Tips på bra pendlar/träningscykel

EJSN

Medlem
Tjena!

Tänkte köpa min första cykel på över 20 år och har noll koll i dagsläget.

Är ute efter en pendlarcykel till och från jobbet året runt, ca 45 min promenad enkel väg. Tänkte också använda den till att träna kondition på fritiden och cykla lite längre sträckor. Kommer även att använda den till att cykla till en sjö där jag brukar fiska där det är grusväg genom skogen. Men för det mesta kommer den att användas på asfalt.

Snackade med några cykelbutiker och de rekommenderade en hybridcykel, och då har jag kikat lite på Nishiki Pro Air, men undrar om det finns något bättre alternativ för mig. Vill såklart ha det bästa jag kan få för pengarna och något som matchar mina behov så nära det bara går. Vill gärna att cykeln ska se bra ut också. Har en maxbudget på ca 16k.

Tack på förhand!

Mitt råd är en begagnad Skepphult med stålram och i bra skick, utvändiga eller navväxlar efter tycke. Byt sen däck till bra och inte för smala kvalitetsdäck och justera noga in körställning och sittkomfort. Efter det är det bara att ge sig ut och cykla.

Det är vad jag själv skulle köpt :)

Senast ändrad:
Nishikin är nog ett bra val om det är asfalt som gäller. Jag hade personligen valt Rush av Nishikis modeller. En Skeppshult är aldrig fel men kanske inte så rolig att cykla på om ma ska ha den som träningsredskap också.

Mitt råd är en begagnad Skepphult med stålram och i bra skick, utvändiga eller navväxlar efter tycke. Byt sen däck till bra och inte för smala kvalitetsdäck och justera noga in körställning och sittkomfort. Efter det är det bara att ge sig ut och cykla.

Det är vad jag själv skulle köpt :)
Tack för tipset! Ska kika på en sån och se vad det är! :)

Nishikin är nog ett bra val om det är asfalt som gäller. Jag hade personligen valt Rush av Nishikis modeller. En Skeppshult är aldrig fel men kanske inte så rolig att cykla på om ma ska ha den som träningsredskap också.
Vad är den stora skillnaden mellan Rush och Air pro? Tycker de liknar varandra, men förstår inte cykelspråket riktigt och vet inte skillnaden mellan olika delar på cyklarna. Rush är ju billigare också, så om den är bättre för mina behov är det ju alltid schysst att kunna spara lite pengar!

Kolla in i cykelverkstäder också. Ibland har vissa begagnat inne som dom gjort i ordning, och då kan man ju få tag på en lite mer unik cykel, och till bra mycket billigare pris än nytt. T.ex. såg jag en stålracer(kan varit aluminium..) som gjorts om till racerhybrid, här hos en lokal verkstad. Lätt och fixa med själv och billiga komponenter. Eller ring runt, och kolla vad dom har inne i din storlek, begagnat alltså.

Vad är den stora skillnaden mellan Rush och Air pro? Tycker de liknar varandra, men förstår inte cykelspråket riktigt och vet inte skillnaden mellan olika delar på cyklarna. Rush är ju billigare också, så om den är bättre för mina behov är det ju alltid schysst att kunna spara lite pengar!

Air Pro är en hybrid som är mer mot landsvägshållet, alltså gjord för asfalt. Rush är mer mot gravel, alltså lite kraftigare för att tåla grusvägar. Beror alltså lite på vad du vill optimera för.

Tänkte köpa min första cykel på över 20 år och har noll koll i dagsläget.
Kul att du skall börja cykla
Det finns många mer grundläggande faktorer att ha koll på innan sådant som ramens material eller namnet på ramen är något du behöver bry dig om. Att den passar dig, din typ av cykling, din budget och inte minst:
Du bör tycka att den är snygg!
Annars är det stor risk att du snabbt kommer att tröttna, särskilt när det blir mörkare, kallare och blötare. En annan viktig faktor är hur mkt du kan och vill skruva själv?
Vill du göra så lite som möjligt bör du köpa cykeln av en lokal cykelhandlare där du även kan få den underhållen och reparerad. Men var beredd på att det kostar en del och att du kan få vänta på att de skall ha tid att ta hand om din cykel
En hel del mer eller mindre dagligt underhåll kommer du oavsett vara tvungen att göra själv, ffa då sådant som tvätt, pumpning o rengöring o smörjning av kedjan.
Är ute efter en pendlarcykel till och från jobbet året runt, ca 45 min promenad enkel väg.
45min promenad borde ge ett distans på 3,5-4,5 km. Det kan du cykla på (nästan) vad som helst med skärmar o bra lås, men att du vill använda den året runt höjer ribban en del;
-På mörka årstiden behöver du bra ljus o reflexer
-Om du skall cykla där det blir vinter kan det även behövas rejäla vinterdäck, gärna dubbdäck. De bättre dubbdäcken för pendling är (minst) 35mm breda. För det behöver du alltså en cykel som klarar (minst) 35-37mm breda däck och skärmar.

45min promenad borde ge ett distans på 3,5-4,5 km. Det kan du cykla på (nästan) vad som helst med skärmar o bra lås, men att du vill använda den året runt höjer ribban en del;
-Om du skall cykla där det blir vinter kan det även behövas rejäla vinterdäck, gärna dubbdäck. De bättre dubbdäcken för pendling är (minst) 35mm breda. För det behöver du alltså en cykel som klarar (minst) 35-37mm breda däck och skärmar.
Håller med. Det mesta duger. En instegscykel för att ta reda på vad man egentligen vill ha kan vara en bra idé. En hyfsat snygg cykel som du gillar kommer att klara jobbet. Sen kan man börja sakna saker och spana efter dyrare/bättre cyklar.

Kul att du skall börja cykla
Det finns många mer grundläggande faktorer att ha koll på innan sådant som ramens material eller namnet på ramen är något du behöver bry dig om. Att den passar dig, din typ av cykling, din budget och inte minst:
Du bör tycka att den är snygg!
Annars är det stor risk att du snabbt kommer att tröttna, särskilt när det blir mörkare, kallare och blötare. En annan viktig faktor är hur mkt du kan och vill skruva själv?
Vill du göra så lite som möjligt bör du köpa cykeln av en lokal cykelhandlare där du även kan få den underhållen och reparerad. Men var beredd på att det kostar en del och att du kan få vänta på att de skall ha tid att ta hand om din cykel
En hel del mer eller mindre dagligt underhåll kommer du oavsett vara tvungen att göra själv, ffa då sådant som tvätt, pumpning o rengöring o smörjning av kedjan.

Absolut.
Dock beror det här med dubbdäck var i landet du bor och cyklar. Själv har jag inte behövd använda dubb på åratal här i djupa södern.
Och jag vill som vanligt slå ett slag för rem och navväxel för nästintill underhållsfritt på en pendlarcykel.

Och jag vill som vanligt slå ett slag för rem och navväxel för nästintill underhållsfritt på en pendlarcykel.
Det är också REA på remdriven Nishiki just nu i storlekar för upp till ~180cml.
916213519-1.jpg

sizeguide_nishiki-race-hybrid-s-xl-gent-m-l-lady.jpg

NISHIKI Pro BLT STREA hos Sportson för 12 396 kr. Samma ram som Pro AIR. Många fördelar med remdrift.
Inga kedjebyten, remmen håller väääldigt länge.
Ingen oljning av kedja.
Ingen kladdig kedja som ger fläckar på byxorna.
Enklare rengöring med enbart vatten, ingen avfettning. Enklare handhavande med ett växelreglage istället för två och möjlighet att växla med cykeln stillastående.
Tyvärr lite lägre verkningsgrad, men ingen större skillnad.

Tyvärr aluminiumgaffel på PRO BLT till skillnad från PRO AIRs kolfibergaffel.
PRO BLT har lite billigare Tektro bromsar, men de har helt klart tillräcklig och ungefär likvärdig bromsverkan som Shimano BL-MT201 på PRO AIR.
PRO BLT har även billigare Kenda K193 däck som rullar lite sämre.
PRO BLT väger 700 gram mer på grund av navväxel/IGH, aluminiumgaffel och tyngre däck.

Överlag så är fördelarna PRO BLT har över PRO AIR mycket större än de PRO AIR har över PRO BLT för en vardagscykel i mitt tycke. Sen att den nu på REA är nästan två tusenlappar billigare än PRO AIR från 13 995kr är ju inte fel det heller.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp