åtminstonde orginal känslan.

Värt att nämna är att orginal däcken verkar vara 35mm breda http://archive.trekbikes.com/se/sv/2015/Trek/t220_se#/se/sv/2015/Trek/t220_se/details
så att dessa däck jag beställt nu som är 32 så de är snarare för smala än för breda i såfall.. men tror dessa däck kommer rulla bättre ändå hoppas det.
hgghj.PNG

Senast ändrad:
Det där kommer bli fina fisken. Jag har kört sen i höstas (bortsett från de värsta dubbdäcksdagarna) på den uppsättningen (17-slangarna, i stället för 18) och tycker de rullar riktigt bra. Tre punkteringar, men alla tre gångerna från metall- eller glasbitar som gått rakt igenom. Inte ens nära att slå igenom, trots rätt lågt tryck och 100 kilo cyklist.

Något jag undrar varför står det att alla däck är handemade? Skulle det vara bättre låter som bs.
Men står ofta på däcken handmade in Germany bla bla är väl precis som i mataffären där det står allt är hemlagat haha

Alla cykeldäck görs för hand, om jag fattat rätt. Så det är kanske inte så mycket att orda om, egentligen. :-)

frid!

Grejen är väl att dom "handgörs" minutiöst i Tyskland. Medan de billigare Conti-däcken ofta produceras i nåt billigt land i Asien eller liknande. Gummiblandningen skiljer också. Det är en hel djungel det här med däck. Gäller att se upp för bananskalen bara.

Senast ändrad:
JTF sa:
Grejen är väl att dom "handgörs" minutiöst i Tyskland. Medan de billigare Conti-däcken ofta produceras i nåt billigt land i Asien eller liknande. Gummiblandningen skiljer också. Det är en hel djungel det här med däck. Gäller att se upp för bananskalen bara.

Ja och dom asiatiska barnen har ju ingen kvalitets känsla överhuvudtaget så bättre med made in Germany

Trodde man ville få bort den mänskliga faktorn i produktionen för att få så få måndags ex som möjligt

Jimel sa:
JTF sa:

Ja och dom asiatiska barnen har ju ingen kvalitets känsla överhuvudtaget så bättre med made in Germany

Såg en video från continentals fabrik, och det verkar väldigt orthodox, känns mer som dom försöker behålla så många jobb som möjligt men processen känndes allt annat än mordern, känns som roboter hade gjort både bättre och billigare däck.

Immersion sa:
Jimel sa:
JTF sa:

Såg en video från continentals fabrik, och det verkar väldigt orthodox, känns mer som dom försöker behålla så många jobb som möjligt men processen känndes allt annat än mordern, känns som roboter hade gjort både bättre och billigare däck.

Dugast ligger bakom mången stor seger. Inte så möe robotar där heller...

http://www.a-dugast.com/media-foto

Immersion sa:
Jimel sa:
JTF sa:

Du har en lustig syn på världen. Har du hunnit ångra dig om däck och slang än? :)

Videon jag såg gjordes manuella arbete mkt snabbt vi pratar om kanske 2 sekunder ägnad tid per station. Säger ju sig själv att dåliga måndags ex kommer slinka igenom continental kontrollerar tydligen inte varje däck utan bara batcher.

Det är nog inte nödvändigt med högre precision för däcket bakas ju sedan i en form för att få rätt mått, mönster och så. :-)

frid!

Immersion sa:
Videon jag såg gjordes manuella arbete mkt snabbt vi pratar om kanske 2 sekunder ägnad tid per station. Säger ju sig själv att dåliga måndags ex kommer slinka igenom continental kontrollerar tydligen inte varje däck utan bara batcher.

Å andra sidan skulle en person som du inte betala 10 spänn mer per däck för att dom lägger mer tid på det, eller hur? :)

NickPick sa:
Immersion sa:
Å andra sidan skulle en person som du inte betala 10 spänn mer per däck för att dom lägger mer tid på det, eller hur? :)
Det är kanske det han funderar på, men då måste han ju köpa något annat än Contineltal GP4000SII :-)

emmer sa:
NickPick sa:
Immersion sa:
Det är kanske det han funderar på, men då måste han ju köpa något annat än Contineltal GP4000SII :-)

nej inte vittoria, men där verkar tiden ha stannat helt, ser ju som en fabrik från 50 talet, tror inte mkt har hänt där sedan starten.

Nej det var continetal jag kollade på när dom gör grand pridx 4000
När jag såg videon inser jag när man läser på wiggle på recensionerna när vissa har helt enkelt
fått däck med dålig kvalite, är ju inte konstigt när det är så jävla bråttom, att ägna mer än 2 mänskliga sekunder per
däck är väldigt mkt så det är väldigt bråttom, om man står så flera timmar om dagen säger det ju sig själv att några av däcken kommer ha några få misstag som kanske inte syns direkt men som gör att det inte håller lika länge.
Hur som helst intressant att se hur det ser ut, trodde allt var mer mordernt och robotstyrt (antar att dom skulle kunnat göra det om dom velat finns ju bilfabriker som är helt automatiserade)

Va bra! Nu är det bara å ta tag i saken å byta! Ta det lugnt å metodiskt så ska det gå bra! :)

frid!

Miracle sa:
Va bra! Nu är det bara å ta tag i saken å byta! Ta det lugnt å metodiskt så ska det gå bra! :)
frid!
Men vad ska det ultimata däcktrycket vara?
Så att man slipper punkor och det rullar lätt.
Ska man satsa på 85% höjd eller är 80% eller 88% bättre?
Och framhjulet? ska det bara 85% när man sitter normalt eller när man står?
Än är det inte slut...

Tips 1: Se till så att däckskanten är i mitten av fälgen (djupast där), så är det lättast att kränga på den sista biten utan verktyg.
Tips 2. Om verktyg ändå behövs, så se till att inte klämma sönder slangen. :)

Vad är rätt tryck i 32 mm GP 4-Season? Conti säger 85-100 psi. Jag hade nog kört ca 75 psi fram och ca 85 bak. Vad säger Happy?

IMG_20170324_070454.jpg

Tänkte försöka mig på att byta däcket själv. Tänkte dra in den i lägenheten så man kan ta ett lungt och metodiskt utan att stressa där ute i cykel rummet. Det enda jag har läst är att det är lätt ha sönder slangen. Det var ett negativa jag läste om slangen jag köpte. Vet inte varför.

Sixten Fors sa:
Vad är rätt tryck i 32 mm GP 4-Season? Conti säger 85-100 psi. Jag hade nog kört ca 75 psi fram och ca 85 bak. Vad säger Happy?

Det beror på vikten som ligger på däcket, dvs din egen vikt + cykelns vikt + ev lastvikt(kläder, skor, ryggsäck etc). Hänsyn ska tas till viktfördelning mellan fram- och bakhjul när man sitter på cykeln och sedan kan man räkna ut det tryck man ska ha för att ge ca 15% deflection i däcket.

Vill man vara exakt så behöver man två vågar att ställa hjulen på. :)

Immersion sa:
Tänkte försöka mig på att byta däcket själv. Tänkte dra in den i lägenheten så man kan ta ett lungt och metodiskt utan att stressa där ute i cykel rummet. Det enda jag har läst är att det är lätt ha sönder slangen. Det var ett negativa jag läste om slangen jag köpte. Vet inte varför.

Inget specifikt med just din slang, det gäller alla slangar. Sätt lite luft i slangen innan du lägger in den i däcket så är det lättare att få den på rätt plats och inte roterad/vriden.

Och med 'lite' luft menas så mycket att den får rätt form men är lite mindre än vad den ska vara när den är pumpad i däcket (dvs två centimeter ungefär i detta fallet).

Sixten Fors sa:
Immersion sa:

Inget specifikt med just din slang, det gäller alla slangar. Sätt lite luft i slangen innan du lägger in den i däcket så är det lättare att få den på rätt plats och inte roterad/vriden.

Tack tänkte kolla youtube videon samtidigt också. Fick intrycket av att när jag läste recensionerna på wiggle och roar bikes att den var just extra lätt att ha sönder

Tillbaka
Topp