Tips på bra skivbroms

Titan Larsa

Ny medlem
Tips på bra skivbroms
Hej alla proffs på hydraliska skivbromsar.Jag har Avid Elixir 3 och är grymt besviken dom funkar jävligt dåligt tycker jag,hur man än justerar ligger beläggen och tussar i,sliter beläggen snett.Så nu köper jag helt nytt tänkte jag.Tips på bra bromsar som funkar..

Hata Elixir3..

Tips på bra skivbroms
Titan Larsa skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok slx men om man vill ha någe värre då??

XTR?

Var kanonnöjd med SLX, riktigt pålitliga. Nu har jag avid elixir 3, men kört för lite för att kunna avgöra hur dem egentligen är.

Tips på bra skivbroms
Jag har själv gått från Avid Elixir 5 (som suger svett pung) till Shimano SLX som är sjukt mycket bättre. Skulle jag köpa nått annat än SLX hade jag nog lagt pengarna på XT.

Ang Avid Elixir 5 har jag två andra kompiser med samma problem som jag hade med mina.. De är SJUKT krångliga att justera så de tar bra och luftningen är ett rent h"#€ete :) Har bara hört bra om Shimanos skivbromsar.

Bike-discount har bra priser på shimano http://www.bike-discount.de/shop/m43/k495/shimano.html?od=&ft=1

Tips på bra skivbroms
Ta även en titt på Maguras bromsar, riktigt trevliga. Går att fynda på tyska ebay bland annat.

Jag kommer troligtvis uppgradera från Elixir 5or till Magura MT4or inför nästa säsong i alla fall.

Tips på bra skivbroms
Jag hade elexir5 bromsar som jag inte tyckte om så jag köpte dom nya XT bromsarna.

Tror jag gav 1500 för ett set utan skivor och jag är tok nöjd.

Tips på bra skivbroms
Formula rx. Såg ett test nyligen på nån engelsk/amerikansk sida (även om testet inte var helt nytt) och de fick jäkligt bra omdöme.

Googla så hittar du det, jag minns inte vart det var.

Ps: jag är helt nöjd med mina. Inte krävt någon handpåläggning under de två år jag använt dem. Kör rätt hårt och väger en bit över 100kg.

Tips på bra skivbroms
örgelgörgel skrev:
> Hope! alltid

+1

Skön känsla, lättmekade, bra inställningsmöjligheter, bra support, lätt att hitta reservdelar och lagom porriga.

Tips på bra skivbroms
Av alla bromsar jag har testat så faller min röst solklart på SLX eller XT! Mycket hög kvalitetskänsla, aldrig några strul och bra bromsverkan!

Tips på bra skivbroms
Du ska inte prova att justera in dina bromsar då? Och kanske lufta dem?

Avid har ju tveklöst bästa luftningsmetoden med sitt luftningskit. Tokenkelt, snabbt och blir riktigt bra.

Tips på bra skivbroms
Cyklar man mycket bör man undvika shimanobromsar. Dom gamla började läcka i oket, dom nya XT M785 börjar läcka i fabriksinfästningen mellan slang och banjo efter ett tag. Jag har XT 2012 på två cyklar, 3 av 4 banjoinfästningar har börjat läcka bromsolja och förorenat klossarna.

Tips på bra skivbroms
Är läckande banjos ett systemfel, ett måndagsexemplarsfel eller ett handhavandefel?

Varken mina XT eller SLX läcker i alla fall. Och de går dagligen, ganska mycket.

Tips på bra skivbroms
greblleM skrev:
> Är läckande banjos ett systemfel, ett
> måndagsexemplarsfel eller ett handhavandefel?
>
> Varken mina XT eller SLX läcker i alla fall. Och
> de går dagligen, ganska mycket.

Kanske otur, men om man googlar lite verkar det vara ett ganska vanligt problem.

Tips på bra skivbroms
Lägger också min röst på xt framförallt för dom korta sköna handtagen med enfingersgrepp. Dom hamnar så långt in så dom skyddas vid krascher..

Tips på bra skivbroms
s skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hope! alltid
>
> +1
>
> Skön känsla, lättmekade, bra
> inställningsmöjligheter, bra support, lätt att
> hitta reservdelar och lagom porriga.

+1

Tips på bra skivbroms
Conan arkivarien skrev:
> s skrev:
> -----
> > örgelgörgel skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hope! alltid
> >
> > +1
> >
> > Skön känsla, lättmekade, bra
> > inställningsmöjligheter, bra support, lätt
> att
> > hitta reservdelar och lagom porriga.
>
> +1

+1 Hope is the schizzle. (eller något annat pubertalt superlativ)

Tips på bra skivbroms
AddeN skrev:
> Avid har ju tveklöst bästa luftningsmetoden med
> sitt luftningskit. Tokenkelt, snabbt och blir
> riktigt bra.

+1

Alla ni som klagar på att avid är svåra att lufta (det här är långt ifrån enda tråden där det nämns), använder ni deras luftningskit eller kör ni nåt hemmafix? Jag är inte bra på att meka (dagens underdrift) men jag har luftat 3 olika avidbromsar med deras luftningskit och det har blivit bra direkt alla gångerna.

Tips på bra skivbroms
Peter_K skrev:
> AddeN skrev:
> -----
> > Avid har ju tveklöst bästa luftningsmetoden
> med
> > sitt luftningskit. Tokenkelt, snabbt och blir
> > riktigt bra.
>
> +1
>
> Alla ni som klagar på att avid är svåra att
> lufta (det här är långt ifrån enda tråden
> där det nämns), använder ni deras luftningskit
> eller kör ni nåt hemmafix? Jag är inte bra på
> att meka (dagens underdrift) men jag har luftat 3
> olika avidbromsar med deras luftningskit och det
> har blivit bra direkt alla gångerna.

Fast i den här tråden nämns det väl inget om att Avid är svåra eller?

Tips på bra skivbroms
Jag har ju inget att jämföra med, men mina Formula RX funkar fintfint. Fast jag har funderat på andra skivor eftersom dessa verkar slå sig rätt snabbt. Men det kanske är lika för alla.

/Freddo

Tips på bra skivbroms
Har Hope fått till något vettigt luftningskit på senare år? Kitet med lufttryck som fanns för några år sedan var ju rena skämtet.
Har kört med både den gamla ur-Mini och Mono M4 och mina slutsatser av de åren blev: Aldrig mer 4-kolvsok, och aldrig mer Hope om de inte får till en vettig luftning.

Tillbaka
Topp